Gå til innhold

Konsekvenser av overbeskyttende foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med to lett sårbare foreldre som tar alt personlig. En veldig overbeskyttende og en som pushet meg litt for fort ut i ting da jeg er tilbaketrukken og forsiktig av natur (prøver å akseptere dette via terapi). Da jeg ble kronisk syk tok overbeskyttelsen helt av hos begge to, og jeg skjønner det forsåvidt, men det tok helt knekken på meg. Jeg mistet all sosial omgang og selvstendighet og går nå til DPS for bla lett sårbar, angst, depresjon, lav selvfølelse og for å akseptere hva den kroniske sykdommen har tatt fra meg. Alle disse tingene bunner i denne overbeskyttelsen samt mobbing som fulgte med, og jeg blir ofte irritert over små kommentarer fra foreldre og sliter med at de ikke forstår at jeg ikke har evne til å utnytte «mitt store potensiale», jeg som «hadde alle forutsetninger». Jeg føler meg veldig alene over å ha så mange problemer pga dette og har nok forsvart mine foreldre mye og aldri fortalt noen pga jeg er jo glad i dem. 

Er det noen andre som har vokst opp med overbeskyttende foreldre og sliter med konsekvensene i etterkant? Evt hvordan takler du de? Jeg trenger veldig sårt noen svar på dette. Jeg er 26 år nå btw. 

Anonymkode: 9087a...509

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Veldig trist å høre om hvordan dette har påvirket det. Dessverre er det nok ganske vanlig å slite med angst og depresjonsplager om man har/har hatt veldig overbeskyttende foreldre. 

Da kan depresjon komme som følge av at man ikke føler mestring. Man blir redd og føler at man ikke kan klare ting på egenhånd. Dette er egentlig veldig skadelig. Håper du får hjelp

Endret av Jegskulleønskeat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...