Gå til innhold

Har eg ein type angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mange år har eg slede med vonde tankar om kva eg har sagt og gjort i fortida. Det kan være langt tilbake i tid men også ting eg har sagt i dag. Det kvernar og kvernar i hodet og tilslutt så får eg ikkje sova. Det kjennes ut som ordene sitt på brystet og eg klarar ikkje å legg det fra meg ☹ Nokon andre som har det slik?

Anonymkode: 85a6b...235

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mange år har eg slede med vonde tankar om kva eg har sagt og gjort i fortida. Det kan være langt tilbake i tid men også ting eg har sagt i dag. Det kvernar og kvernar i hodet og tilslutt så får eg ikkje sova. Det kjennes ut som ordene sitt på brystet og eg klarar ikkje å legg det fra meg ☹ Nokon andre som har det slik?

Har du registrert når de vonde tankene kommer? Hvis de dukker opp ca jevnt over 1 uke før mens så kan det være pms (prementrulelt syndrom) relatert. Bare en tanke. 

Anonymkode: af0ad...06a

AnonymBruker
Skrevet

Har det veldig mye slik ja, det er angst. 

Anonymkode: eafe8...033

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pms kan gi både angst , depresjon og følelse av forvirring. Har det selv. Og det kommer som tidsinnstilt «bombe» ca 5-6 dager elller en uke før mens. Forverres hvis det er litt ekstra stress/mas/eller uforutsette ting som skjer i tillegg akkurat den uka. 

Anonymkode: af0ad...06a

AnonymBruker
Skrevet

nei det er ikkje pms for eg tenkar det heile tia. tankar og samtaler sittar fast og eg klarar ikkje å tenke på noko anna. ts

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Det høres ut som at du er plaget med mye skyldfølelse. Har du blitt mye kritisert før? Skjedde det noe dramatisk da du var barn?

Ville snakket med noen du stoler på- familie, venner eller ta kontakt med fastlegen. 

Skrevet

Jeg sitter fast i fortiden. Ikke på grunn av ting jeg har sagt, men ting som har hendt meg, traumatisert meg etc. 

Jeg kan ha skikkelig sterk angst og uro i kroppen, samtidig som jeg er så alvorlig deprimert at jeg er fullstendig handlingslammet. 

Preges også av en uendelig stor fortvilelse, håpløshet rundt framtiden. Og sorg. Så mye sorg. 

AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2018 den 7.55, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke si at det er angst selv om DU har det sånn og har angst. Angst er en diagnose. Det TS beskriver kan være både angst og ikke angst. Det er ikke unormalt å tenke slike tanker som TS beskriver, få vondt magen og brystet pga det osv. Nå er ikke jeg lege eller psykolog, men mener å ha lært at angst har du først når disse tankene/opplevelsene/følelsene blir så problematisk for deg at de hindrer deg i å gjøre eller leve slik du ellers ville gjort. Feks: du begynner å svette heftig og får hjertebank før du skal inn i et rom fullt av nye mennesker, og går derfor hjem. Eller: du får tanker om ting du har sagt g gjort tidligere, og blir liggende å tenke såpass mye på dette at du ikke sover nok, eller du lat vær å møte venner fordi du skammer deg over disse tingene du har sagt/gjort. ALLE opplever skam, redsel, frykt osv, det er faktisk en sunn følelse, men for noen tar det over tankene, og dét er ikke sunt. 

Spørsmålet er om det er så ille for TS. 

Håper du har noen gode venner å snakke med om dette, TS :) Hvis ikke så finnes jo slike tjenester som Kirkens SOS hvor du kan ringe anonymt (og ikke trenger å være kristen for å ringe!)

Anonymkode: 83a72...b47

AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2018 den 1.20, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som angst. Men som en overaktivering av tanker som har blitt som en tvangsgreie. Du burde finne en rituale eller en metode å unngå disse tankene som automatisk dukker opp når du skal sove. Det trengs mye trening, men det er fullt mulig. Prøv også å tenke eller si høyt til deg selv at fortiden er fortiden, det er ingenting du kan gjøre i dag med det du har gjort så mange år tilbake. Ikke tillat deg selv å la dette kverne, si det til deg selv at du ikke skal tenke på dette, for det gjør ingen noe godt uansett. Lykke til. 

Anonymkode: d995c...aba

AnonymBruker
Skrevet

dåkkår er så greie ❤ er ein del skuldfølelse og negative tankar. siste dagene no har eg tenkt møye på noko eg sa på jobb på torsdag. det er sikkert ein filleting men eg får det ikkje ut av hode. huskar eg fikk møye kjeft over ting eg sa feil og ble erta for meininger og samtaler når eg var lita. ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...