Gå til innhold

Depresjon hos mann/far til barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min man er deprimert. Det sier han også selv. Men han nekter å søke hjelp. Vi har tre barn på 2, 4 og 7 år og jeg ser at dette går ut over dem fordi han har liten tålmodighet, lite initiativ, lite ork til å være med dem og han blir fort sint på dem. Noen råd til hva jeg kan gjøre? Familievernkontoret er også uaktuelt for han. Jeg bestilte til og med time for å prøve å få han med, men det gikk ikke... 

Anonymkode: dcf86...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker han i forhold til at barna skal vokse opp med en syk foreldre og hvordan det eventuelt kan påvirke deres helse? Bryr han seg om det? Når man har ansvar for små barn bør man gjøre sin plikt å prøve å fikse seg selv med hjelp om nødvendig.

Anonymkode: f4c9d...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Tenker også at det er viktig med bevisstgjøring ift barna, ja.  Be han søke hjelp- om ikke for han selv- for barna og for deg. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker han i forhold til at barna skal vokse opp med en syk foreldre og hvordan det eventuelt kan påvirke deres helse? Bryr han seg om det? Når man har ansvar for små barn bør man gjøre sin plikt å prøve å fikse seg selv med hjelp om nødvendig.

Anonymkode: f4c9d...8d0

Akkurat dette har jeg sagt til han, men han mener at det ikke er noen vits i å søke hjelp. Og nå er jeg helt rådvill på hva jeg skal si/ gjøre videre. Han vil ikke ta inn over seg at det påvirker barna selv om jeg har prøvd å snakke med han om det mange ganger... 

Jeg kan ikke la dette bare gå, det har vart lenge, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: dcf86...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble fvk redningen vår. Her og nektet han, gikk så langt at jeg gjorde det slutt og vi skulle til mekling. Da braste han ut med alt. Mekling ble omgjort til parterapi og nå har vi gått der ett år 😊

Anonymkode: 5c43a...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du bestille time hos hans fastlege og så kreve at han blir med? Evt at du snakker med fastlegen?

Har opplevd det samme selv, det er kjempetungt å stå i det så du har min forståelse. Men for din egen del og ikke minst barnas tror jeg du må kreve at han ber om hjelp. Det var iallefall det jeg gjorde og engang har jeg også bestilt time og fulgt han dit, heldigvis har han hatt selvinnsikt til å snakke ut med legen slik at han har fått hjelp. 

Anonymkode: af9bf...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her satte jeg ultimatum da det skjedde. Enten blir du med på fvk og vi får hjelp, eller så tar jeg ungene og går. Ungene skal ikke lide under en psykisk syk far uansett hvor mye jeg måtte elske han. Han ble med på fvk, fikk hjelp og ble bedre.

Anonymkode: 013d3...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her satte jeg ultimatum da det skjedde. Enten blir du med på fvk og vi får hjelp, eller så tar jeg ungene og går. Ungene skal ikke lide under en psykisk syk far uansett hvor mye jeg måtte elske han. Han ble med på fvk, fikk hjelp og ble bedre.

Anonymkode: 013d3...0db

Problemet er at han har sagt at han vil ha barna 50% hvis jeg går. Og jeg tror konflikt og rettsak også er veldig skadelig... 

Anonymkode: dcf86...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke er i stand til å delta i barnas hverdag nå hvordan skal han klare det om dere går fra hverandre? Typisk mannfolk som opptrer som amøber å true med sånt når de blir stilt til veggs.

Hadde det vært min mann hadde han fått beskjed om å søke hjelp OG bli med til parterapi, eller så er forholdet over og samværsavtale kan utarbeides når han er frisk nok til å være tilstede. Bestill time hos fvk, dra selv uavhengig om han blir med eller ei og legg frem situasjonen. Skaff deg selv og barna hjelp i det minste.

Anonymkode: 4aafb...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at han har sagt at han vil ha barna 50% hvis jeg går. Og jeg tror konflikt og rettsak også er veldig skadelig... 

Anonymkode: dcf86...96f

Hvor realistisk er dette scenarioet? Når mannen nekter hjelp nå, hvor villig vil han være til å møte til lovpålagt mekling om dere gjør det slutt? Hvor mye ork har han til å kjempe for barna sine om det blir slutt når han ikke gjør det for barna sine nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...