Gå til innhold

Spare 500000 i ca 5-10 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ville dere plassert en halv million kroner m tidshorisont ca 5-10 år?

Anonymkode: 4c395...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyrentekonto. Om du skulle spare i 10 år +, ville jeg valgt sparing i ASK.

Anonymkode: 5648f...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyrentekonto. Om du skulle spare i 10 år +, ville jeg valgt sparing i ASK.

Anonymkode: 5648f...4b1

Takk 😊

lurer på om det går an å sette det opp i et regnestykke - hva som lønner seg, f els KLP lang horisont versus Avida el komplett bank høyrentekonto .... 

TS

Anonymkode: 4c395...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk 😊

lurer på om det går an å sette det opp i et regnestykke - hva som lønner seg, f els KLP lang horisont versus Avida el komplett bank høyrentekonto .... 

TS

Anonymkode: 4c395...d6c

Det kan du ikke, fordi alt som har med aksjer å gjøre innebærer risiko. Du vet altså ikke på forhånd hvordan det vil gå. Det er bare banksparing som er så godt som risikofri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville dere plassert en halv million kroner m tidshorisont ca 5-10 år?

Anonymkode: 4c395...d6c

Om du tenker på sparing i aksjefond, er det et godt råd å ikke investere mer enn du har råd til å tape. 5-10  år er også en for kort sparehorisont for aksjefond. Skal de 500 000,- brukes om 5-10 år? Hvis du ikke skal bruke pengene om 5-10  år, ville jeg kanskje valgt å sette 100 000,- i aksjefond (med en sparehorisont på 10-15 år eller mer) og 400 000,- på høyrentekonto.

Anonymkode: 5648f...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyrentekonto. Om du skulle spare i 10 år +, ville jeg valgt sparing i ASK.

Anonymkode: 5648f...4b1

Men jeg ville ikke satt mer enn 100 000,- av 500 000,-  i ASK. Resten skulle fått stått trygt på høyrentekonto. 
Andre ville valgt anderledes. Hvilket valg som er best for deg, kommer an på mange forskjellige faktorer, som bl.a. om du har råd til å tape penger, hvor lenge du kan ha en viss sum i  fondssparing uten å ha bruk for pengene.

Anonymkode: 5648f...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye får man egentlig igjen for en høyrentekontoom man tar inflasjon med i beregningen? Virker som en dårlig investering

Selv investerer jeg i aksjer som har god sjanse til å øke i verdi betydelig i løpet av 1 års tid. 

Anonymkode: 8be8f...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye får man egentlig igjen for en høyrentekontoom man tar inflasjon med i beregningen? Virker som en dårlig investering

Selv investerer jeg i aksjer som har god sjanse til å øke i verdi betydelig i løpet av 1 års tid. 

Anonymkode: 8be8f...176

Men med tanke på hva som skjer over dammen nå, ville jeg ikke hatt en eneste krone i aksjer eller fond uten å forvente å miste dem

Anonymkode: 49964...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye får man egentlig igjen for en høyrentekontoom man tar inflasjon med i beregningen? Virker som en dårlig investering

Selv investerer jeg i aksjer som har god sjanse til å øke i verdi betydelig i løpet av 1 års tid. 

Anonymkode: 8be8f...176

Det er en dårlig investering i forhold til en aksjeinvestering som går veien, men en god investering i forhold til en aksjeinvestering som går den veien høna sparker. De færreste småsparere ser forskjell på disse ved investeringstidspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Det kan du ikke, fordi alt som har med aksjer å gjøre innebærer risiko. Du vet altså ikke på forhånd hvordan det vil gå. Det er bare banksparing som er så godt som risikofri.

Risikofri og med garantert tap av verdi

Anonymkode: 4c395...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Risikofri og med garantert tap av verdi

Anonymkode: 4c395...d6c

Ja. Men tap i størrelsesordenen 1-4% årlig, mot en risiko for å tape bortimot alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Ja. Men tap i størrelsesordenen 1-4% årlig, mot en risiko for å tape bortimot alt.

Taper man innskuddet også ...- alt sammen. —?

Uansett, har man tid kan man jo bare vente til det tar seg opp igjen ..

Anonymkode: 4c395...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...