Gå til innhold

Kredittkort, smart eller dumt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvordan/hvilket lønner det seg isåfall å velge? 

Kan ikke mest om økonomi, og prøver å rydde litt. I den forbindelse lurer jeg på om det er noe å hente på å anskaffe kredittkort. Kan lite om det, noen som vet mer? 

Anonymkode: da8c8...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du økonomisk streng og har 110% kontroll er kredittkort helt topp. Slik som trumf og coop MasterCard til matkjøp.  365direkt til drivstoff og Norwegian sitt kredittkort til alt anna. Det finnes mange flere også, ta deg ei google runde og se.

Anonymkode: be02c...af5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvordan du bruker det. Bruker du det for å oppnå fordeler, rabatter og bonuser eller sikkerhet ved netthandel, og ikke handler mer enn du klarer å betale tilbake før gebyrer og renter begynner å løpe så flott, det er en smart måte å bruke kredittkort på. 

Bruker du det for å kjøpe ting du egentlig ikke har råd til, og ender opp med å betale skyhøye renter og gebyrer så tingene blir dobbelt så dyre som utsalgspris, evt. at du ikke klarer å betale tilbake så gjelden bare vokser og vokser, er det veldig dumt. 

Anonymkode: 65f57...cf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvordan/hvilket lønner det seg isåfall å velge? 

Kan ikke mest om økonomi, og prøver å rydde litt. I den forbindelse lurer jeg på om det er noe å hente på å anskaffe kredittkort. Kan lite om det, noen som vet mer? 

Anonymkode: da8c8...ad8

Da skaffer du deg ikke et kredittkort. Jeg antar her at "rydde litt" betyr at du har rota litt med økonomien allerede.

Anonymkode: 8642c...eba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skaffer du deg ikke et kredittkort. Jeg antar her at "rydde litt" betyr at du har rota litt med økonomien allerede.

Anonymkode: 8642c...eba

Men da antar du feil, eller jeg brukte litt feil begrep. "Rydde litt" betyr ikke annet enn å tilegne meg mer kunnskap sånn at jeg får oversikt over mulighetene man som forbruker har. Jeg har aldri rota til noe, alltid betalt og holdt meg gjeldfri, ingen inkasso eller sånt. Men det er på veldig enkelt nivå. Har aldri satt meg inn i noe utenom brukskonto, sparekonto og betaling av regninger liksom. 

Anonymkode: da8c8...ad8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da antar du feil, eller jeg brukte litt feil begrep. "Rydde litt" betyr ikke annet enn å tilegne meg mer kunnskap sånn at jeg får oversikt over mulighetene man som forbruker har. Jeg har aldri rota til noe, alltid betalt og holdt meg gjeldfri, ingen inkasso eller sånt. Men det er på veldig enkelt nivå. Har aldri satt meg inn i noe utenom brukskonto, sparekonto og betaling av regninger liksom. 

Anonymkode: da8c8...ad8

Da overlater jeg til andre å fortelle om hvordan det fungerer, nå i våre dager.

Jeg har et par kredittkort, men har aldri brukt kreditten på dem. Jeg er dårlig på tidsfrister.

Anonymkode: 8642c...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg har nettopp begynt å jobbe og skaffet meg Norwegian-kort. Bruker det på flybilletter og reise, betale overnatting osv. Bruker det for å tjene noen cashpoints, men har alltid penger tilgjengelig til å betale regningen når den kommer. 

Det er greit når man skal bestille ting på nett og i utlandet, men skal ikke brukes som "lån". Man må kunne betale regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan/hvilket lønner det seg isåfall å velge? 

Kan ikke mest om økonomi, og prøver å rydde litt. I den forbindelse lurer jeg på om det er noe å hente på å anskaffe kredittkort. Kan lite om det, noen som vet mer? 

Anonymkode: da8c8...ad8

Skal du ha kredittkort, så er første bud at du har fullstendig kontroll på økonomien din. 

Dernest kan du google kredittkort fordeler, og se hva du kan ha nytte av å bruke av bonusprogrammer. 

Anonymkode: 6202f...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5-6 kredittkort og kredittgrense på rundt 200 000kr med meg til en hver tid. Bruker kredittkort aktivt for å skaffe meg fordeler, rabatter eller cashback. 

Jeg har opprettet en egen brukskonto i nettbanken for hvert eneste kredittkort, sparer på hver eneste kvittering og overfører det nøyaktige beløpet til denne kontoen. Hele beløpet betales inn hver gang det kommer en regning, og det løper aldri renter. 

Jeg regner med at jeg tjener 5-6000kr på dette i året. Det er egentlig ganske lite i forhold til hvor mye jeg bruker kredittkort, og hvor mye «jobb» det tar. Du er nødt til å være ganske gjerrig og ha økonomisk oversikt for å klare dette. 

Men et kredittkort er greit å ha så lenge du betaler alt til forfall, spesielt ved kjøp av ting på nettet og i utlandet. DNB MasterCard er et greit sted å begynne. 

Anonymkode: 42972...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 5-6 kredittkort og kredittgrense på rundt 200 000kr med meg til en hver tid. Bruker kredittkort aktivt for å skaffe meg fordeler, rabatter eller cashback. 

Jeg har opprettet en egen brukskonto i nettbanken for hvert eneste kredittkort, sparer på hver eneste kvittering og overfører det nøyaktige beløpet til denne kontoen. Hele beløpet betales inn hver gang det kommer en regning, og det løper aldri renter. 

Jeg regner med at jeg tjener 5-6000kr på dette i året. Det er egentlig ganske lite i forhold til hvor mye jeg bruker kredittkort, og hvor mye «jobb» det tar. Du er nødt til å være ganske gjerrig og ha økonomisk oversikt for å klare dette. 

Men et kredittkort er greit å ha så lenge du betaler alt til forfall, spesielt ved kjøp av ting på nettet og i utlandet. DNB MasterCard er et greit sted å begynne. 

Anonymkode: 42972...a72

Hva mener du med at dette krever mye jobb? Jeg gjør som seg, men det er da ikke jobb i det hele tatt. Jeg bruker bare kredittkort i stedet for bankkort og får jo cashback og rabatter uten noen innsats. Jeg har en sparekonto med høy rente hvor jeg har penger stående for å betale kredittkortene og sjekker bare saldoen på kortene av og til og setter inn på kontoen ut fra det. Tar aldri vare på kvitteringer for dette. Veldig lett og krever så godt som ingen innsats.

Anonymkode: 1a0a4...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at dette krever mye jobb? Jeg gjør som seg, men det er da ikke jobb i det hele tatt. Jeg bruker bare kredittkort i stedet for bankkort og får jo cashback og rabatter uten noen innsats. Jeg har en sparekonto med høy rente hvor jeg har penger stående for å betale kredittkortene og sjekker bare saldoen på kortene av og til og setter inn på kontoen ut fra det. Tar aldri vare på kvitteringer for dette. Veldig lett og krever så godt som ingen innsats.

Anonymkode: 1a0a4...afb

Krever mye jobb i for en som ikke har økonomisk kontroll. 

Anonymkode: 42972...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Krever mye jobb i for en som ikke har økonomisk kontroll. 

Anonymkode: 42972...a72

Men hvis man ikke har økonomisk kontroll er jo kredittkort en dårlig idé uansett. 

Anonymkode: 1a0a4...afb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier, avhenger det totalt over hvor flink du er med penger og hvor fort du faller for fristelser. Jeg er egentlig helt vanlig flink med penger, men har veldig lett for sistnevnte. 

Grunnen til at jeg har kredittkort er for å ha en liten buffer i bakhånd, for det har jeg ikke rukket å spare meg opp enda, og for å ha et ekstra kort til hvis jeg skal utenlands. Jeg bruker alltid kort utenlands og til å bestille flyreiser pga forsikringa jeg har i kortet. Det går ganske greit, men for å være helt ærlig er det veldig lettvint å ta det i bruk her hjemme også. Jeg vil ikke si at det lønner seg for en "normal" bruker (noen har jo sparing som hobby), men synes det er greit å ha som reserve. Cluet er bare å se på det som en RESERVE, og det kan være litt vanskelig. Det blir veldig fort dyrt. 

Anonymkode: c087c...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke ha det,har for dårlig komtroll.

Anonymkode: 0c775...848

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skaffer deg ett kredittkort, og du bruker dette for å kjøpe deg for eksempel en pakke tyggegummi eller noe. Voila, så har du altså fått kredittkort-gjeld. Men det betyr vel ikke at du automatisk havner på TV-programmet "luksusfellen" av den grunn. 

Anonymkode: af69e...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker komplett til alt utenom mat og dagligvarer. Der bruker jeg Ikano.
Ellers har jeg Yabank og Remember. Yabank brukes når de har gode rabatter på noe. Man kan velge mellom 3 forskjellige hver måned. Remember har rabatt på mange nettbutikker som selger, linser, klær, elektronikk, interiør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på om du klarer å bruke det fornuftig eller ikke. Om du blåser all kreditten på tur til og shopping i Milano fordi du ikke klarer å styre deg, og så ikke kan betale det tilbake innen rentene løper, så er det en veldig dårlig ide. Jeg har kredittkort fra norwegian, og jeg har nettopp handlet en ferietur med det, men jeg har selvsagt nok penger til å betale tilbake det jeg har brukt før renta begynner å løpe. Så da har jeg reiseforsikring fordi reisen er betalt med kortet, det gir meg trygghet når jeg handler i utlandet eller på nettet, osv. Men bruken forutsetter at jeg alltid kan betale regningen jeg får, og betaler den innen forfall.

Anonymkode: d0c97...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...