Gå til innhold

Bli kvitt bananfluer


Amantheia

Anbefalte innlegg

Kjenner eg held på å gå på veggen. Har fått bananfluer i leiligheten, og føler dei berre blir fleire, til tross for at eg drep fleire til dagen. Har fjerna søppel, og vaska, men ser ikkje ut til å hjelpe. Så tenkte å sette opp eit par av desse eddikfellene, men ser eg ikkje har eddik. Kan eddikessens fungere? Saft? Sukkervatn? Nokon andre forslag? Eller bør eg berre kjøpe vanleg eddik i morgon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Amantheia skrev:

Kjenner eg held på å gå på veggen. Har fått bananfluer i leiligheten, og føler dei berre blir fleire, til tross for at eg drep fleire til dagen. Har fjerna søppel, og vaska, men ser ikkje ut til å hjelpe. Så tenkte å sette opp eit par av desse eddikfellene, men ser eg ikkje har eddik. Kan eddikessens fungere? Saft? Sukkervatn? Nokon andre forslag? Eller bør eg berre kjøpe vanleg eddik i morgon?

De går på rødvin også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

De går på rødvin også.

Har ikkje det heller. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like deler vann og eddik og noen dråper Zalo er det beste, etter min erfaring :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Amantheia skrev:

Har ikkje det heller. :( 

Du har sikkert noen urter, bananer, tomater eller lignende stående framme som antageligvis er kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Doge skrev:

Like deler vann og eddik og noen dråper Zalo er det beste, etter min erfaring :Nikke:

Funker eddikessens, eller må det vere vanleg eddik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Amantheia skrev:

Funker eddikessens, eller må det vere vanleg eddik? 

Ja, det blandes jo ut i litt vann så det burde gå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amantheia skrev:

Funker eddikessens, eller må det vere vanleg eddik? 

Vil tro det, men eddikessens er sterkere en vanlig eddik så da må du nok ha mindre eddik enn vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Du har sikkert noen urter, bananer, tomater eller lignende stående framme som antageligvis er kilden.

Ingen frukt som står ute. Har druer i kjøleskåpet. Alle grønsaker er der og. Ingen urter eller planter. Er også mange av desse fluene på badet. Anar ikkje kor kjelda er, men held på å vaske inni skåp og greier no, i håp om å bli kvitt jævelskapen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Amantheia skrev:

Ingen frukt som står ute. Har druer i kjøleskåpet. Alle grønsaker er der og. Ingen urter eller planter. Er også mange av desse fluene på badet. Anar ikkje kor kjelda er, men held på å vaske inni skåp og greier no, i håp om å bli kvitt jævelskapen. :fnise:

Et eller annet sted er kilden:) Bananskall i veska kanskje? Du må vaske søppelbøtta og hele området der søpla står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, visp skrev:

Et eller annet sted er kilden:) Bananskall i veska kanskje? Du må vaske søppelbøtta og hele området der søpla står.

Kasta ut alt for nokre dagar sidan. Har heller ikkje søppelbøtte, kun pose i stativ. Har og vaska inni skåpet. Men skal setje fram eddikfelle, så får me sjå om det har effekt. :) Kryssar fingrane for at eddikessens funker! Om ikkje, så får eg vaske leiligheta frå golv til tak. :P Hatar sånne små, ekle fluer. :sur:

Endret av Amantheia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem, fant pokkern ikke kilden. Lette over alt, nada niks. Så en dag våkna jeg opp og invasjonen var borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Amantheia skrev:

Kjenner eg held på å gå på veggen. Har fått bananfluer i leiligheten, og føler dei berre blir fleire, til tross for at eg drep fleire til dagen. Har fjerna søppel, og vaska, men ser ikkje ut til å hjelpe. Så tenkte å sette opp eit par av desse eddikfellene, men ser eg ikkje har eddik. Kan eddikessens fungere? Saft? Sukkervatn? Nokon andre forslag? Eller bør eg berre kjøpe vanleg eddik i morgon?

Saft + noen få dråper zalo er  en kjent metode mot disse fluene :) 

Anonymkode: 6a91f...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et  glass saft  og vann + et par dråper zalo/sunlight el.l. oppi gasset

Anonymkode: 6a91f...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett frem skåler med like deler eddik og Zalo. Trekk gladpack over skålene, lag noen hull i denne så fluene kommer inn men ikke ut. Funker som bare det. Blandingen lukter fælt, men det er så verdt det. Lykke til. 

Anonymkode: 024eb...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Amantheia skrev:

Funker eddikessens, eller må det vere vanleg eddik? 

Eddikessens er bare en sterkere utgave av vanlig husholdningseddik, så det er bare å blande den ut til passe styrke så har den samme effekt. 

Anonymkode: 522f4...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg legger ut en skål med godsaker, type salat eller fruktrester, og venter til denne har stått noen timer. Så lister jeg meg bort med støvsugeren og suger opp alt som letter fra skåla.

Etter en dag med dette opplegget er fluene borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...