Gå til innhold

Hybridkamera/systemkamera: Sony Alpha A5100


letterbomb

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg hatt speilrefleks (Nikon D3100), og jeg trives med det kameraet. Men; jeg kunne tenke meg å gå til innkjøp av et mer hendig og lettvint kamera. Jeg synes det er mer stas med bilder som er tatt med et fysisk kamera, og ikke bare det på mobilen. I tillegg ønsker jeg et hybridkamera/systemkamera, og ikke "bare" et kompaktkamera. Jeg vil ikke ha noe som er altfor avansert. 

Her om dagen kom jeg over Sony Alpha A5100, som virker veldig lettvint, lite og brukervennlig, og ut ifra det jeg har sett om kameraet, gir det ganske gode bilder også. Så det jeg lurer på, er om noen her har erfaringer med dette kameraet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et sony alpha a6000 i et par år før jeg solgte det. Et kjekt kamera å dra med seg på grunn av liten og nett størrelse. Fine bilder også, og lett å bruke. MEN når det er sagt så synes jeg faktisk kvaliteten skuffet veldig. I omgivelser hvor lyset var svært bra for fotografering, som f.eks på ferie i Kreta hvor solen sto høyt på himmelen hele dagen, himmelen var knallblå og skyfri og det var naturlige sterke og fine farger i omgivelsene - så ble bilder tatt med kamera veldig flotte. Men det var vel også egentlig den eneste gangen jeg ble impnert. Kvaliteten på bildene blir ikke bedre enn hva du får med nye mobiler. Faktisk var det i mange settinger hvor mobilkamera faktisk fikk mye finere og klarere bilder enn når jeg knipset med sony kamera. 

Kvaliteten er ikke i nærheten av speilrefleks, ikke litt en gang, og da blir det for meg penger bortkastet når man får like mye kamera ut av en mobil som man uansett bruker å ha i nærheten. Til den prisen de ligger på synes jeg heller ikke det er verd det. Da får man mer kamera i de billigste speilrefleksene. 

Anonymkode: 32dde...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke får brukt Nikon-objektivene dine hvis du bytter system. Så du må kjøpe inn alle objektivene på nytt. Sony sine objektiver er også dyrere enn Nikon. Det er ikke sikkert at det er et problem for deg, men det kan være greit å ha i bakhodet.

Anonymkode: 86ca8...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...