Gå til innhold

Hvordan få katter til å bli venner


urtegård

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er en lang og rar historie fra start til slutt. 

For circa 1 1/2 år siden, ble katten vårres borte. Hun er verdens snilleste ginger pus (ute katt) og brukte ofte å være borte flere dager i strekk. Naboene våre i en leilighet kompleks begynte å mate katten, helt til de bare tok hun inn helt, og var «demmes katt». Vi var å sporte der, men de benektet det helt. Spol fremover i tid, så flyttet vi (50 meter, en annen gate 5 hus bort) og har fått oss en ny hankatt som har akkurat fylt et år. Han er kastrert (begge katter er det), veldig rolig og snill. 

Vi ble ringt en dag for en måned siden av politiet, der noen hadde funnet hun katten vår (gingeren), og det ble registrert på oss siden hun er chippet. Så vi tar hun med oss hjem, vi er jo veldig glad i henne og trudde hun var død. Hun fyller snart åtte år. 

Vi introduserte kattene våre etter det som vi har søkt på, først la de lukte på plasser de har vært, gjennom en halvveis åpen dør osv. Han katten hadde det helt fint, imens hun eldre er mer tvilsom og det virker som hun misliker det. Vi slapp henne ut en uke etter, og siden da har hun vært borte igjen- helt til igår natt. Da skulle jeg hjem fra byen, møtte henne, og hun følger etter meg og typen helt hjem og sprang inn døren. Hun har blitt her helt til ikveld, da hun ville ut igjen. Ser for meg at hun kommer tilbake. Det virker som at hun har lyst å være her, men hun er veldig tilbake trukken, skvetten og «redd» som hun aldri har vært før, og jeg har en ekkel mistanke at det er noen som har vært slem med henne. 

Spørsmålet mitt er hvordan får jeg kattene til å bli venner? Jeg tørr ikke å la dem være sammen i et rom uten at jeg er der i tilfelle den ene angriper den andre, og det er jo tungt å gå rundt å passe på at de er adskilt, at begge kattene har det bra osv. Det virker også som at de er sjalu på hverandre når den ene ligger på fanget og får kos, men det er ikke snakk om at de ligger sammen og sover/får kos. 

Jeg vil jo beholde begge kattene, og klarer ikke tanken på å velge bort den ene for den andre. Det klarer jeg ikke og er ikke et alternativ. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dette heller, spesielt siden jeg har hatt katt hele livet, men ikke mer enn et om gangen. 

Har du erfaring fra et lignede situasjon eller er god på katte adferd? Føler ikke at jeg kommer noe lengre heller ved å søke på nettet, siden dette er en ganske speisell situasjon. Takk på forhånd! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...