Gå til innhold

Når en sliter med å spise.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er ute etter tips til hva jeg kan prøve å spise. Jeg har lenge slitt med veldig lite matlyst. Det er omtrent ingenting som frister meg. Spiser mest havregryn med syltetøy og melk. Drikker appelsinjuice. Dette har vært et problem siden i fjor. Bare startet helt plutselig og jeg vet ikke hvorfor. 

Det er ikke bevisst i forhold til å gå opp eller ned i vekt. Jeg er fornøyd med kroppen min. BMI på 20-21, har to barn som det ikke vises på kroppen at jeg har født en gang og er generelt sett fornøyd. 

Jeg sliter dog psykisk så at jeg har problemer med matlyst er kanskje ikke så veldig rart, men jeg føler det er blitt et problem at jeg har blitt så ensporet i matveien. Får ikke hjelp av f.eks ernæringsfysiolog da det er mangelvare her i byen og de som henvises dit er de med langt mer alvorlige problemer. Jeg kan jo dessuten over gjennomsnittlig mye om kosthold både på grunn av utdannelse, men generell interesse jeg har hatt i mange år rundt kosthold og trening. Så er ikke det som er problemet. 

Lurer bare på om noen andre har opplevd å ha det slik? Å kunne glemme av å spise en hel dag, bli uvel av tanken på det meste, men likevel ØNSKER å spise variert og næringsrikt? Hva spiser/spiste dere? Hvordan løste dere det? 

Jeg prøver å spise lite, men oftere siden det er vanskelig å spise mye når en ikke har lyst på. Bor alene nå så er ikke sånn at jeg er nødt til å lage middag lenger. Derfor lager jeg sjeldent middag. Er ikke motivert til det rett og slett. 

Har begynt å ta multivitaminer for sikkerhetsskyld og blodprøver tatt denne uken viser at jeg er innenfor referanseområdet på alt. Har hatt mangel på D-vitamin og jern, og vært i nedre del av referanseområdet på nesten alt av verdiger. Til og med alle typer blodceller. Det har blitt betydelig bedre bare på to mnd. 

Hva lager man seg når man ikke har matlyst, men ønsker å spise? Jeg vil ikke gå ned i vekt, men har gjort det som konsekvens av at jeg ikke klarer å spise nok/glemmer av å spise. Går bedre nå når jeg er bevisst på det, men de første månedene raste jeg ned i vekt og fikk også da næringsmangel. 

Anonymkode: 53d2d...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det virker som at du glemmer å spise, har du forsøkt alarm? Og prøv å sett opp en slags matplan for dagen, sånn at «da og da» skal du spise «det og det». Da er du kanskje mer mentalt forberedt på å spise. 

Anonymkode: 7b7d6...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært en storspiser.  I tenårene kunne jeg fint gå en hel dag uten mat. Jeg ser at jeg har dårlig kontakt med sultfølelsen og når den kommer så kan jeg glatt overhøre den Når jeg sliter psykisk så spiser jeg også mindre. 

Jeg prøver å være bevisst på hva jeg spiser. Grove brødprodukter, havregryn, egg, avokado, fisk mm. Altså at det jeg spiser har god næring for kroppen

 

Anonymkode: 417e4...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Kjenner meg veldig igjen. Til meg pleier de å si at jeg må spise noe jeg har lyst på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsdrikker hjalp meg veldig. De inneholder mye næring, men smaker ikke helt godt. Så spiste jeg det jeg ville utenom. 

Anonymkode: bf38b...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...