Gå til innhold

Vasker jeg ikke godt nok??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vasker hver dag fordi jeg er hjemme med barn. Jeg vasker gulvet, vasker stuebord og andre overflater, gangen mellom romma, og kjøkkenet med benk, gulv og bord. Med såpe og ny mopp hver gang. Vi har vinduene oppe for at det skal komme frisk luft, og det er varmt. 

Likevel kommer det 5 fluer inn i stua som surrer over meg og i synsfeltet mitt, og det irriterer meg! Det skjedde forrige stedet vi bodde, og nå her. Jeg har spurt søstra mi (siden hun ikke bor med oss, og er ærlig) om det er lukter vondt hjemme hos oss, men hun sier nei. 

Tenker det er meg selv, og mannen sier nei. 

Jeg går ut med søppel hver dag, og nå vi har luktfri bleiebøtte. Jeg vasker badet flere ganger i uken og doen nesten hver dag (de dagene noen har gjort nr 2) 

Hvorfor er det slik? Hvorfor kommer de irriterende fluene? 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper inderlig du ikke bruker såpe på all den vaskingen, bare. Du vet at kjemikalier er det verste du kan utsette småttiser for? At det flyter noe støv inne er betydelig mindre farlig. Gå over til å vaske ukentlig og tømme søpla når den lukter (som ved en normalhusholdning med resirk på avfall er meget sjelden). Skal du absolutt vaske hele tiden: bruk rent vann.

Fluene kommer inn fordi de kan. De kommer ikke inn av noen logisk grunn (fluer er ikke intelligente dyr). Fluen vet ikke at den er inne i huset ditt, den bare flyr i sirkler og svinger på jakt etter mat.

Uroer du deg for stinkete bleier ville jeg gått over til tøybleier. Mye enklere å håndtere. Mye enklere å pottetrene barna tidlig.

Anonymkode: d6085...9fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB #2. Ikke bruk så mye såpe når du vasker. Og fluer kommer inn uansett hvordan det er hjemme hos deg. Jeg synes du overdriver voldsomt med vaskingen din. Normale mennesker driver ikke og vasker hver eneste dag. Slapp nå av litt, og ikke stress slik med å holde det rent. 

Anonymkode: 405b0...e62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vinduene oppe, da kommer insektene inn. De kommer jo ikke fordi det lukter vondt. Med mindre du har glede av all denne vaskingen, ville jeg funnet noe annet å bruke tiden min på. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vasker for mye. Og når du vasker så ofte, så ikke bruk såpe.

Jeg vasker sjelden, og har vel maks en flue her om dagen, flere dager uten fluer. De kommer jo ikke fordi det er møkkete. De kommer fordi du har vinduer åpne, og noen steder er det flere fluer, enn andre steder.

Anonymkode: 5efa0...e4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluer og insekter kommer inn uansett nå på sommeren. Her sitter de f*n meg å varmer seg på oppvaskmaskina, selv om det er over 30 varmegrader ute. Vinduer og dører står oppe, med myggnetting. Men likevel så kommer de inn.

Anonymkode: 074d3...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, jeg bruker ikke mye såpe egentlig, men jeg liker lukta. Har ikke tenkt på at det er så ille for de små. Så lufter jeg jo veldig godt også.. kanskje jeg skal gå for en annen type "såpe", eddik eller noe. 

Jeg vet at jeg kanskje vasker litt mye, men pleier å ta det når barnet sover eller har lagt seg, eller leker med pappan sin, føler det er bra for sjela mi 😂 hater belegg som vokser i løpet av dagen.. 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg bruker ikke mye såpe egentlig, men jeg liker lukta. Har ikke tenkt på at det er så ille for de små. Så lufter jeg jo veldig godt også.. kanskje jeg skal gå for en annen type "såpe", eddik eller noe. 

Jeg vet at jeg kanskje vasker litt mye, men pleier å ta det når barnet sover eller har lagt seg, eller leker med pappan sin, føler det er bra for sjela mi 😂 hater belegg som vokser i løpet av dagen.. 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Ble selvfølgelig mye vaskesnakk når det var fluene jeg spurte om😂 godt det ikke er fordi noe jeg gjør galt, m3n fordi de er dumme. Da vet jeg at det ikke er meg. En bekymring mindre:p

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ofte og har det reint her,men noe så sykt mange fluer inne har jeg aldri hatt! Dreper sikkert 30 om dagen!! Her er alt av fluetape og snekkere utsolgt,er visst ekstremt med fluer i denne varmen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

😂 hater belegg som vokser i løpet av dagen.. 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Det er bruk av såpe som lager belegg. Bruk fuktet microfiberklut, så er det rent. 

Ang fluene, de kommer nok bare fordi det er åpent vindu, ikke fordi de lukter noe fristende inne hos deg. 

Anonymkode: 36860...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det deg urolig å ikke vaske? 

Dette høres veldig overdrevent ut. At du fortsetter å spørre søsteren din og mannen din om det lukter enten av huset eller av deg selv høres ut som tvangsmessig tvil. Du vet jo selv at det ikke lukter, sånn egentlig. Jeg har selv slitt med lignende, og for meg var det rett og slett et psykisk problem. Jeg brukte timesvis daglig på disse plagsomme tankene om at ting måtte være i orden. Bruker du mye tid på det, og gjør det deg stresset? Har du vurdert om problemet heller er din trang til å vaske og ha alt plettfritt heller enn at det er fluer i huset ditt? 

Anonymkode: accdd...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det deg urolig å ikke vaske? 

Dette høres veldig overdrevent ut. At du fortsetter å spørre søsteren din og mannen din om det lukter enten av huset eller av deg selv høres ut som tvangsmessig tvil. Du vet jo selv at det ikke lukter, sånn egentlig. Jeg har selv slitt med lignende, og for meg var det rett og slett et psykisk problem. Jeg brukte timesvis daglig på disse plagsomme tankene om at ting måtte være i orden. Bruker du mye tid på det, og gjør det deg stresset? Har du vurdert om problemet heller er din trang til å vaske og ha alt plettfritt heller enn at det er fluer i huset ditt? 

Anonymkode: accdd...267

Har bare spurt dem en gang, kanskje det kommer utydelig frem at jeg kun har spurt dem en gang. Blir ikke urolig nei, men når jeg ser at de hvite sokkene blir grå under etter bare én dag, skjønner jeg jo at det det trengs:) og ingen går med sko heller, så skjønner ikke hvor det kommer fra. 

Hvis du leser i et av svarene mine, så ser du at jeg kun vasker når baby sover eller leker med pappaen sin. 

Ville bare ikke ha fluer, for tenkte det var fordi jeg ikke vasker godt nok. Du har jo sett det svermer av fluer rundt ting som ikke lukter godt eller er skittent. 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker hver dag fordi jeg er hjemme med barn. Jeg vasker gulvet, vasker stuebord og andre overflater, gangen mellom romma, og kjøkkenet med benk, gulv og bord. Med såpe og ny mopp hver gang. Vi har vinduene oppe for at det skal komme frisk luft, og det er varmt. 

Likevel kommer det 5 fluer inn i stua som surrer over meg og i synsfeltet mitt, og det irriterer meg! Det skjedde forrige stedet vi bodde, og nå her. Jeg har spurt søstra mi (siden hun ikke bor med oss, og er ærlig) om det er lukter vondt hjemme hos oss, men hun sier nei. 

Tenker det er meg selv, og mannen sier nei. 

Jeg går ut med søppel hver dag, og nå vi har luktfri bleiebøtte. Jeg vasker badet flere ganger i uken og doen nesten hver dag (de dagene noen har gjort nr 2) 

Hvorfor er det slik? Hvorfor kommer de irriterende fluene? 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble selvfølgelig mye vaskesnakk når det var fluene jeg spurte om😂 godt det ikke er fordi noe jeg gjør galt, m3n fordi de er dumme. Da vet jeg at det ikke er meg. En bekymring mindre:p

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Du har ikke tenkt på at med så mye vasking så gjør du vondt verre både for fluer og mugg? Du har det rett og slett for fuktig. Både bordoverflater og parkett tar skade på sikt av å bli vasket så mye og så ofte. 

Har du "støv på hjernen" så finn frem støvsugeren og eller tørrmoppen. Vask max en gang for uken.

Fluer tiltrekkes også av tomflasker med "slanter av søte ting" oppi. Derfor er korking av tomflasker en nødvendighet. 

I tillegg er det også varmt for fluene, de kommer inn for å kjøle seg ned, på lik linje med mennesker og dyr. 

Vi har kjøpt "fluejager" som plugges i støpselet. Det harsærlig vist seg effektivt denne varme sommeren. Fluene stanser nå på terrassen, uten å komme inn. Anbefales. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har bare spurt dem en gang, kanskje det kommer utydelig frem at jeg kun har spurt dem en gang. Blir ikke urolig nei, men når jeg ser at de hvite sokkene blir grå under etter bare én dag, skjønner jeg jo at det det trengs:) og ingen går med sko heller, så skjønner ikke hvor det kommer fra. 

Hvis du leser i et av svarene mine, så ser du at jeg kun vasker når baby sover eller leker med pappaen sin. 

Ville bare ikke ha fluer, for tenkte det var fordi jeg ikke vasker godt nok. Du har jo sett det svermer av fluer rundt ting som ikke lukter godt eller er skittent. 

Anonymkode: 5ff1d...aa7

Her er det noe alvorlig galt hos deg. Blir virkelig sokkene grå under dagen etter at du har vasket? 

Går folk inne med utesko hos deg? Sko skal av innenfor entredøren, der har du og en god stopp skitten matte. 

Hva har du vasket med? Grønnsåpe på parkett? Da får du et belegg du aldri får rent og der skitten setter seg fast. Eller har du alt vasket så mye på parketten at det er muggsoppsporer du får på strømpene? 

Mer deg også at rengjøringssprayer er helseksadelige da rester av dem ligger i luften vi puster inn i flere timer etter at du har sprayet. Bruk google og finn saken fra nrk. 

 

Anonymkode: bd91d...9bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har noia for fluer som surrer innom på sommeren - så er det smartere å heller gå til innkjøp av sånne insektsnett for å feste på innsiden av vinduskarmer. Så kan du ha vinduer åpne og holde fluene ute :)

Fluer surrer inn åpne vinduer, sånn er det bare - har ingenting med hvor rent du har det å gjøre. Men om åssen det er i omgivelsene. Her jeg bor nå er det lite fluer (men flere edderkopper...) - der jeg bodde før, gammelt jordbruksland med mye kratt og småskog mellom husene var det alltid fluer som surra i vinduskarmene. Uten at jeg har endra noe i vaskerutiner.

 

Anonymkode: 8308f...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvite sokker som raskt blir grå under kommer av noe så enkelt som for mye såpe i vaskevannet. Om du vasker gulvet noen ganger med kun vann vil du se at sokkene ikke blir så fort grå lengre. Anbefaler varmt Enjo sin gulvmopp👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å si, insektsnett på dør og vinduer, da holder fluene seg borte. For da kommer de seg ikke inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...