Gå til innhold

Hvor ofte tar du celleprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen tilfeller av kreft eller celleforandringer i min familie, likevel tar jeg celleprøve annenhvert år for å være på den sikre side. 

Jeg tar det privat hos kvinnelig gynekolog. 

Hvor ofte tar dere andre celleprøve? 

Anonymkode: 47c02...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg har aldri tatt, men vet at det kommer brev fra kreftregisteret om å ta prøven hvert 3. år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg hver 6 mnd, etter celleforandring. Blitt konisert, men fremdeles forandringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar mammografi hvert år. Dette etter funn av kuler i bryst. Selv om det ikke var kreft, ble jeg rådet til å ta mammografi hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver 6 mnd, har celleforandringer, høyrisikovirus.

Anonymkode: e444f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fylte 25, så begynte jeg å ta celleprøve hvert tredje år, sånn som anbefalt. Har aldri hatt celleforandringer eller noen i min familie som har det.

Det er ikke en dødskul ting å gjøre, men det er så viktig og så veldig, veldig enkelt!

Anonymkode: cec6d...1a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter fylte 25, så begynte jeg å ta celleprøve hvert tredje år, sånn som anbefalt. Har aldri hatt celleforandringer eller noen i min familie som har det.

Det er ikke en dødskul ting å gjøre, men det er så viktig og så veldig, veldig enkelt!

Anonymkode: cec6d...1a9

Enkelt er det vel ikke for alle. Ikke for dem som sliter med massive traumer, og risikerer å gå på en kjempesmell psykisk i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Enkelt er det vel ikke for alle. Ikke for dem som sliter med massive traumer, og risikerer å gå på en kjempesmell psykisk i etterkant. 

jeg forstår det om du har blitt seksuelt misbruk, da er det en utfordring. Jeg går kun til kvinnelig gynekolog, mannlig ville aldri vært aktuelt for meg. Du må jo oppveie, er kjempesmellen verdt å gå til gynekolog eller skal du satse på å heller være oppegående psykisk og heller ta sjansen på at det går greit. Du må selv føle på hva som er best for deg. De fleste kvinnelige gynekologer er kjempeproffe, gå til en du blir anbefalt av andre eller som har fått gode anmeldelser. Du kan og fortelle om vanskene dine i forkant, så hun tar hensyn. 

Anonymkode: 8a78a...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver 6 mnd, har celleforandringer, høyrisikovirus.

Anonymkode: e444f...911

Jeg hadde akkurat samme og gikk på kontroll like ofte. Tok tre runder med den nyeste HPV-vaksinen og ble etter det kvitt både celleforandringer og høyrisiko HPV 16. Anbefales! :) 

Anonymkode: 9b9e1...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde akkurat samme og gikk på kontroll like ofte. Tok tre runder med den nyeste HPV-vaksinen og ble etter det kvitt både celleforandringer og høyrisiko HPV 16. Anbefales! :) 

Anonymkode: 9b9e1...887

Trodde ikke det var noe som fungerte når man allerede hadde det, takk for tips 😊 men jeg er for gammel til å få de gratis da. Skal forhøre meg ved neste sjekk 😊

Anonymkode: e444f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok for første gang i år, jeg er 25. Helt fine prøver, så er 3 år til neste gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Krokanis said:

1 gang i året pga tidligere cellegift (ikke mot kreft)

Pga cellegift, hvorfor det?

Anonymkode: e3c59...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga cellegift, hvorfor det?

Anonymkode: e3c59...c2d

Det er vist retningslinjene etter bruk av den medisinen, da det visstnok er litt økte sjangser for livmorhalskreft de 5 første årene etter infusjonen. Kommer nok til å sjekke meg gjevnlig etter det også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt over to år siden sist nå, så får vel ta meg en tur til fastlegen og få tatt det igjen snart. 

Anonymkode: ebab1...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Krokanis said:

Det er vist retningslinjene etter bruk av den medisinen, da det visstnok er litt økte sjangser for livmorhalskreft de 5 første årene etter infusjonen. Kommer nok til å sjekke meg gjevnlig etter det også 

Økt sjanse for kreft av cellegift? Det var interessant..

Anonymkode: e3c59...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...