Gå til innhold

Har problemer med følelser.. hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål, og lurer på om det er flere som opplever det samme, om hva en kan gjøre for å gjøre disse situasjonene mindre ubehagelig. 

Det gjelder mennesker jeg ikke er nær sine følelser. Om det er på film, eller foran meg. Jeg synes det er ekstremt ubehagelig, og vil helst bare forlate situasjonen (men det ser rart ut om jeg reiser meg opp å går). Dette gjelder de fleste følelser dette mennesket har, om de uttrykker kjærlighet, om de gråter, om de blir torturert (film selvfølgelig), uttrykker sorg eller enorm glede. Jeg får hjertebank og vil bare se en annen vei. Før var det bare når intime scener kom, at det følgelig var flaut, men nå når de uttrykker noe så nydelig som kjærlighet, blir jeg på gråten fordi det er ekkelt. Jupp, ekkelt. 

Disse følelsene jeg finner ubehagelig å se andre mennesker uttrykker, er felles ved at de synes veldig, eller er ekstreme i følelsesspekteret..

Tenkte først at jeg er lite empatisk, men det kan ikke stemme, for jeg kjenner virkelig medfølelse for ukjente mennesker (Krigsofre, uskyldige ofre, personer som blir urettferdig behandlet,.. Jeg føler jo glede på andres vegne, og tristhet), men det er ekstremt ubehagelig å "se disse følelsene". Særlig på film! 

Om venninnen min eller svigerinnen (som jeg ikke er veldig nære) hadde begynt å gråte, hadde jeg begynt å svette og få hjertebank, og ville bare gått. 

Om mannen min, datra mi, søstra mi gråter, er det ikke ubehagelig i det hele tatt. Jeg hadde funnet det naturlig å være der og trøste. 

Kan noen forklare meg?

Anonymkode: dcb04...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg tror tvert motsatt- du er VELDIG empatisk! Du tar innover deg andres smerte, og derfor sliter du med å se andre uttrykke vonde følelser. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...