Gå til innhold

3 enkle spørsmål. Aksjefond. Tap.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1) Er det mulig å tape mer penger enn man investerte i et aksjefond? 
2) Om jeg har handlet fondsandeler for kr 100 000,- i et aksjefond, kan det da bli et urealisert eller realisert tap på mer enn kr 100 000,-?
3) Hva er grensa for når dere bestemmer dere for å selge, hvis det går dårlig med et aksjefond? Ved 20% urealisert tap?

Anonymkode: 95ab6...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

1) Er det mulig å tape mer penger enn man investerte i et aksjefond? 
2) Om jeg har handlet fondsandeler for kr 100 000,- i et aksjefond, kan det da bli et urealisert eller realisert tap på mer enn kr 100 000,-?
3) Hva er grensa for når dere bestemmer dere for å selge, hvis det går dårlig med et aksjefond? Ved 20% urealisert tap?

Anonymkode: 95ab6...7c2

1) Nei.

2) Nei. 

3) Det kommer jo an på. Selv hadde jeg noen penger i fond før finanskrisen i 2008. Fondet hadde et urealisert tap på rundt 50% på det verste, men jeg solgte aldri. Da det hadde tapt 20% så kunne jeg jo ikke vite om børsen skulle videre ned eller om det skulle snu. Det eneste jeg tenkte på var at jeg hadde et indeksfond og den eneste måten jeg kunne tape alle pengene på var om alle de største selskapene i Norge gikk konkurs. Om det skjedde så hadde jeg verre ting å tenke på enn om jeg tapte noen hundretusen kroner.  Jeg tenkte også at før eller siden ville børsen snu og jeg ville få pengene tilbake igjen. Eneste jeg ikke visste var hvor lang tid det ville ta. 

Anonymkode: 8631c...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du tape alle pengene dine i aksjer og fond. Sparekonto er det eneste 100 % sikreste mot risiko.

Ikke opprett fler tråder nå, og ikke BUMP opp gml. tråder. Ta det med ro, selg deg ut av alt du har, og meld deg på når du er moden for det :)

Anonymkode: 389ee...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å tape alt i et aksjefond. Da må alle selskaper som aksjefondet investerer i bli fullstendig verdiløse samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Nei.

2) Nei. 

3) Det kommer jo an på. Selv hadde jeg noen penger i fond før finanskrisen i 2008. Fondet hadde et urealisert tap på rundt 50% på det verste, men jeg solgte aldri. Da det hadde tapt 20% så kunne jeg jo ikke vite om børsen skulle videre ned eller om det skulle snu. Det eneste jeg tenkte på var at jeg hadde et indeksfond og den eneste måten jeg kunne tape alle pengene på var om alle de største selskapene i Norge gikk konkurs. Om det skjedde så hadde jeg verre ting å tenke på enn om jeg tapte noen hundretusen kroner.  Jeg tenkte også at før eller siden ville børsen snu og jeg ville få pengene tilbake igjen. Eneste jeg ikke visste var hvor lang tid det ville ta. 

Anonymkode: 8631c...890

Takk for svar og takk for at du deler :) 

Anonymkode: 95ab6...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mannisinbestealder skrev:

Det er ikke mulig å tape alt i et aksjefond. Da må alle selskaper som aksjefondet investerer i bli fullstendig verdiløse samtidig.

Takk for svar :) 

Anonymkode: 95ab6...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du tape alle pengene dine i aksjer og fond. Sparekonto er det eneste 100 % sikreste mot risiko.

Ikke opprett fler tråder nå, og ikke BUMP opp gml. tråder. Ta det med ro, selg deg ut av alt du har, og meld deg på når du er moden for det :)

Anonymkode: 389ee...ec4

Du glemte å lese spørsmålene, ettersom du ikke svarer på det som jeg spurte om? Du skriver jo bare tull.

Anonymkode: 95ab6...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bør si god natt til fondsparing. En liten tur ut på byen og hjem igjen, og du fortsetter med disse enkeltspørsmålene om fond... jeg har ikke ord: hvorfor følger du ikke bare råd, og tar det med ro?

Håper MOD finner et system snart som kan avdekke AB-brukere, slik at jeg slipper å lese dine fondsspørsmål på hele førstesiden hver gang jeg logger inn.

Og jja: la oss si at det er JEG som tar feil da og ikke kan noenting: si meg da: hvorfor må du opprette så mange tråder da hvis du vet så mye selv?

Og til info: i teorien kan fond gå konk. I teorien. Så enkelt er det; gjør det så vanskelig du vil. God natt! :)

Anonymkode: 389ee...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...