Gå til innhold

PMS - overgangsalder - depresjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kvinner

jeg er 47,5 år. Har fortsatt regelmessig mens. Men sliter. Hatt pms siden ca noen år etter jeg fikk mitt siste barn (2009 -2010 ). Før dette hadde jeg lite/ ingen pms, i allefall ikke noe jeg eller min mann kunne oppdage. Så dette er noe som har kommet med årene. Hver måned får jeg først nedstemthet, humørsvingninger/ angst/ forvirring, deretter kraftig hodepine i ca 5-3 dager før mens. Siste to netter før mens så sover jeg knapt. Nå i det siste har jeg opplevd at hodepinen sitter i ut til dag 2. Og 3 i menstruasjon. Brukte antidepressiva en periode for lenge siden men mye bivirkninger desverre. 

Desverre opplever jeg liten eller faktisk ingen nytte av å gå til fastlege eller gynekolog. Det virker som dettte er noe legene ikke helt kan forstå hva er eller har vært borti før.....? De har selvsagt heller ingen hjelp å tilby...og føler meg egentlig bare dum og annerledes av å spørre leger til råds. Har også byttet leger og hatt kvinnelige. Derfor trenger jeg støtte og råd fra andre kvinner som opplever noe av det samme og gjerne kvinner som selv har vært gjennom overgangsalderen.

Forsvinner alle eller noen av disse plagene når man omsider har sluttet helt å menstruere ? Og når forsvinner de ( umiddelbart etter mens har opphørt - Evt senere?) hetetokter når kommer det?? Er svett to netter før mens men har ikke hetetokter utenom disse to nettene før mens.

Jeg håper inderlig mitt humør/ nedstemtheten /slitenheten som jeg nå opplever uka før mens opphører når overgangsalder er over men gjør den det? 

Opplever ekstrem slitenhet også uka før mens samt dagene med mens. Får man energien tilbake  når man mister mens?

Jeg vet mange går på hormoner i fasen overgang men lurer litt på de som ikke har tatt noen hormoner. Føler dere dere bedre etter at menstruasjonen er over og hvor langt tid tok det fra dere mistet mens til dere var helt i form igjen? 

Eller er det slik at man egentlig aldri helt kommer seg i form igjen ( uten at man må benytte hormontabletter)? Jeg vet jo mange som bruker hormoner og de har det veldig bra, men hører lite fra de som ikke har brukt noe ( om de finnes)....

håper mange kvinner kan svare meg selv om dette var et håpløst langt innlegg.

 

Anonymkode: 49ab1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har du prøvd noe innen kinesisk medisin? En jeg kjenner kom i overgangsalderen allerede som 33 åring. Hun har kun gått til akupunktur for å stabilisere hormoner og tatt bidronning gelé hver dag. Hun har aldri tatt hormoner og var veldig plaget av pms før dette.

Har dessverre ingen erfaring eller kunnskap om hormontabletter, så den dytter jeg videre til neste mann. Håper du finner noe for plagene dine.

Endret av Bonusmammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bonusmammaen skrev:

Hei, har du prøvd noe innen kinesisk medisin? En jeg kjenner kom i overgangsalderen allerede som 33 åring. Hun har kun gått til akupunktur for å stabilisere hormoner og tatt bidronning gelé hver dag. Hun har aldri tatt hormoner og var veldig plaget av pms før dette.

Har dessverre ingen erfaring eller kunnskap om hormontabletter, så den dytter jeg videre til neste mann. Håper du finner noe for plagene dine.

Takk for svar 😊 Gikk til akupunktur i 4 mnd men merket ingenting bedring desverre... men har akkurat begynt med johannesurt så skulle visst få effekt etterhvert hvis det hjelper..... dette med pms er noe som har forverret seg siste 10 årene, men håper inderlig at det blir bedre etter overgangen...

Anonymkode: 49ab1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Gikk til akupunktur i 4 mnd men merket ingenting bedring desverre... men har akkurat begynt med johannesurt så skulle visst få effekt etterhvert hvis det hjelper..... dette med pms er noe som har forverret seg siste 10 årene, men håper inderlig at det blir bedre etter overgangen...

Anonymkode: 49ab1...19b

Håper andre kan svare som har erfaring med hormoner :)

Jeg har vært veldig plaget med pms selv og for meg hjelper det å unngå visse matvarer, få i meg mer fiskefett, tar også bidronning gelé (får på helsekost), men man ser ikke bedring før etter 14-30 dager. Noen merker ikke effekt. Det skal visstnok virke bra på overgang også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...