Gå til innhold

"Kan" en 6åring se Mamma Mia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ha niesen på overnatting i helga siden hun vil ha en pause fra lillesøster, så jeg tenkte å gjøre noe morsomt og litt voksent. Kafé og kino var tanken, men det er ikke mange filmene å velge i. Mamma Mia er kategorisert som "for alle", men vil en 6 år gammel jente kunne se Mamma Mia uten å kjede seg? Er det morsomt nok å følge med på handling og musikk selv om de ikke forstår alt som sies? 

Alternativt får vi lage i stand "kino" hjemme, noen tips til morsomme barnevennlige filmer vi voksne også gidder å følge med på? 😊 (Vaiana er et eksempel, men den har vi sedd allerede flere ganger sammen i ferien) 

Anonymkode: 75d28...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men jeg tror ikke hun vil forstå så mye av filmen.

Anonymkode: 863fb...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min seksåring så nettopp Mamma Mia (den første) på Netflix med meg, og storkoste seg. Hun skjønte jo ikke historien, men frydet seg over musikken, den crazy dansinga og andre småting og morsomheter som skuespillerne gjør underveis i filmen. Jeg tror den er absolutt underholdende selv om man ikke får med seg hva den handler om. Det aller viktigste kan du jo hviske i øret hennes, f. eks. (Han mannen er kjæresten hennes).

Anonymkode: 68b53...44b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min seksåring så nettopp Mamma Mia (den første) på Netflix med meg, og storkoste seg. Hun skjønte jo ikke historien, men frydet seg over musikken, den crazy dansinga og andre småting og morsomheter som skuespillerne gjør underveis i filmen. Jeg tror den er absolutt underholdende selv om man ikke får med seg hva den handler om. Det aller viktigste kan du jo hviske i øret hennes, f. eks. (Han mannen er kjæresten hennes).

Anonymkode: 68b53...44b

Og nettopp derfor skal man ikke ta med barn på filmer og forestillinger de er for unge til å forstå - alle spørsmål og forklaringer ødelegger opplevelsen for alle rundt. Skal du se noe med barn å det være noe som er på barnets premisser, ikke noe de voksne synes er morsomt og som barnet forhåpentligvis også får noe ut av.

Anonymkode: 7dd8e...a9d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp derfor skal man ikke ta med barn på filmer og forestillinger de er for unge til å forstå - alle spørsmål og forklaringer ødelegger opplevelsen for alle rundt. Skal du se noe med barn å det være noe som er på barnets premisser, ikke noe de voksne synes er morsomt og som barnet forhåpentligvis også får noe ut av.

Anonymkode: 7dd8e...a9d

Å hviske to-tre setninger i øret på sidemannen i løpet av en hel film kan umulig ødelegge hele filmopplevelsen, da. Tåler man ikke det, bør man se film hjemme.

 

Anonymkode: 68b53...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hviske to-tre setninger i øret på sidemannen i løpet av en hel film kan umulig ødelegge hele filmopplevelsen, da. Tåler man ikke det, bør man se film hjemme.

 

Anonymkode: 68b53...44b

Det blir sjeldent med de to-tre setningene da. Det er oppfølgingsspørsmål og andre tema og alt mulig.

Det er ikke kult for noen parter å ha med unger på kino som de ikke har forutsetning for å forstå, enten det er språk eller innhold (eller begge). Det er ikke kult for meg fordi jeg må høre på hvisking som gjerne ikke er så veldig lav etterhvert og jeg føler meg tvunget til å hysje på ungen, noe jeg egentlig ikke vil, men må fordi jeg tross alt har betalt for å se filmen og dere forstyrrer. Det er ikke kult for ungen som ikke forstår men gjerne vil forstå og dermed stiller masse spørsmål, for så å bli hysjet på. Og det er ikke kult for den voksne som har med ungen, som må bruke tid på å bli sint på meg fordi jeg hysjer på ungen de har med seg..

Forøvrig samme logikk på deg som på mammaen som satt på raden bak meg på et fly, hvor arveprinsen sparket i seteryggen min. Hvis jeg ikke tålte det, så burde jeg være hjemme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går mye på kino, og gud så irriterende med alle foreldre, som drar med seg barn, som ikke fatter bæret av filmen de ser, og da kjeder seg, skravler og blir urolige. Det ødelegger faktisk for de som sitter ved siden av.

Så ikke ta med deg en 6 åring på dette. Det går da mange barnefilmer på kino nå. 

Jeg har selv barn på 11 år, men jeg skal gå og se mamma mia med en venninne.

Anonymkode: 444b0...d9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke se Hotel Transylvania 3 i stedet? Den er det 6 årsgrense på :) 

Anonymkode: bdd45...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ha niesen på overnatting i helga siden hun vil ha en pause fra lillesøster, så jeg tenkte å gjøre noe morsomt og litt voksent. Kafé og kino var tanken, men det er ikke mange filmene å velge i. Mamma Mia er kategorisert som "for alle", men vil en 6 år gammel jente kunne se Mamma Mia uten å kjede seg? Er det morsomt nok å følge med på handling og musikk selv om de ikke forstår alt som sies? 

Alternativt får vi lage i stand "kino" hjemme, noen tips til morsomme barnevennlige filmer vi voksne også gidder å følge med på? 😊 (Vaiana er et eksempel, men den har vi sedd allerede flere ganger sammen i ferien) 

Anonymkode: 75d28...4fd

Nei ,den voldsfilmen bør du ikke servere til barn ....er ikke annet en drap ,blod og gørr i den filmen ! 

Anonymkode: 86015...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Hotell Transylvania 3 hvis dere vil på kino. Evt lag hjemmekino som du foreslår, Coco har jo nylig kommet ut og den er nydelig ellers vil jeg slå et slag for de japanske Studio Ghibli filmene, Platekompaniet har fått mange av disse inn.

Anonymkode: 7457c...64c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotell transylvania! 😂 den er kul! 

Anonymkode: fd651...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en 6-åring ville syns filmen er ok, men hun forstår jo ikke hva de sier. De færreste 6-åringer kan vel lese raskt nok til å følge teksten? Jeg ville heller sett en mer barnevennlig film, eller i det minste en film på norsk

Anonymkode: 003a1...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hun sang dans og musikk, så ser jeg virkelig ikke problemet. Kos dere 😄 

Anonymkode: d4565...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ,den voldsfilmen bør du ikke servere til barn ....er ikke annet en drap ,blod og gørr i den filmen ! 

Anonymkode: 86015...5ef

Hæ? Det er jo ikke en krim!

Anonymkode: 1af2d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker hun sang dans og musikk, så ser jeg virkelig ikke problemet. Kos dere 😄 

Anonymkode: d4565...973

Har du en 6 åring?

Anonymkode: 444b0...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ,den voldsfilmen bør du ikke servere til barn ....er ikke annet en drap ,blod og gørr i den filmen ! 

Anonymkode: 86015...5ef

Jeg håper du kødder 😂 men hvis ikke, du tenker på feil film 

Anonymkode: fd651...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, emilie123 skrev:

Ifølge kinoen så er den for Alle. Da kan en 6 åring se den.

 

Ville bare si at du har rett, men viktig å vite at om det står at filmer er for alle, betyr ikke nødvendigvis at de er for alle, men betyr at ingen kan ta skade av å se filmen.😊Det er jo stor forskjell på det, og om noen har utbytte eller underholdningsverdi av å se filmen.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Ville bare si at du har rett, men viktig å vite at om det står at filmer er for alle, betyr ikke nødvendigvis at de er for alle, men betyr at ingen kan ta skade av å se filmen.😊Det er jo stor forskjell på det, og om noen har utbytte eller underholdningsverdi av å se filmen.😊

Du har helt rett.

Regner med at tante/mor til 6 åringen kjenner barnet og dermed vet om dette kan være noe for barnet. Om barnet ikke får helt med seg innholdet kan det jo kanskje være gøy for barnet å se filmen allikevel. Det er utrolig stor forskjell på 6 åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...