Gå til innhold

Ikke dra i konfirmasjon - OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kusine skal konfirmeres sent på høsten i år. Hele familien min bor på Østlandet, mens flyttet vestover pga. et jobbtilbud for noen år siden. I dag pratet jeg i telefonen med min bestemor, og hun sa da noe ala «ja, nei, men da sees vi da uansett i konfirmasjonen til høsten». Hvorpå jeg svarte at jeg nok ikke kom i den. Hun ble svært overrasket, og ganske opprørt. For å få avsluttet samtalen på en litt ålreit måte, sa jeg at jeg skulle tenke litt nærmere på det. 

Jeg lurer litt på hva andre folk tenker. Er det helt uhørt å droppe noe slikt? Dette er eldstedatteren til min onkel. Jeg har i praksis ikke hatt noe kontakt med ham og hans familie på mange, mange år. De siste 7-8 årene har jeg truffet dem kanskje 4-5 ganger, og da kun i felles familiesammenkomster. Ellers er det null kontakt. Det er ingen dårlig stemning eller noe slikt, men ingen av oss har prioritert å holde kontakten. Derfor er jeg ikke interessert i å dra. Hadde jeg fortsatt bodd i Oslo hadde jeg nok gjort det, utav plikt, men nå medfører det jo også en del kostnader. (Min far ordner uansett fellesgave fra oss alle i hans familie). Nå er det uansett bare min bestemor, min far, mor og søster som er «igjen» på konfirmantens fars sin side. Så jeg ser at det kan være litt trist at det kun kommer 4 (i motsetning til 5) fra den kanten. Men konfirmantens mor har stor familie, så det blir litt mennesker. 

 

Anonymkode: 5d7aa...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri forventet at du skulle kommet nei. Invitasjonen er jo sendt for å ikke ekskludere deg.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt invitert tanter og onkler i flyavstand til mitt barns konfirmasjon, men helt ærlig ville jeg blitt overrasket hvis de dukket opp :ler:

Synes det er helt innafor å droppe det, kanskje sende et lite kort til dagen hvis det passer sånn.

Anonymkode: 7522f...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hun ser på det som at du ikke er interessert i å være med slekten/ henne. At hun tenker at du på en måte avvsier henne også, selv om det ikke er tilfelle. Man hadde kanskje litt andre holdninger til familie og familiesammenkomster for 50 år siden? At om man ikke møtte opp til kusinen sin konfirmasjon så var det tegn på at der var ondt blod mellom de eller noe

Så tenker at dette handler om at bestemoren din er såret, ikke at hun krever du skal komme. Hun tenker litt annerledes enn deg og tolker situasjonen annerledes enn du gjør

Anonymkode: 85a22...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker hun ser på det som at du ikke er interessert i å være med slekten/ henne. At hun tenker at du på en måte avvsier henne også, selv om det ikke er tilfelle. Man hadde kanskje litt andre holdninger til familie og familiesammenkomster for 50 år siden? At om man ikke møtte opp til kusinen sin konfirmasjon så var det tegn på at der var ondt blod mellom de eller noe

Så tenker at dette handler om at bestemoren din er såret, ikke at hun krever du skal komme. Hun tenker litt annerledes enn deg og tolker situasjonen annerledes enn du gjør

Anonymkode: 85a22...27c

Ja, det er nok noe sånt. Tviler sterkt på at Bestemor vet hvor dyrt det hadde blitt for ts å komme seg til og fra den konfirmasjonen. Syns hun kan få det fortalt. Hun tror kanskje det er en busstur til 30,-.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig blitt glad dersom du kunne komme men jeg hadde ikke bli sur dersom du takket nei. Flybilletter er dyrt og det er ikke alltid det passer med en helgetur over til Østlandet selv om det er en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, visp skrev:

Ja, det er nok noe sånt. Tviler sterkt på at Bestemor vet hvor dyrt det hadde blitt for ts å komme seg til og fra den konfirmasjonen. Syns hun kan få det fortalt. Hun tror kanskje det er en busstur til 30,-.

Eh... du er klar over at eldre ikke pr definisjon er uvitende idioter?

Anonymkode: af9d4...cc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...