Gå til innhold

Pleier dere å steke kjøttdeigen ved hjemmelaget pizza?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Macro skrev:

Da har du valgt den billigste pizzaen. Kjøper du en dyrere, så får du mer. Så enkelt er det.

Kjøper ikke pizza med kjøttdeig uansett, finnes jo ikke spennende i det hele tatt. Har Villa Paradiso to kvartaler unna, kjøper skikkelig pizza i stedet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Side kommentar: har jobbet på pizzabakeren og ja kjøttdeigen er rå når den legges på pizzaen. Det samme er biffen, kylling, bacon og engentlig alt 😊 men den blir lagt med mellomrom og stekes på vesentlig høgre temperatur enn det folk har hjemme 

Anonymkode: 5f408...edf

Er det jeg prøver å si men neida. Det gjøres ikke og er i tillegg ulovlig:fnise:.

Jøss, altså

Anonymkode: dd0f4...d28

• Liker 5
Skrevet

Må jo smake helt jævlig med rå kjøttdeig på pizzaen. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, WCKD skrev:

Kjøper ikke pizza med kjøttdeig uansett, finnes jo ikke spennende i det hele tatt. Har Villa Paradiso to kvartaler unna, kjøper skikkelig pizza i stedet.

Da fatter jeg ikke hva du fyrer deg opp for. Ikke forstår jeg hvor du har det fra at man ikke legger på rå kjøttdeig heller. Det stemmer ikke.

• Liker 4
Skrevet (endret)
8 minutter siden, KALKHOFF skrev:

Her var det mye rart å lese. Det er ikke vits i å koke poteter to ganger. Det er heller ikke vits i å steke kjøttdeig to ganger, med mindre man liker å gjøre det av en eller annen snodig grunn. 

Jeg steker kjøttdeig i ovnen sammen med resten av pizzaen. 

Kjøttdeigen er ferdigstekt på et par-tre minutter og den skal være gjennomstekt. Farsen kan inneholde bakterier som ikke vil spise av åpenbare grunner. (E.Coli) Hvor lenge steker en pizza i ovnen på 225 grader hver gang du lager pizza? Alt fra 12 minutter.... Blir kjøttdeigen gjennomstekt på 10-12 miuntter? - Ja det blir den selvfølgelig og mere til.

Årsaken til at kvernet kjøtt skal være gjennomstekt, mens du trygt kan spise biff som er tilnærmet rå inni, er at bakterier som E.Coli kun lever på overflaten av hele kjøttstykker og dør med det samme kjøttet kommer i stekepanna. I farseprodukter derimot, kan bakteriene bli jevnt fordelt igjennom hele deigen (forskning.no. )

Går ut ifra at du ikke gjør det om du lager 80-talls pannepizza? Da steker du først vel? Å steke små klatter med kjøttdeig er ikke noe poeng, men slik jeg leser tråden er det snakk om sånn pizza der alt fyllet er kjøttdeig kokt inn med tomatsaus.

Merker jeg er skeptisk...

Endret av Mippi
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Mippi skrev:

Men hvordan får du lagt rå kjøttdeig rundt på pizzaen? Blir den ikke bløt? Og hvordan får du smakene til å sette seg hvis du ikke koker sausen sammen med kjøttdeigen? 

Typisk nordmenn som ikke forstår hvordan matvarer fungerer...

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, WCKD skrev:

Jeg har presisert hva jeg mente.

Jeg snakker om pizza der alt fyllet er kjøttdeig og tomatsaus. Da bruker man ikke rå kjøttdeig. Det hadde bare blitt søl.

Når man bare skal ha klatter med kjøttdeig rundt omkring bruker man rå kjøttdeig. Selv om du ikke tror det og mener det er helsefarlig og ekkelt.

Endret av Mippi
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WCKD skrev:

Ja, for du har jo åpenbart forstått det, ikke sant:hoho:?

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for du har jo åpenbart forstått det, ikke sant:hoho:?

Ja, jeg forstår hva å brune i panne gjør kontra å steke i stekeovn 😉

Vet du i det hele tatt hvorfor biffer som er laget ved sous-vide stekes bittelitt før servering, til tross for at den er serveringsklar?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, WCKD skrev:

Hvordan har jeg tatt feil? Stek kjøttdeig i stekeovnen og stek i panna etterpå. Smak forskjellen.

Det var ingen kritikk av deg, det var kritikk av den du siterte, beklager! 🙂Kjøttdeigen blir selvfølgelig mye bedre av å brunes i panne, gjerne i meierismør med litt løk, for så å blande inn en god tomatsaus med hvitløk, oregano og basilikum. 

Nei, du har vel glemt at du påsto at pizzarestauranter ikke brukte kjøttdeig:hoho:? Har du også glemt at du påsto at det ikke ble tatt på rått😆?

Kanskje varmen har gått til hodet på deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

826204-ba157-product_detail.jpg

Bruker dere dette fyllet når dere blander kjøttdeg/løk?

Anonymkode: 40256...f95

AnonymBruker
Skrevet

Kjøttdeig på pizza? Nei takk!

Anonymkode: 6cdb9...0a5

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

826204-ba157-product_detail.jpg

Bruker dere dette fyllet når dere blander kjøttdeg/løk?

Steker først rå løk, tar av og steker så kjøttdeigen i to omganger. Så steker jeg alt sammen sammen til slutt. Om jeg bruker posesaus, pizzasaus eller lager egen saus avhenger av humøret og tiden jeg har til rådighet.

Glad i løk ;)

Endret av Mippi
  • Liker 1
Gjest KALKHOFF
Skrevet
19 minutter siden, Mippi skrev:

Går ut ifra at du ikke gjør det om du lager 80-talls pannepizza? Da steker du først vel? Å steke små klatter med kjøttdeig er ikke noe poeng, men slik jeg leser tråden er det snakk om sånn pizza der alt fyllet er kjøttdeig kokt inn med tomatsaus.

Jeg har ikke uttalt meg om å koke kjøttdeig i tomatsaus uten å steke den først. Det er noe jeg ikke gjør så jeg har ikke uttalt meg om det. Jeg lager italiens pizza eller amerikansk pizza fra bunnen av - da legger jeg rå kjøttdeig oppå. Jeg har ikke forstått tråden slik at det handler om kokt kjøttdeig i tomatsaus. 

Skrevet

Hvis jeg skal ha kjøttdeig på toppen steker jeg den raskt på høy temperatur før jeg blander med hvitløk, krydder og olje.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mippi skrev:

Steker først rå løk, tar av og steker så kjøttdeigen i to omganger. Så steker jeg alt sammen sammen til slutt. Om jeg bruker posesaus, pizzasaus eller lager egen saus avhenger av humøret og tiden jeg har til rådighet.

Glad i løk ;)

Er ikke sånn posesaus enklere? Er vel heller ikke noe særlig usunt?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere lilla eller hvit løk? Hvilken er best?

Gjest KALKHOFF
Skrevet
28 minutter siden, WCKD skrev:

Nei, den blir ikke nødvendigvis gjennomstekt på 225 grader i en ovn på 10-12 minutter. Ei heller får du samme gode smaken som skjer i bruningsprosessen som skjer når du steker i panna først. Steker du ikke kjøttdeigen før du har den i lasagnen heller kanskje?

Å sammenlikne poteter og kjøttdeig er som å sammenlikne epler og pærer...

Det er din påstand. 

Kan du fortelle meg hvilke temperatur du har på stekepannen din når du steker kjøttdeig? 

AnonymBruker
Skrevet

Når vi lager små kjøttboller (av kjøttdeig, hvitløk, krydder) legger vi de på pizzaen uten å steke først. De blir fort gjennomstekte, og de blir helt utrolig saftige og gode på denne måten. 

Ingen vits å steke de i panne, for så å steke på nytt igjen i ovnen. Blir bare tørrere, mindre smak og mer jobb på denne måten.

Anonymkode: 1a752...98d

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har vel glemt at du påsto at pizzarestauranter ikke brukte kjøttdeig:hoho:? Har du også glemt at du påsto at det ikke ble tatt på rått😆?

Kanskje varmen har gått til hodet på deg?

Jeg snakket om smak på kjøttdeig brunet i panne og stekt i stekeovn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...