Gå til innhold

Nekte far samvær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper det er noen kloke kvinneguiden damer/menn der ute som kan hjelpe meg litt.

 

Jeg har et barn på 10 år. Når jeg var gravid med barnet hadde faren et forhold bak ryggen min, og vi avsluttet forholdet før fødsel på en uproblematisk måte. Far hadde litt samvær de første ukene, men meldte seg ut, flyttet 100 mil unna og var ikke kontaktar på et par år.

 

Når barnet var rundt året fikk jeg kjæreste, vi giftet oss noen år senere og fikk også et felles barn.

 

Når barnet var 3 år fikk faren kjæreste, han tok da kontakt og krevde 50/50 der barnet skulle gå i barnehage en uke hos meg og en hos han. Jeg prøvde å forklare han at dette ikke var til barnets beste når han bodde så langt borte og at vi uansett måtte ha en opptrapppingsplan mtp samvær siden barnet ikke kjenner han. Han tok det da til retten og «tapte», men det ble som jeg prøvde å forklare han, hyppige samvær samvær over tid og overnattingssamvær etter Ca et halvt år.

 

Etter bare 2 samvær med barnet meldte faren seg ut og var ikke kontaktar på et par nye år. Så fikk han ny kjæreste, og ny runde i retten gjentar seg. Far møter et par ganger og melder seg ut igjen.

 

Jeg har alltid vært positiv til faren ovenfor barnet, oppmuntret til at de skal ha kontakt og gjort mitt for at det skal være bra, men det er vanskelig når faren melder seg ut.

 

Barnet ser på min mann som sin far, og sa en periode at h*n hadde to pappaer. De seneste årene har det gått over til at h*n sier at stefar er pappaen og nekter å snakke om pappaen.

 

Så i forrige uke tok faren på nytt kontakt,sier han skal ha 50/50 ellers så tar han det til retten igjen. Jeg er så sliten. Barnet blir sint og lei seg for at han tar kontakt og vil ikke treffe faren. Det koster også mye penger når han tar det til retten, ikke har jeg fri rettshjelp heller. 

 

Hva skal jeg gjøre?? Er det noen som har noen gode råd å komme med i det som føles som en håpløs situasjon?

 

Anonymkode: c0dd1...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke nekte barnet samvær med faren selv om ungen din påstår at han ikke vil. Faren har i utgangspunktet lik rett til samvær med barnet sitt, selv om jeg ser dessverre at han er en på og av far. Dere må enten bli enige om samvær via famvern, og om ikke det går så må retten bestemme samværet til dere begge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tussi84 skrev:

Du kan ikke nekte barnet samvær med faren selv om ungen din påstår at han ikke vil. Faren har i utgangspunktet lik rett til samvær med barnet sitt, selv om jeg ser dessverre at han er en på og av far. Dere må enten bli enige om samvær via famvern, og om ikke det går så må retten bestemme samværet til dere begge. 

Jeg tror nok ikke det er gangen i dette som er ts sitt problem da de allerede har vært igjennom dette to ganger tidligere. Ts sier også at hun alltid har vært positiv overfor far til barnet, men far trenerer hele tiden og drar de til retten.

Tror nok heller at ts lurer på hvordan de kan få stoppet det at far med jevne mellomrom drar de til retten, og det blir litt samvær mellom far og barn, før far igjen trekker seg ut. Skjønner at det kan være belastende både for ts og barnet, men vet ikke hva ts skal gjøre med dette. 

Anonymkode: 44e36...e11

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tussi84 skrev:

Du kan ikke nekte barnet samvær med faren selv om ungen din påstår at han ikke vil. Faren har i utgangspunktet lik rett til samvær med barnet sitt, selv om jeg ser dessverre at han er en på og av far. Dere må enten bli enige om samvær via famvern, og om ikke det går så må retten bestemme samværet til dere begge. 

TS her.

Jeg har prøvd familievernkontoret flere ganger. Men han er ikke interessert. Kun i meklingsattest for å få saken inn for retten.

Anonymkode: c0dd1...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at nå vil barnets mening ha mer å si i retten.

Anonymkode: f1f2b...9e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husk at nå vil barnets mening ha mer å si i retten.

Anonymkode: f1f2b...9e2

Ja, det vet jeg.

Men jeg ønsker jo helst å slippe retten. For de av dere som ikke har vært der er det ikke å anbefale. Det er tidskrevende og utrolig dyrt. 

Dessuten er det belastende for barnet også. Det beste hadde jo vært om vi klarte å få til en avtale utenom retten, men far vil ikke.

Får han ikke 50/50 er han ikke interessert. Han bor fortsatt 100 mil unna og har ingen planer om å flytte nærmere. Etter tidligere rettsrunder er han på banen et par samvær, så melder han seg ut.

Det føles som jeg straffer og skuffer barnet, samtidig som jeg hver gang bruker opp alle sparepengene våre. 

Jeg er rådløs..

Anonymkode: c0dd1...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg har prøvd familievernkontoret flere ganger. Men han er ikke interessert. Kun i meklingsattest for å få saken inn for retten.

Anonymkode: c0dd1...ed3

Si nei. Kontakt advokat.  Det går ut over ungen når han er så vinglete. Det at han er så vinglete og gir utrygghet ovenfor ungen kan du bruke mot han. Husk at ungen er så stor nå at han kan snakke selv og fortelle at han ikke vil til far. 

Hensynet til barnet går foran hensynet til far, og far har fått flere sjanser.

Anonymkode: fa823...00b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har mye dokumentasjon. Viss det er noe det er nulltoleranse for så er det å holde barn for narr. I tillegg virker det som han vil ha 50/50 eller ingenting. Fatter ikke hvorfor han gidder å prøve engang.

 

Fornuftige advoktater sier nei til å hjelpe han så lenge han vil ha 50%.

Anonymkode: 2c1d6...8f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg.

Men jeg ønsker jo helst å slippe retten. For de av dere som ikke har vært der er det ikke å anbefale. Det er tidskrevende og utrolig dyrt. 

Dessuten er det belastende for barnet også. Det beste hadde jo vært om vi klarte å få til en avtale utenom retten, men far vil ikke.

Får han ikke 50/50 er han ikke interessert. Han bor fortsatt 100 mil unna og har ingen planer om å flytte nærmere. Etter tidligere rettsrunder er han på banen et par samvær, så melder han seg ut.

Det føles som jeg straffer og skuffer barnet, samtidig som jeg hver gang bruker opp alle sparepengene våre. 

Jeg er rådløs..

Anonymkode: c0dd1...ed3

Dette må være tull. Dette kommer retten til å stoppe ved rettsmøte. Det er ikke gjennomførbart det han krever.

Anonymkode: 2c1d6...8f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en idé å snakke med bv? Kanskje de kan gi noen råd. Det faren driver med her er til stor skade for barnet 

Anonymkode: fa823...00b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, tussi84 skrev:

Du kan ikke nekte barnet samvær med faren selv om ungen din påstår at han ikke vil. Faren har i utgangspunktet lik rett til samvær med barnet sitt, selv om jeg ser dessverre at han er en på og av far. Dere må enten bli enige om samvær via famvern, og om ikke det går så må retten bestemme samværet til dere begge. 

Du tar feil. Det er barnet som har rett på samvær med far, ikke omvendt.

Anonymkode: ed2ae...ace

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter to rettsrunder og får som ikke holder sin del, så trenger du vel ikke lengre advokat TS? Du har jo alt dokumentasjon på at får ikke holder avtaler retten har satt. 

Ellers har vel barnet rett på gratis advokat? Da kan jo barnet snakke med advokaten, du gi alle papirer og dermed droppe å la barnet bli mer involvert 

Anonymkode: ce030...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ender i retten igjen så bør dette absolutt være et tema. 

Barnet er såpass stort nå, så barnets ønske skal tillegges vekt.

Også bør du få fastsatt hva som skjer hvis dette gjentar seg nok en gang. Slik at både barnet og du skal få fred fremover.

50/50 vil han uansett ikke få nå, og han bør være glad om han får noe spesielt i det hele tatt for dette er ikke til barnets beste lengre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, bekka79 skrev:

Hvis det ender i retten igjen så bør dette absolutt være et tema. 

Barnet er såpass stort nå, så barnets ønske skal tillegges vekt.

Også bør du få fastsatt hva som skjer hvis dette gjentar seg nok en gang. Slik at både barnet og du skal få fred fremover.

50/50 vil han uansett ikke få nå, og han bør være glad om han får noe spesielt i det hele tatt for dette er ikke til barnets beste lengre.

 

Jeg vet at han ikke vil få 50/50. Jeg har tro på at rettsystemet avgjør etter barnets beste.

Det som tynger meg er belastningen det fører med at far tar kontakt. Jeg ønsker å løse dette før det når retten, men som sagt så er ikke far interessert. I tillegg til at dette blir 3 gangen har tar det for retten. Hver runde har kostet meg rett under 100 tusen. Jeg vet ikke med dere, men vi er en helt alminnelig familie, men normal økonomi. Det er alle sparepengene våre som går.

Og dere som mener at ingen advokat vil ta saken hans; det stemmer ikke. Det finnes alltid en advokat som vil ta saken, uansett hvor håpløs den der..

Anonymkode: c0dd1...ed3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg være klar på dette. Du HAR rett til å nekte far samvær om du ser at han tar skade av dem. Det er DIN jobb å passe på at barnet ditt har det bra. 

Jeg anbefaler deg en mekling før en rettsrunde. 

Anonymkode: 61d25...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at han ikke vil få 50/50. Jeg har tro på at rettsystemet avgjør etter barnets beste.

Det som tynger meg er belastningen det fører med at far tar kontakt. Jeg ønsker å løse dette før det når retten, men som sagt så er ikke far interessert. I tillegg til at dette blir 3 gangen har tar det for retten. Hver runde har kostet meg rett under 100 tusen. Jeg vet ikke med dere, men vi er en helt alminnelig familie, men normal økonomi. Det er alle sparepengene våre som går.

Og dere som mener at ingen advokat vil ta saken hans; det stemmer ikke. Det finnes alltid en advokat som vil ta saken, uansett hvor håpløs den der..

Anonymkode: c0dd1...ed3

Jeg har vært der selv. Jeg sluttet å svare privat og lot all kontakt gå gjennom advokat. Han var bare ute etter å ligge å gnage på meg og barnet, og da han ikke lenger hadde muligheten til det ble det stopp. Jeg prøvde i årevis å tilpasse meg ordne til, men uansett om han slapp bidrag, fikk ha barnet mye/lite så hjalp det ikke. Han skule alltid kuke det i hodet på oss. Vi var fengslet av at vi aldri kunne ha planer. Barnet visste ikke om han kunne si ja til aktiviteter eller ikke, fordi det var umulig å vite om far kom eller ikke.

Anonymkode: 2c1d6...8f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært der selv. Jeg sluttet å svare privat og lot all kontakt gå gjennom advokat. Han var bare ute etter å ligge å gnage på meg og barnet, og da han ikke lenger hadde muligheten til det ble det stopp. Jeg prøvde i årevis å tilpasse meg ordne til, men uansett om han slapp bidrag, fikk ha barnet mye/lite så hjalp det ikke. Han skule alltid kuke det i hodet på oss. Vi var fengslet av at vi aldri kunne ha planer. Barnet visste ikke om han kunne si ja til aktiviteter eller ikke, fordi det var umulig å vite om far kom eller ikke.

Anonymkode: 2c1d6...8f9

Kuke det til*

Anonymkode: 2c1d6...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo ikke som om du har annet valg enn å ta det til retten for barnets skyld når biofar ikke evner å se behovet til barnet.

Anonymkode: 77115...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et drastisk tiltak, men er stebarnsadopsjon aktuelt? Dersom barnet kun ser på stefar som pappaen sin? (Det er dog veldig vanskelig å få igjennom når far ikke godkjenner det, men her er jo far til skade for ungens psykiske helse)

Anonymkode: 1c2a0...c94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter at han vil ha kontakt igjen hver gang han har ny kjæreste for å virke som en bra mann.  Men så gjør han det på måten han gjør fordi han ikke er en bra mann, men selvrettferdig og skjødesløs.  Eller kanskje han tror han vil bli stoppet i retten, slik at han 'har prøvd', men slipper å være far? 

Hvis noen nådde frem til ham om at bra-mann-karakteren hans blir mer overbevistende overfor kjæresten hvis han ikke går gjennom retten, og at utfallet i retten uansett vil bli det samme som før?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...