Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vet jeg lager mange dilemmatråder for tiden men er svært interessant å se hva folk svarer og hvor engasjerte enkelte er. 

"Ofringsdilemma,  Schrodingers katt"

Du våkner I et rom med lenke rundt begge ben og den ene armen. Du har en fri arm til gode. Du får etter noen minutter vite av en mann fra en høytaler du er blitt kidnappet men at det er en måte å komme seg løs på. 

Foran deg er det en rød knapp. En knapp som vil åpne alle låsene på lenkene og du vil være fri. Men det er ikke det eneste som skjer. Ved å trykke på knappen vil du også aktivere en dødelig gass som vil bli utløst med 50% sjanse I et annet rom med 10 andre ukjente personer. 

Det som er.. La oss si du trykke på knappen... Du vil ikke vite om du har drept noen eller ikke siden de 10 personene vil være innelåst I et annet rom som du ikke har tilgang til å verken se inn I eller åpne. 

Du kan si at dette utfallet er litt lignende Schrodingers katt. Du vet ikke om de 10 personene er døde eller ikke om du trykker... Men er du villig til å kanskje drepe 10 mennesker for å redde kun deg selv? 

Velger du å trykke eller sulte ihjel? 

Endret av Oddy
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg trykker ikke på den knappen.

Anonymkode: d7a83...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å redde meg. Døden ville være en for mild skjebne. Jeg fortjener livet som straff.

Anonymkode: d72b5...5a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde trykket for å redde meg selv ja...

HVIS det var fremmede i naborommet. Hadde det vært familiemedlemmer så hadde jeg heller dødd

Anonymkode: ff26d...0c7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde trykket for å redde meg selv ja...

HVIS det var fremmede i naborommet. Hadde det vært familiemedlemmer så hadde jeg heller dødd

Anonymkode: ff26d...0c7

Dette er ukjente personer, så du vet dessverre ikke. Kunne vært alt I fra familie til personer du aldri har møtt. 

Men ja, jeg skjønner tankegangen din 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hadde trykket om det var 10 eller 10000 personer. 

Anonymkode: 7c633...95e

Skrevet (endret)

Skal liksom bare stole på stemmen som sier at det er en annen celle da? Hva om han kødder. Skal jeg bare ta han på ordet og dø en sakte pinefull død? No way. Hva om jeg bare gjør kidnapperne en tjeneste med at de personlig slipper å drepe meg. De bare lurer meg til å gjøre jobben for dem, pluss at det blir en 'prank'. Hell no. Hadde trykket på knappen 20 ganger.

Endret av Gent82
Skrevet

Nei, men tror jeg burde da jeg tviler på at de 10 andre hadde overlevd en slik sadisit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...