Gå til innhold

Husbanklån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer egentlig husbanklån? Gjelder fortsatt 5 × inntekten inkludert gjeld? Eller er det egne regler? Blir ikke helt klok på det.

Og om man ikke har 20% i egenkapital, er det lov å låne det resterende man mangler i en vanlig bank? 

Hva skal til når det gjelder inntekt og egenkapital for å kjøpe en bolig til 2,1 mill som er husbankfinansiert? Og hva har evt. foreldre lov til å gjøre når det gjelder å hjelpe? Kan de kausjonere det som evt mangler av egenkapital? Eller må jeg fysisk ha dem på konto??

Anonymkode: 886f9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ca 240.000 i året, og fikk innvilget litt over1.5 i lån fra husbanken. Fikk også tilskudd på nesten 400.000. Hadde dog 400.000 i EK også :)  Bare å søke, du har ingenting å tape! Spesielt da om du er vanskeligstilt iforhold til økonomi 😊

Anonymkode: 9d6fc...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tilskudd 400k? Er det eget lån eller er de "dine" penger,utbetalt  fra husbanken?

Anonymkode: b0884...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med tilskudd 400k? Er det eget lån eller er de "dine" penger,utbetalt  fra husbanken?

Anonymkode: b0884...8f5

https://www.husbanken.no/tilskudd/etablering-i-egen-bolig/

ser ikke på dette som mine penger, men jeg slipper å betale de på lånet, da jeg ikke har hatt mulighet til å betale så mye. Jeg får 5% av disse pengene per år jeg bor her. Om jeg feks skulle flytte om 10 år, må jeg betale tilbake 200.000 av dette tilskuddet til husbanken. 😊

Anonymkode: 9d6fc...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ønsket å «få» litt penger til egenkapital fikk vi (mor inkl.) høre etter litt tyn, at det ikke vae nok ar jeg var nyutdannet og singel. Jeg var etnisk norsk og har av den grunn foreldre som kan hjelpe. Ja de tol faktiks den antagelsen, at etnisk norsk med etnisk norske foreldre betyr at man får hjelp hjemmefra! Alene forelder hjalp også lite, etter litt ekstra tyn kom det ut at jeg egentlig måtte asylsøker ellet lignende for å få hjelp til egenkapital 😡

Nå var jeg faktisk så heldig at jeg har foreldre som kunne hjelpe meg, men det er nå ingen selvfølge. Dette var i 2017 bare for å legge til. Dette var jo bare i en kommune da, men ... er det merkelig at det finnes mange i Norge som misliker asylsøkere når de får høre om slik forskjellsbehandling... :(  jeg ville dog aldri ha klandret dem (asylsøkerene) for det husbanken har valgt å ha som policy.

Anonymkode: 7f2d6...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg ønsket å «få» litt penger til egenkapital fikk vi (mor inkl.) høre etter litt tyn, at det ikke vae nok ar jeg var nyutdannet og singel. Jeg var etnisk norsk og har av den grunn foreldre som kan hjelpe. Ja de tol faktiks den antagelsen, at etnisk norsk med etnisk norske foreldre betyr at man får hjelp hjemmefra! Alene forelder hjalp også lite, etter litt ekstra tyn kom det ut at jeg egentlig måtte asylsøker ellet lignende for å få hjelp til egenkapital 😡

Nå var jeg faktisk så heldig at jeg har foreldre som kunne hjelpe meg, men det er nå ingen selvfølge. Dette var i 2017 bare for å legge til. Dette var jo bare i en kommune da, men ... er det merkelig at det finnes mange i Norge som misliker asylsøkere når de får høre om slik forskjellsbehandling... :(  jeg ville dog aldri ha klandret dem (asylsøkerene) for det husbanken har valgt å ha som policy.

Anonymkode: 7f2d6...103

Hæ? Hva har denne tråden med forskjellsbehandling og asylsøkere å gjøre? Det finnes nok vanskeligstilte i Norge uten at asylsøkere må dras inn i alle tråder. Og jeg skjønner du ikke fikk tilskudd om årsaken til at du burde få det var ar du var nyutdannet og singel. det er ikke akkurat synonymt med vanskeligstilt 😅

Anonymkode: 9d6fc...94f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hva har denne tråden med forskjellsbehandling og asylsøkere å gjøre? Det finnes nok vanskeligstilte i Norge uten at asylsøkere må dras inn i alle tråder. Og jeg skjønner du ikke fikk tilskudd om årsaken til at du burde få det var ar du var nyutdannet og singel. det er ikke akkurat synonymt med vanskeligstilt 😅

Anonymkode: 9d6fc...94f

Sorry, poenget var at jeg prøvde meg, trengte virkelig hjelp, men fikk ikke. For meg var husbanken en drøm som ble knust i tusen biter. Poenget var bare å gi en liten «ikke få for store forhåpninger for noen husbaker gir deg ikke lån uten at du er asylsøker». Det var poenget 😅 i tillegg til en liten 🤬🤬 mot husbanken, jeg synes så klart at husbanken er for sem som trenger det, men si nei pur pga. jeg var etniks norsk med etnisk norske foreldre... de fremsto det hele som at er du norsk så er du ikke vanskeligstilt nok til å få hjelp. Igjen poenget var bare å dele akkurat den delen. 

Anonymkode: 7f2d6...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, poenget var at jeg prøvde meg, trengte virkelig hjelp, men fikk ikke. For meg var husbanken en drøm som ble knust i tusen biter. Poenget var bare å gi en liten «ikke få for store forhåpninger for noen husbaker gir deg ikke lån uten at du er asylsøker». Det var poenget 😅 i tillegg til en liten 🤬🤬 mot husbanken, jeg synes så klart at husbanken er for sem som trenger det, men si nei pur pga. jeg var etniks norsk med etnisk norske foreldre... de fremsto det hele som at er du norsk så er du ikke vanskeligstilt nok til å få hjelp. Igjen poenget var bare å dele akkurat den delen. 

Anonymkode: 7f2d6...103

Uansett om du er norsk eller ikke, så hadde du ikke fått tilskudd på bakgrunn av at du er nyutdannet og singel. For dette er som sagt ikke det samme som å være vanskeligstilt. Hvis alle som er nyutdannede og single skulle fått tilskudd hadde det vært lite igjen til de som virkelig trenger det og sannsynligvis aldri får bedre økonomi. Mens du som nyutdannet, kan få deg jobb og tjene ganske så bra etterhvert 😊

Anonymkode: 9d6fc...94f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett om du er norsk eller ikke, så hadde du ikke fått tilskudd på bakgrunn av at du er nyutdannet og singel. For dette er som sagt ikke det samme som å være vanskeligstilt. Hvis alle som er nyutdannede og single skulle fått tilskudd hadde det vært lite igjen til de som virkelig trenger det og sannsynligvis aldri får bedre økonomi. Mens du som nyutdannet, kan få deg jobb og tjene ganske så bra etterhvert 😊

Anonymkode: 9d6fc...94f

Kanskje jeg som er blitt påvirket av mine foreldre. Men en eller annen gang i tiden var husbanken for dem som trengte hjelp til egenkapital. Kanskje ting har endret seg over tiden da, men er dette jeg er oppvokst med, hjelp til egnekapital til unge.

Anonymkode: 7f2d6...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg som er blitt påvirket av mine foreldre. Men en eller annen gang i tiden var husbanken for dem som trengte hjelp til egenkapital. Kanskje ting har endret seg over tiden da, men er dette jeg er oppvokst med, hjelp til egnekapital til unge.

Anonymkode: 7f2d6...103

Husbankens startlån er for vanskeligstilte. Jeg kjenner flere vanlige nordmenn som har fått startlån, men de har ikke bare vært nyutdannede og single, de har vært vanskeligstilte på forskjellige måter. Å være nyutdannet og single er jo en kremsituasjon å være i, man kan leie billig og jobbe mye slik at man kjapt får spart opp EK.

Anonymkode: 6deef...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg som er blitt påvirket av mine foreldre. Men en eller annen gang i tiden var husbanken for dem som trengte hjelp til egenkapital. Kanskje ting har endret seg over tiden da, men er dette jeg er oppvokst med, hjelp til egnekapital til unge.

Anonymkode: 7f2d6...103

Det er forskjell på husbanklån og startlån som administreres av kommunene. Husbanklån var det folk fikk før, da alle endte opp med nesten like boliger fordi det var max antall kvadrat osv. :) 

Anonymkode: ac89c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer egentlig husbanklån? Gjelder fortsatt 5 × inntekten inkludert gjeld? Eller er det egne regler? Blir ikke helt klok på det.

Og om man ikke har 20% i egenkapital, er det lov å låne det resterende man mangler i en vanlig bank? 

Hva skal til når det gjelder inntekt og egenkapital for å kjøpe en bolig til 2,1 mill som er husbankfinansiert? Og hva har evt. foreldre lov til å gjøre når det gjelder å hjelpe? Kan de kausjonere det som evt mangler av egenkapital? Eller må jeg fysisk ha dem på konto??

Anonymkode: 886f9...4ca

Jeg antar du spør om startlån som går via kommunene? Du skriver også husbankfinansiert lenger ned, det tyder på at du snakker om grunnlån. Jeg svarer angående startlån her nå, litt usikker på om det er det du mener. 

Nei, de bruker ikke 5* regelen. De bruker Sifo sitt budsjett. Noen kommuner godtar eget budsjett om det fraviker mye, andre kommuner bruker det konsekvent. Hver kommune kan lage sine egne regler for tildeling. 

Man trenger ikke egenkapital, og hvis man kun mangler egenkapitalen er det vanligst å låne hovedsummen i vanlig bank, og feks. 15% til egenkapitalen via startlån. 

Når du søker så er det kommunen som avgjør om du evt også kvalifiserer for tilskudd til etablering. De må bruke kalkulasjonsrente som andre banker (nå er den vel på 6,25%), med mindre du søker om fastrente på minst ti år. 

 

Her er målgruppene: (Du er også i målgruppen om du ikke har norsk statsborgerskap om du faller innunder en av gruppene)

Frem til 2014 om jeg husker rett, var også "unge i etableringsfasen" i målgruppene, dette ble fjernet da de endte opp med å bruke opp midlene til tildeling fremfor de det var ment for. Derfor er det spesifisert nederst der. 

Kan jeg få startlån og tilskudd?

Startlån og tilskudd er for personer som ikke får lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som heller ikke har mulighet for å spare.

Barnefamilier

  • Du har barn og har økonomiske utfordringer med å skaffe en egnet bolig.
  • Du har behov for å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid.
  • Du har problemer med å dekke boutgiftene, og refinansiering med startlån kan bidra til at familien din kan bli boende i boligen .

Mottar trygd/ offentlige ytelser

  • Du har lav, men stabil og sikker inntekt, og får ikke tilstrekkelig lån i vanlige banker.
  • Du har høy nok inntekt til at du kan betjene et startlån i tillegg til andre nødvendige utgifter.

Boliglåntakere med gjelds-problemer

  • Du har boliggjeld og annen gjeld med høy rente og står i fare for å miste boligen ved tvangssalg.
  • Du klarer ikke å betjene nåværende gjeld, men kan dekke utgiftene og beholde boligen dersom lånene refinansieres med startlån.

Andre

  • Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer, og mangler en egnet bolig.
  • Du har behov for å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid..
  • Startlån til kjøp eller refinansiering er nødvendig for å kunne opprettholde ditt arbeidsforhold.
  • Du har høy nok inntekt til at du kan betjene et startlån i tillegg til andre nødvendige utgifter.

Unge i etablerings-fasen er ikke i målgruppen

  • Er du ungdom og mangler egenkapital, er du ikke i målgruppen for startlån.
  • Det forutsettes at du utnytter dine mulighet for å spare opp nødvendig egenkapital og søker lån i vanlig bank.

Anonymkode: ac89c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Det jeg mener: har sett på en leilighet på finn.no som jeg kunne tenke meg. Det står at den er husbankfinansiert. Så lurer egentlig bare på hvordan det fungerer? (Hadde hatt lyst på den leiligheten uansett om den ikke var husbankfinansiert også). Vil ikke si jeg er vanskelig stilt økonomisk. Er nettopp ferdig utdannet med 100% stilling. Ikke så mye i egenkapital men kan få hjelp av foreldre som kausjonist/evt. medlånsstaker om det er nødvendig.

Anonymkode: 886f9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! :)

Det jeg mener: har sett på en leilighet på finn.no som jeg kunne tenke meg. Det står at den er husbankfinansiert. Så lurer egentlig bare på hvordan det fungerer? (Hadde hatt lyst på den leiligheten uansett om den ikke var husbankfinansiert også). Vil ikke si jeg er vanskelig stilt økonomisk. Er nettopp ferdig utdannet med 100% stilling. Ikke så mye i egenkapital men kan få hjelp av foreldre som kausjonist/evt. medlånsstaker om det er nødvendig.

Anonymkode: 886f9...4ca

Da betyr det at den er bygget ved hjelp av grunnlån. Og har ingenting med startlån å gjøre. Så når du googler etter info, bruk begrepet grunnlån, da kommer du på rette fakta :) 

Den faller altså innenfor reglene ift miljø etc, som gjør at man kan få grunnlån på den. Men er det en brukt bolig, eller nybygg? Du må se om det er entreprenør som reklamerer med at den er husbankfinansiert (dvs forhåndsgodkjent for slik type lån), eller om det er noen som har skrevet det etter at den er tatt i bruk. Man får egentlig ikke grunnlån for å kjøpe brukt bolig. 

Det er krav til egenkapital på samme måte som vanlige lån. Så du kan tenke at de har samme regler som en helt vanlig bank, men at det er litt gunstigere rente. Ergo må du selv ha egenkapital på et vis. 

Her er litt info: https://www.husbanken.no/grunnlaan-privat/ofte-stilte-sporsmaal/ 

https://nedlasting.husbanken.no/Filer/7b9.pdf

Anonymkode: ac89c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje jeg som er blitt påvirket av mine foreldre. Men en eller annen gang i tiden var husbanken for dem som trengte hjelp til egenkapital. Kanskje ting har endret seg over tiden da, men er dette jeg er oppvokst med, hjelp til egnekapital til unge.

Anonymkode: 7f2d6...103

Det er da ikke riktig. Lånet er for vanskeligstilte, dvs uføre o.l. Ikke for nyutdannede, blakke mennesker. Dere må bare spare et år eller to for å kjøpe. Vanskeligstilte vil aldri få normalt lån grunnet vedvarende og uendrelig lav inntekt

Anonymkode: dfefd...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...