Gå til innhold

Barn rundt 10 år og flytting - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har flyttet med barn rundt deres 10års-alder, hvordan gikk det med de? Tilpasset de seg situasjonen greit, fikk nye venner på ny skole? Klarte de å oppdatere seg faglig greit på skolen? Erting, utestengelse, mobbing? Tilpasset de seg greit ellers i ny bolig, osv?

Leser mange artikler om at barn som nærmer seg tenåringsalder kan få generelle vansker med å tilpasse seg/identitetskrise/osv, og blir jo redd for barna mine. Må muligens flytte pga ny jobb, til nabokommunen. Men er såpass avstand at de må bytte skole.

Anonymkode: 97f44...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Kjenner jeg får et lite hjertesukk når jeg leser innlegg som dette. De aller fleste barn klarer seg fint når de må bytte skole. Hvis barnet har en aktivitet/idrett, går det som regel enda lettere. Det er ofte foreldrene sine «negative» tanker og bekymringer som smitter over på barna.

Snakk positivt til barnet/barna, fortell hvor kjekt det er med nye venner, steder og ting å gjøre. Samt at det ikke er noe problem å dra på besøk/overnatting til gamle venner, siden dette er i nabokommunen. 

 

Selv har jeg byttet skole hele fem ganger (utenom overgang til ung.skole og vgs), det har aldri vært noe problem.

I dag er det jo også mye mer fokus på trivsel og læring i skole, samt opplæringsloven kapittel 9A dersom mobbing skulle komme inn i bildet. Ting blir tatt tak i.

 

Dersom barnet har diagnose/andre papirer e.l. kan det være lurt å ta kontakt med den nye skolen i god tid, slik at skolen kan få informasjon om barnet. Det vil gjøre det enklere å tilrettelegge alt. Det kan også være lurt med et besøk på den nye skolen, for å hilse på klassen og lærerne.

 

Dette går nok kjempebra! :) 

Anonymkode: 2610a...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, noen flere som har erfaringer? :)

Anonymkode: 97f44...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta og bytta skole som tiåring, det var null stress. Fant meg nye venner med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til andre kanten av landet da jeg var 10. Det var helt grusomt, og jeg tilbragte resten av oppveksten med å drømme om å flytte tilbake. Fikk ingen venner der vi flyttet, men ble utfryst og mobbet. Turte ikke si noe til foreldrene mine, da jeg hadde vært positiv til flyttingen i utgangspunktet og dermed tenkte det var min egen feil.

Jeg fikk senere diagnosen aspergers syndrom, og jeg utviklet selektiv mutisme etter flyttingen. Men er barna i utgangspunktet "normale" går vel flytting som regel fint.

Anonymkode: 5a18f...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...