Gå til innhold

Sterilisering av mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min snakker om sterilisering, ettersom ingen av oss ønsker barn. Vi er i 20- og 30 årene. Til nå har jeg brukt p-piller men jeg ønsker å slutte, grunnet flere negative virkninger på kroppen min som jeg ikke ønsker å utsette meg selv for lengre enn jeg må. Han har dessuten vært bestemt hele livet på at han ikke ønsker barn.

Jeg har en slags angst for å bli gravid. Det hadde vært fullstendig krise og noe jeg er livredd for skal skje. Det har gått fint til nå fordi jeg er veldig nøye med å ta pillene akkurat som jeg skal og han får heller ikke utløsning inni meg. Likevel slapper jeg aldri av før blødningen kommer som den skal.  

Så; hvor sikkert er egentlig sterilisering hos menn? Det er jo en risiko for at sædlederne kan gro sammen igjen etter ei stund og at man blir gravid likevel. Jeg kommer til å slutte på p-pillen om han utfører inngrepet, både fordi jeg egentlig da anser det som trygt, og fordi jeg ikke trenger/ ønsker å stappe i meg hormoner og dritt som tukler med kroppen min lengre. Men likevel stoler jeg ikke på å ha samleie uten kondom. Skulle ønske vi klarte å legge frykten til side og endelig slippe oss helt løs og bare nyte alt sammen. Er det noen som har noen innspill av forskjellige slag?

Anonymkode: 199ea...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Besøke side https://goo.gl/KzqWCG 

Anonymkode: 1749c...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre risiko forbundet med at mannen steriliserer seg enn kvinnen, så det er lurt at han tar den. 

Det er liten risiko for å bli gravid etter sterilisering, men dere må bruke annen prevensjon i ca 3 mnd etter inngrepet for å være sikker på at det ikke er noen levende sædceller igjen. 

Du kan lese mer på fhi sine sider om det: 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sterilisering-mann/

Det står at sterilisering av mannen er det sikreste prevensjon. 

Sitat

I ulike studier er det funnet at befruktning forekommer i 1 av 2000 tilfeller der mannen er sterilisert og etterfølgende sædprøve var tom for sædceller. Ingen andre prevensjonsmetoder har bedre resultater.

 

Anonymkode: 17622...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...