Gå til innhold

Hva betyr løpende opptak?


Xayah

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på hva løpende opptak vil si? 

Jeg tenker å søke ledige studieplasser i dag via samordna opptak. Vil løpende opptak si at jeg ikke trenger å vente med å få svar helt til suppleringen som er 29.  Juli? Og at jeg kan få svar veldig kjapt ? 

Sorry hvis det hørtes litt dumt ut! Håper noen her kan hjelpe meg med å forstå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er rett og slett førstemann til mølla. De første som søker blir vurdert. Men når du får svar, aner jeg ikke. 

Anonymkode: d23f8...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett førstemann til mølla. De første som søker blir vurdert. Men når du får svar, aner jeg ikke. 

Anonymkode: d23f8...ee0

Tusen takk! Lurte litt på angående når man får svar.. om man får svar før suppleringen 29. Juli. Finner ingen steder på nett der det står noe om det heller, så.. 😕 men tusen takk foe svar uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får svar raskt etter du har sendt inn dokumentasjon og de har sjekket at du kvalifiserer til opptak. Mener å huske at jeg fikk svar etter noen 2-3 dager 

Anonymkode: a0940...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor evneveik går det ann å være som ikke klarer å finne fram informasjon selv? 

«Ledige studieplasser etter hovedopptaket

Etter hovedopptaket er det mulig å søke på ledige studieplasser hos Samordna opptak. 19. juli legger de ut oversikt over studier som ikke er fylt opp. Disse kan du søke på fra og med 20. juli såframt du oppfyller opptakskravene. 

Du trenger altså ikke å ha søkt tidligere gjennom Samordna opptak. Det er løpende opptak på de ledige studieplassene. Det betyr at den første som søker og er kvalifisert, får den første ledige plassen. Når studiet er fullt, blir det fjernet fra oversikten.»

https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/slik_soker_du_hoyere_utdanning

Svaret får du så raskt SO ser om du er kvalifisert, og det kan ta noen få dager.

Anonymkode: afef1...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor evneveik går det ann å være som ikke klarer å finne fram informasjon selv? 

«Ledige studieplasser etter hovedopptaket

Etter hovedopptaket er det mulig å søke på ledige studieplasser hos Samordna opptak. 19. juli legger de ut oversikt over studier som ikke er fylt opp. Disse kan du søke på fra og med 20. juli såframt du oppfyller opptakskravene. 

Du trenger altså ikke å ha søkt tidligere gjennom Samordna opptak. Det er løpende opptak på de ledige studieplassene. Det betyr at den første som søker og er kvalifisert, får den første ledige plassen. Når studiet er fullt, blir det fjernet fra oversikten.»

https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/slik_soker_du_hoyere_utdanning

Svaret får du så raskt SO ser om du er kvalifisert, og det kan ta noen få dager.

Anonymkode: afef1...81c

Jeg er ikke ts, men hvor evneveikt er det ikke å spørre om noen er evneveike for å ikke finne svar på spm selv, for så og svare uten å faktisk svare på det ta spør om. Løpende opptak ja, men hvor lang tid det tar før en får svar står det faktisk ikke.

 

 

Anonymkode: 824ec...413

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men hvor evneveikt er det ikke å spørre om noen er evneveike for å ikke finne svar på spm selv, for så og svare uten å faktisk svare på det ta spør om. Løpende opptak ja, men hvor lang tid det tar før en får svar står det faktisk ikke.

 

 

Anonymkode: 824ec...413

Helt enig. Står ikke om tid eller « få dager». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restplassene har ingenting med suppleringsopptaket å gjøre, så du får svar så fort søknaden din er behandlet. 

Anonymkode: 8e0f4...79b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...