Gå til innhold

Retro kjøleskaper..


Akedimiker

Anbefalte innlegg


Er det noen som har erfaring med retro kjøleskap og vil dele. 
Går an å ha de på et åpent kjøkken eller kanskje i stue,  kommer den til å gi støy? 

Vi vet at disse pleier å bråke litt etter fjerde eller femte år pga slitasje.  Hva med nye da. 
Da de ikke er utstyrt med  dynacool, avriming, no - frost teknologi som de bråkete kombiskaper er, kan de ikke bråke mye (humming/surring) veldig lenge- ikke i hvertfall hver time - tenkte vi på. 


 

Endret av Akedimiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Akedimiker skrev:


Er det noen som har erfaring med retro kjøleskaper og vil dele. 
Går an å ha de på et åpent kjøkken eller kanskje i stue,  kommer den til å gi støy? 

Vi vet at disse pleier å bråke litt etter fjerde eller femte år pga slitasje.  Hva med nye da. 
Da de ikke er utstyrt med  dynacool, avriming, no - frost teknologi som de bråkete kombiskaper er, kan de ikke bråke mye (humming/surring) veldig lenge- ikke i hvertfall hver time - tenkte vi på. 


 

Vet ikke helt hva du tenker på, men jeg har SMEG kjøleskap og det er ikke noe mere lyd i det enn vanlige kjøleskap. De er retro, finnes i mange fine farger, koster litt men så verdt det. Hatt mitt i ca 3 år

 

Anonymkode: cca0b...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man høre surring og motor lyd hele tiden eller kun etter lang pause eller etter å ha åpnet døra
Lyst til å kjøpe men usikker om hvor den kan stå - lukket eller åpent stue- Det er SMEG jeg tenker på da.. 

Andre store kombiskaper lager ekstra støy og lyd minst 20 minutter hver time pga høyteknologi. Retroer passer bra i små leiligheter med mindre de ikke lager mye støy. 
Tenker å satse på .. 

Endret av Akedimiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker kkke SMEG. Bråkete. 

Anonymkode: 5c846...168

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker kkke SMEG. Bråkete. 

Anonymkode: 5c846...168

Mitt bråker nå ikke, vanlig kjøpeskap, ikke kombi, men det store med liten fryseboks øverst 

Anonymkode: cca0b...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker kkke SMEG. Bråkete. 

Anonymkode: 5c846...168

Enig. Åsså riper de noe innihampen!! 😱

Anonymkode: a1e78...6f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkt å handle SMEG med små fryser (ikke den minste som har 24 liter, men 61 liter)- 

Endret av Akedimiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Åsså riper de noe innihampen!! 😱

Anonymkode: a1e78...6f6

Har dere den store da. Små skulle ikke bråke mye- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke smeg, de bråker og jeg tenker SMEGMA hver gang jeg ser en. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg hatt et. Men livet er for kort til å ha et bråkete smegmaskap bare fordi det er kult å se på. 

Anonymkode: 71c9f...95a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke smeg, de bråker og jeg tenker SMEGMA hver gang jeg ser en. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg hatt et. Men livet er for kort til å ha et bråkete smegmaskap bare fordi det er kult å se på. 

Anonymkode: 71c9f...95a

I forhold til bråk, lurte jeg på: ville det fungerte bedre, hadde det blitt plassert i et stille rom enn åpent kjøkken da. Lyden kan ikke passere lukket dører- 

Endret av Akedimiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Akedimiker skrev:

I forhold til bråk, lurte jeg på: ville det fungerte bedre, hadde det blitt plassert i et stille rom enn åpent kjøkken da. Lyden kan ikke passere lukket dører- 

Fortell det til tørketrommelen min! Den har dessverre ikke fått det memoet. :fnise:

Men selvsagt kan lyden passere en lukket dør. Det kommer helt an på hvor mye det bråker og hvor godt lydisolert døra er. De fleste dører er ganske dårlig lydisolert. 

Ellers: For det første hadd jeg aldri plassert et kjøleskap på et annet sted enn på kjøkkenet, det er jo bare tungvint. For det andre hadde jeg aldri betalt ekstra mye for et kjøleskap fordi det ser pent ut, og deretter gjemt det bort på et annet rom. For det tredje hadde jeg aldri valgt et kjøleskap som jeg var så redd for at skulle lage lyd, uansett hvor bra det så ut. 

Dessuten er det ikke høyteknologi som lager bråk i kjøleskapet, tvert i mot. De mest høyteknologiske kjøleskapene er vel de som lager aller minst bråk. Kjøleskap med gammel rimelig teknologi bråker mye mer. Støy er en av de tingene produsentene har jobbet med å redusere. Og retrodesign sier heller ikke noe som helst om hva slags teknologi det er inni skapet. Du må ikke forveksle retrodesign med gammeldags teknologi. 

Anonymkode: fe435...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortell det til tørketrommelen min! Den har dessverre ikke fått det memoet. :fnise:

Men selvsagt kan lyden passere en lukket dør. Det kommer helt an på hvor mye det bråker og hvor godt lydisolert døra er. De fleste dører er ganske dårlig lydisolert. 

Ellers: For det første hadd jeg aldri plassert et kjøleskap på et annet sted enn på kjøkkenet, det er jo bare tungvint. For det andre hadde jeg aldri betalt ekstra mye for et kjøleskap fordi det ser pent ut, og deretter gjemt det bort på et annet rom. For det tredje hadde jeg aldri valgt et kjøleskap som jeg var så redd for at skulle lage lyd, uansett hvor bra det så ut. 

Dessuten er det ikke høyteknologi som lager bråk i kjøleskapet, tvert i mot. De mest høyteknologiske kjøleskapene er vel de som lager aller minst bråk. Kjøleskap med gammel rimelig teknologi bråker mye mer. Støy er en av de tingene produsentene har jobbet med å redusere. Og retrodesign sier heller ikke noe som helst om hva slags teknologi det er inni skapet. Du må ikke forveksle retrodesign med gammeldags teknologi. 

Anonymkode: fe435...abe

Enig i det du skriver "Dessuten er det ikke høyteknologi som lager bråk i kjøleskapet, tvert i mot. De mest høyteknologiske kjøleskapene er vel de som lager aller minst bråk. Kjøleskap med gammel rimelig teknologi bråker mye mer. Støy er en av de tingene produsentene har jobbet med å redusere. Og retrodesign sier heller ikke noe som helst om hva slags teknologi det er inni skapet. Du må ikke forveksle retrodesign med gammeldags teknologi."


Det største forskjell teknologi gjør er vel at den gir mange fordeler blant at no frost/low frost automatisk avriming, jevn temperatur, hurtig lagring.  Ulempe er at maskinen jobber extra runder nesten hver time i 20 minutter døgn.   Disse ekstra den extra runder er noe som gir lyd og bråk og dermed ta hele stue.   Har man et stort kjøkken i en større bolig så kan man unngå det.   Da snakker man om store kombiskaper. 

Når man tenker lavt, dvs å skaffe seg en liten for å kunne unngå mye risiko og testing, så tenker man om små kjøleskaper.  Jo større desto verre.   Kjøleskap med små fryser (retro-er) har enkel mekanisme, kun en vifte - som kan kun bråke etter at man har holdt døra oppe en stund, ikke nødvendigvis hele dagen da Ingen andre ritualer den må gjøres- avriming skjer.   

Bedre å ha små enn stor, men da har man ikke flere valg enn SMEG og Gøranje- 
Etterhvert retro maskinene begynner å eldre seg ut så kan den vanlig surring fordoble seg da må man vurdere å bytte. 

(Lyd fra trøketrommel og vaskemaskiner er vel trinnlyd -
Man kan plassere et  lær underlag, eller kjøpe de fire som lær støtte som selges hos Lefdal/eljkjøp  som demper mye bråk- 
Kommer bråk fra selve trømmel- da må den renses godt.  Eller må man innkalle service - ) 
  
 

Endret av Akedimiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjøleskap- flere kjøleskap. Hilsen en som er overrasket over at en over 18 snakker som en 7åring. 

Anonymkode: 99251...ad0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et kjøleskap- flere kjøleskap. Hilsen en som er overrasket over at en over 18 snakker som en 7åring. 

Anonymkode: 99251...ad0

Haha, jeg tenkte det samme. KjøleskapER :fnise:

Et kjøleskap - kjøleskapet - flere kjøleskap - alle kjøleskapene

Anonymkode: 54acc...b96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et kjøleskap- flere kjøleskap. Hilsen en som er overrasket over at en over 18 snakker som en 7åring. 

Anonymkode: 99251...ad0

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg tenkte det samme. KjøleskapER :fnise:

Et kjøleskap - kjøleskapet - flere kjøleskap - alle kjøleskapene

Anonymkode: 54acc...b96

Jeg er mest overrasket over at noen som mener de kan sette seg til doms over andres språk og rettskriving ikke er i stand til å  se at feilene sannsynligvis skyldes at norsk ikke er TS' morsmål. 

Anonymkode: fe435...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er mest overrasket over at noen som mener de kan sette seg til doms over andres språk og rettskriving ikke er i stand til å  se at feilene sannsynligvis skyldes at norsk ikke er TS' morsmål. 

Anonymkode: fe435...abe

Det er ingenting annet i TS sitt innlegg som tilsier at Norsk ikke er hennes morsmål.

Og man ser sånne feil til stadighet, til og med journalister har mange skrivefeil.

Anonymkode: 54acc...b96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så til deres forvirring så må jeg si dette: norsk er mitt andre språk- engelsk er første- 

Det er også skrivefeil ER og må innrømme at dette skjer ofte da jeg skriver mer engelsk disse dager. 
Konteksten burde avslørt mer ikke bare TS.
Takk for korrigering-- 
 

Endret av Akedimiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting annet i TS sitt innlegg som tilsier at Norsk ikke er hennes morsmål.

Og man ser sånne feil til stadighet, til og med journalister har mange skrivefeil.

Anonymkode: 54acc...b96

Hva annet enn språket trenger man? Ser du virkelig ikke at setningsoppbyggingen og typen feil skyldes at TS har et annet språk som førstespråk? Det finnes forskjellige typer feil. "Innfødte" nordmenn som ikke kan rettskriving gjør helt andre typer feil enn de som har norsk som andrespråk. 

Anonymkode: fe435...abe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du tenker på, men jeg har SMEG kjøleskap og det er ikke noe mere lyd i det enn vanlige kjøleskap. De er retro, finnes i mange fine farger, koster litt men så verdt det. Hatt mitt i ca 3 år

 

Anonymkode: cca0b...2ed

Jeg har også Smeg,kjøpte det i 2014. Lager ikke lyd i det hele tatt 

Anonymkode: 68ded...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Enig. Åsså riper de noe innihampen!! 😱

Anonymkode: a1e78...6f6

Hva,nei? 

Ingen riper her. 

Anonymkode: 68ded...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...