Gå til innhold

Må far stå opp med barn hos dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må far stå opp med barn hos dere når han har fri?

Mannen min jobber mye (mer enn 100% og opp klokka 0630) og pleier å sove ut i helgene. Gjerne til 1100. Barnet står opp mellom 0700 og 0800 hver dag (jeg er hjemme med henne). Har hendt et par ganger at jeg har fått muligheten til å sove en time ekstra, men da tar han verken morgenstell eller gir frokost (hun vil sjeldent ha, men jeg mener hun skal få fordet pga rutiner). 

Er dette rettferdig? Jeg har ingenting imot å stå opp med henne, men jeg er noen ganger veldig trøtt og trenger en liten halvtime. Mannen sier at det ikke er noe problem å stå opp, men da må han ha muligheten til å gå å legge seg igjen etter jeg har sovet. Jeg skulle ønske jeg bare en gang i blant kunne få den luren gratis isteden for at alt blir sett på vent..hun er halvannet år, og slett ikke vanskelig å stå opp med :)

Føler jeg ikke kan si noe siden han jobber og er ofte ikke hjemme før 1830.. 

Anonymkode: 6d022...2ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde nok ikke hatt samvittighet til å kreve noe sånt av en partner som jobber såpass mye, og er såpass tidlig oppe hver eneste dag hele uka når jeg var hjemme selv. Barnet er jo ikke spesielt tidlig oppe, så jeg vil si du får sove ganske lenge? Så liten som hun er sover hun sikkert en lur på dagen også, og da har du jo muligheten, om underskudd på søvn er et tema?

Om hun hadde vært av typen som skulle opp fem-halv seks, som niesen min er, så hadde jeg synes det var rett og rimelig om dere i hvert fall fikk sove lenger hver deres dag i helgen

Nå skal det sies at jeg aldri har forstått enkeltes behov for å sove til langt på formiddagen, da Jeg våkner senest halv åtte, og hadde ikke greid å sove lenger om jeg hadde forsøkt.

Anonymkode: 2f7c7...3da

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde nok ikke hatt samvittighet til å kreve noe sånt av en partner som jobber såpass mye, og er såpass tidlig oppe hver eneste dag hele uka når jeg var hjemme selv. Barnet er jo ikke spesielt tidlig oppe, så jeg vil si du får sove ganske lenge? Så liten som hun er sover hun sikkert en lur på dagen også, og da har du jo muligheten, om underskudd på søvn er et tema?

Om hun hadde vært av typen som skulle opp fem-halv seks, som niesen min er, så hadde jeg synes det var rett og rimelig om dere i hvert fall fikk sove lenger hver deres dag i helgen

Nå skal det sies at jeg aldri har forstått enkeltes behov for å sove til langt på formiddagen, da Jeg våkner senest halv åtte, og hadde ikke greid å sove lenger om jeg hadde forsøkt.

Enig.

Anonymkode: e3000...36f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Det er nettop det, jeg synes hun står opp på en god tid, og det går jo greit. Sover en gang i blant med henne på dagen også. Jeg har ikke behov for mer søvn, men det er en gang i mnd at jeg blir ekstra trøtt. 

Jeg ser ikke poenget heller å stå opp så seint, hadde vært hyggelig om han stod opp i 9 tiden så vi kunne vært sammen, men det kommer kanskje etterhvert:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppe 05.30 i hverdager og er hjemme mellom 17 og 18. Jobber også på kveldene i perioder og også i helgene. Barnemor har hatt mest ansvar for barna når hun har vært i permisjon, og vedr. jobb har hun kortere dager enn meg. Men i helgene trør jeg selvsagt til og står mer enn gjerne opp med barna kl. 06 om det må til. Å sove ut er bare tull, blir bare trøtt på mandagen om jeg skal snu døgnet såpass mye om jeg skulle sove til kl. 11 i helgene. 

Anonymkode: e09f6...dee

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Da sønnen vår var baby var han mye våken om natten, og da gjorde vi det sånn at jeg tok natten og mannen overtok mellom 6 og 7. Så da stod han opp med barnet hver dag. (Men det var likevel jeg som fikk minst søvn og aldri mer enn 2 timer sammenhengende. 😛 )

Etter at han begynte å sove hele natten har jeg stått opp med ham hver dag med unntak av noen få dager som jeg kan telle på en hånd, når jeg har vært syk eller veldig sliten. Men når mannen har hatt fri så har det ofte hendt at jeg har gått og lagt meg igjen når han har stått opp, da sønnen vår startet dagen mellom 5 og 6. Nå sover han til 7, og jeg har ikke behov for å sove noe mer enn det. Mannen står som oftest opp maks en time etter oss.

Anonymkode: 5275c...cf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i omtrent nøyaktig samme situasjon, bare at barnet står opp noe tidligere. Vi tar annenhver morgen i helgene. Det er jo ikke akkurat noe avslappende å være hjemme med et barn på 1,5 år (vi har to barn til også). Vi har alltid tatt det som en selvfølge at vi deler, uavhengig av hvem som er hjemme/jobber. 

Anonymkode: 2b3a8...8a0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her står far opp med det barnet som våkner først i helgene. Da er klokka gjerne ca. 08, så vi er jo ganske heldige sånn sett. Far står tidlig opp uansett, så det hender han står opp alene dersom begge barna fortsatt sover. 

Jeg syntes ikke det er urimelig at du får sove ut en gang i blant. Ja, mannen din jobber mye men det betyr jo bare at enda mer av barnestellet faller på deg. Det er ikke akkurat noen ferie å være hjemme med et barn på 1,5 år...

Anonymkode: f534b...f38

• Liker 11
Skrevet

Vi sov «lenge» hver vår dag på helg og ferier. Sov ikke til langt på dag, men til kl 0900 sånn ca. Yngste her startet dagen i 5-tida da hun var lita. 

Her jobber også mannen mye, 70 timers uke er ikke uvanlig. Men jeg tok hver eneste natt så han fikk sove uavbrutt (hun var et mareritt når det kom til søvn, sov ikke natta over før hun var nesten 3 år)

Gjest BearMama
Skrevet

Min mann jobber dag, kveld og natt. Han er avhengig av å sove minst til 11.00 for at det skal gå rundt. Så her tar jeg alle morninger og har gjort det de siste 2 årene(første året jobbet han ikke fullt så mye og tok noen morninger). 

Men jeg kan ikke huske sist jeg sov lenger enn til 09.00 og kan telle på en hånd hvor mange ganger det har skjedd 😬

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det spiller en rolle om hans ekstra jobbing medfører goder dere deler på? Dvs, nyter du godt av bedre økonomi, bedre hus, eller lignende som følge av at han tjener mer på å jobbe over 100%? Og har det vært en felles beslutning, at han skal jobbe og tjene så mye?

Hvis ja, så ville jeg gitt far flest av de helgedagene. Kanskje tatt en morgen annenhver helg hvor jeg ba om å få sove lenge. Og selvfølgelig skal han gi frokost og ta morgenstell da. 

Hvis nei, så må dere snakke om at han går ned i jobbmengde. Hvis du ikke nyter godt av at han jobber mye og kan bidra mindre på hjemmebane, hvorfor skal han da få tjene seg opp egen formue på din bekostning?

Anonymkode: b5eb5...472

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er naturlig å bytte på i helgene, når du tar alle hverdager. Da vi hadde bare et barn fikk mannen ofte begge dager, men måtte da stå opp senest kl9 en av dagene.

Nå er det ikke ofte noen av oss får sove lenge da vi har 3 barn. Uansett må den av oss som evt sover lenge opp senest kl 10. Føler ellers at helgen svinner bort i soving og at vi som familie ikke får gjort noe sammen før langt utpå dagen.

Anonymkode: ab37e...3a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok annenhver dag i helgene. 

Anonymkode: 66e47...4de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter på, uten noen fast regel. Som oftest er det jeg som står opp, men av og til står han opp og ber meg ligge litt lenger.

Den som får ligge "lenge" hos oss må uansett opp i mellom 7 og 7:30 (vi har 3 barn under 5 som alle står opp mellom 5 og 6, så i 7:30-tiden er aktivitets- og lydnivået såpass høyt at det er like greit å stå opp og joine moroa), så det er ikke snakk om å sove bort dagen.

Jeg reagerer egentlig mest på at mannen til TS sover til 11 hver dag i helgen, barnet sover jo ganske bra til å være så lite. Men litt kjedelig for resten av familien å vente på at han skal våkne, luksusen med å sove skikkelig lenge i helgen utgår litt når man er småbarnsforelder og har barn som står opp tidlig. Synes jeg, da.

Anonymkode: 67980...82a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke legge deg tidligere?

Anonymkode: fb115...3d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det spiller en rolle om hans ekstra jobbing medfører goder dere deler på? Dvs, nyter du godt av bedre økonomi, bedre hus, eller lignende som følge av at han tjener mer på å jobbe over 100%? Og har det vært en felles beslutning, at han skal jobbe og tjene så mye?

Hvis ja, så ville jeg gitt far flest av de helgedagene. Kanskje tatt en morgen annenhver helg hvor jeg ba om å få sove lenge. Og selvfølgelig skal han gi frokost og ta morgenstell da. 

Hvis nei, så må dere snakke om at han går ned i jobbmengde. Hvis du ikke nyter godt av at han jobber mye og kan bidra mindre på hjemmebane, hvorfor skal han da få tjene seg opp egen formue på din bekostning?

Det han tjener, sier han er felles, men jeg har ikke samvittighet til å ta noe til meg selv. Jeg kjøper kun nødvendigheter som mat og noen regninger. Jeg har kontantstøtten nå og bruker det for det meste på egne regninger og klær og ting til barnet. Ellers går alt inn på sparekonto. 

Formuen er felles :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! 

Jeg skulle jo ønske at vi slapp å vente på ham i 4 timer om morgenen. Vil jo gjerne finne på ting sammen, det er jo så koselig. Han kan gjerne få helgene også, men kanskje stå opp litt tidligere. Står han opp kl 9, er jo det en fin tid hvis man legger seg kl 12.. 

Den ene gangen i mnd hvor jeg føler meg litt trøtt og tar meg friheten til å spørre om en ekstra halvtime, føler jeg fortsatt kan gjøre det, og han sier jo at det ikke er noe problem, men da går jo hele dagen bort på soving, for han tar et par timer etter at jeg har stått opp.. 

Nei, jeg får bare hang in there, kanskje spørre om han vil stå opp tidligere noen ganger. Ni halv ti er jo en fin tid.. så kan man planlegge litt moro aktiviteter også.:) Da vinner vi alle litt på det ^^

Barnet har lur mellom halv tolv og halv to, så da får man nesten ikke kommet i gang med dagen sammen før to tiden.. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke legge deg tidligere?

Anonymkode: fb115...3d0

Jeg legger meg rundt 23- 2330, får nok søvn 😄 Er bare en gang i blant at kroppen trenger litt ekstra..:) 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det han tjener, sier han er felles, men jeg har ikke samvittighet til å ta noe til meg selv. Jeg kjøper kun nødvendigheter som mat og noen regninger. Jeg har kontantstøtten nå og bruker det for det meste på egne regninger og klær og ting til barnet. Ellers går alt inn på sparekonto. 

Formuen er felles :)

Med andre ord betaler han på bolig, bil og alt annet av fellesutgifter som oppussing, rørlegger, strøm, kommunale avgifter etc? 

Da er jo hans til dere felles, selv om du betaler eget personlig forbruk. Så da synes jeg det er en grei fordeling sånn, hvis du får en morgen annenhver eller hver tredje helg, siden du også nyter godt av at han jobber mye :) 

Angående hvor lenge han sover så er vi mennesker forskjellige der. I min familie er vi alle slik at helgen skal brukes til avslapning. Jeg liker å stå opp tidlig med barna, mannen liker å sove lenge. Så han sover til rundt 10-11, og da går jeg og legger meg et par timer. Vi har aldri utflukter på formiddagen lørdag, noen ganger søndag, men er generelt ganske bedagelig anlagt begge to.

Jeg skjønner at det kanskje ikke passer deg, men da er jo problemet at mannen din tydeligvis mener noe annet. Kunne dere kommet frem til en løsning hvor han sov lenge lørdager (da er man jo mest sliten etter en ukes jobbing), og at søndag måtte han opp 9-10, slik at dere kan finne på noe da? 

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! 

Jeg skulle jo ønske at vi slapp å vente på ham i 4 timer om morgenen. Vil jo gjerne finne på ting sammen, det er jo så koselig. Han kan gjerne få helgene også, men kanskje stå opp litt tidligere. Står han opp kl 9, er jo det en fin tid hvis man legger seg kl 12.. 

Den ene gangen i mnd hvor jeg føler meg litt trøtt og tar meg friheten til å spørre om en ekstra halvtime, føler jeg fortsatt kan gjøre det, og han sier jo at det ikke er noe problem, men da går jo hele dagen bort på soving, for han tar et par timer etter at jeg har stått opp.. 

Nei, jeg får bare hang in there, kanskje spørre om han vil stå opp tidligere noen ganger. Ni halv ti er jo en fin tid.. så kan man planlegge litt moro aktiviteter også.:) Da vinner vi alle litt på det ^^

Barnet har lur mellom halv tolv og halv to, så da får man nesten ikke kommet i gang med dagen sammen før to tiden.. 

Kan du endre dupp? Min på 3 sover fra 11-12. Perfekt at far står opp og er klar til å gå ut etter dupp.

På morgenen leker og koser vi og er på lekeplassen et par timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...