Gå til innhold

Blokkere angstrespons?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lider av alvorlig invalidiserende angst. Helseapparatet har gitt meg opp og sier at jeg nok aldri blir bedre. Er det ikke mulig å blokkere angstresponsen på noen måte? Tenker kortisol, adrenalin osv bør vel kunne begrenses på noen måte? Jeg er helt ute av stand til å fungere så jeg gjør hva som helst.

Anonymkode: 61f68...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

regner med du har fått all hjelp du kan få? Jeg ble bedre etter fullstendig kaffekutt (adrenalinet skyter til himmels) men du har sikkert kuttet ut dette du og? Ikke gi opp, noe må jo hjelp deg.. Kom angsten av seg selv? Eller ligger det noe bak?

Er du nøye med kostholdet? Jeg tar ekstra tilskudd av magnesium, da det er direkte linket til nervesystemet. Kuttet kraftig ned på sukker og hvitt mel pga blodsukkersvingningene, som igjen faktisk trigger angst for meg. Drikker sjelden alkohol. Fysisk aktivitet og strenge søvnrutiner, får faktisk angst av for mye søvn.. Jeg regner med du har tatt alle de tiltakene.. Kjenner jeg angsten springer jeg ut, fysisk aktivitet er som medisin for meg. 

Anonymkode: 85fa6...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

regner med du har fått all hjelp du kan få? Jeg ble bedre etter fullstendig kaffekutt (adrenalinet skyter til himmels) men du har sikkert kuttet ut dette du og? Ikke gi opp, noe må jo hjelp deg.. Kom angsten av seg selv? Eller ligger det noe bak?

Er du nøye med kostholdet? Jeg tar ekstra tilskudd av magnesium, da det er direkte linket til nervesystemet. Kuttet kraftig ned på sukker og hvitt mel pga blodsukkersvingningene, som igjen faktisk trigger angst for meg. Drikker sjelden alkohol. Fysisk aktivitet og strenge søvnrutiner, får faktisk angst av for mye søvn.. Jeg regner med du har tatt alle de tiltakene.. Kjenner jeg angsten springer jeg ut, fysisk aktivitet er som medisin for meg. 

Anonymkode: 85fa6...65e

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har kuttet ut kaffe, og tar magnesium hver dag. Er ganske aktiv og prøver å være streng med søvn. Angsten har alltid vært der(så lenge jeg kan huske). Er utsatt for omsorgssvikt og mobbing så regner med det er derfor. Det virker bare som om kroppen tror den er i konstant fare og overtolker alt som skjer rundt. Ganske hypersensitiv for omgivelsene og spenner meg nok ubevisst ganske mye.

Anonymkode: 61f68...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på betablokkere i noe år pga angst. Hjelper faktisk ganske mye når pulsen ikke skyter i været 😉 Tar depottabletter daglig, og har noen jeg kan ta ved panikkanfall i tillegg. Spør legen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

De kan ikke bare gi deg opp! Du kan ikke ha prøvd absolutt alt som finnes. Har dere vurdert Modum Bad? Jeg vet at de har en egen avdeling for angst. Hvilken type angst har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betablokkere. De gir ikke noe rus, men de blokkerer de delene av nervesystemet som gir de fysiske symptomene på angst. Jeg får høy puls og skjelvinger under et angstanfall, og propranolol stopper dette. Det gir meg ro til å ri ut angsten. Men som sagt, så vil ikke få noen psykiske effekter av medisinen.

Anonymkode: cf414...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet bare om betablokkere og beroligende, som kan dempe angst.

hvilken type har du? har hørt litt om en spesiell medisin mot sosial angst som heter nardil. men den er visst både vanskelig å få tak i, og komplisert i forhold til mat.

modum bad skal jo være best på behandling som ikke inkl.medisin; kan vel være verdt å prøve?

Anonymkode: 161ae...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut kaffe, te, nikotin og alkohol. Tren seks dager i uka. Spis sunt og regelmessig. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Døgnrytme er nært knyttet til angst og depresjon. Ta en kald dusj hver morgen. Lytt til musikk og les bøker daglig. Skriv dagbok. Vær sammen med mennesker du får en god følelse av. 

Følg dette i tre uker uten medisiner, og fortsett med det. Ta en valium ved behov, men aldri overstig to tabletter per uke. 

Det er sånn jeg har gjort det :)

Anonymkode: 2944c...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cammomille skrev:

Jeg har gått på betablokkere i noe år pga angst. Hjelper faktisk ganske mye når pulsen ikke skyter i været 😉 Tar depottabletter daglig, og har noen jeg kan ta ved panikkanfall i tillegg. Spør legen din! 

Dette! Det funker. :) Mye bedre enn å feks gå fast på benzo. 

Når jeg får panikkanfall så sliter jeg ekstremt med følelsen av at hjertet er overarbeidet og kommer til å stoppe. Betablokker avlaster hjertet og demper aktiviteten i sentralnervesystemet noe slik at de fysiske symptomene blir mindre. Det i seg selv kan gjøre at angsten ikke blir invalidiserende. Å føle at kroppen ikke blir så aktivert kan være med på å roe psyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar dere! Jeg har både betablokkere og valium. Betablokkere hjelper ikke noe særlig, mens valium virker ganske godt. Dog tar jeg dem maks en gang i måneden ettersom jeg er redd for avhengighet. Modum bad tar ikke mot flere pasienter utenfor sitt eget fylke lenger dessverre.. Jeg går tur raskt hver dag, men er begrenset hvor mye jeg får trene ettersom jeg også har fysiske begrensninger. Takker så mye for fine bidrag i tråden. Var veldig redd for sure oppgulp. 😅 Skulle ønske det fantes en vidundermedisin som ikke var avhengighetsskapende. Eller er behandlingsopplegg som bedret over 90%. Jeg hadde gjort hva som helst.

Anonymkode: 61f68...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tar dere forresten av betablokkerene? 

Anonymkode: 61f68...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd det nye "bli frisk fra angst på fire dager"-opplegget? De sier 70-80% blir helt friske, så du kunne jo prøvd det. I følge min DPS er det det eneste de skal tilby av angstbehandling fra nå av.

Anonymkode: ef4bc...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd det nye "bli frisk fra angst på fire dager"-opplegget? De sier 70-80% blir helt friske, så du kunne jo prøvd det. I følge min DPS er det det eneste de skal tilby av angstbehandling fra nå av.

Anonymkode: ef4bc...127

Det er vel utelukkende ocd eller fobier er det ikke? Kan du sende link? :)

Anonymkode: 61f68...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel utelukkende ocd eller fobier er det ikke? Kan du sende link? :)

Anonymkode: 61f68...d83

De fortalte meg at det fungerer på all angst. Artiklene på nettet fokuserer mye på OCD-delen, men som sagt, den skal fungere på all type angst. Tradisjonell angstbehandling tilbys ikke lenger her jeg bor, kun dette.

https://psykologisk.no/2015/01/bli-kvitt-angsten-pa-fire-dager/

Anonymkode: ef4bc...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.7.2018 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har kuttet ut kaffe, og tar magnesium hver dag. Er ganske aktiv og prøver å være streng med søvn. Angsten har alltid vært der(så lenge jeg kan huske). Er utsatt for omsorgssvikt og mobbing så regner med det er derfor. Det virker bare som om kroppen tror den er i konstant fare og overtolker alt som skjer rundt. Ganske hypersensitiv for omgivelsene og spenner meg nok ubevisst ganske mye.

Anonymkode: 61f68...d83

Da har du egentlig løsningen der. Dvs ikke løsningen men du har et sted å gå utifra.❤️ Angsten er antagelig en ettervirkning av mobbingen og omsorgssvikten. Og den trenger ikke bli ved deg hele livet.  Kjempeviktig at du får bearbeidet følelsene rundt mobbing og omsorgssvikten hos terapeut. Kjenner ei med angst og det var akkurat de to samme årsakene som hos deg. Det er naturlig, kroppen har masse innestengt frykt fra alle de vonde årene. Bytt gjerne behandler og bruk tid på å finne en du har god kjemi med og som du kan åpne deg opp for, det er tross alt resten av livet ditt det er snakk om så ikke ta til takke med en som ikke er god. Har du prøvd kognitiv terapi? 

Anonymkode: 85fa6...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2018 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar dere! Jeg har både betablokkere og valium. Betablokkere hjelper ikke noe særlig, mens valium virker ganske godt. Dog tar jeg dem maks en gang i måneden ettersom jeg er redd for avhengighet. Modum bad tar ikke mot flere pasienter utenfor sitt eget fylke lenger dessverre.. Jeg går tur raskt hver dag, men er begrenset hvor mye jeg får trene ettersom jeg også har fysiske begrensninger. Takker så mye for fine bidrag i tråden. Var veldig redd for sure oppgulp. 😅 Skulle ønske det fantes en vidundermedisin som ikke var avhengighetsskapende. Eller er behandlingsopplegg som bedret over 90%. Jeg hadde gjort hva som helst.

Anonymkode: 61f68...d83

Skjønner hva du mener. Dessuten hvis man tar mye benzo ofte eller daglig så vil man utvikle gradvis høyere toleranse mot det. Jeg har selv veldig høy toleranse mot det, men jeg tar ikke valium ofte akkurat. Tar derimot en del andre medikamenter. En av de er "benzo-lignende" preparat. Vet ikke om det for eksempel vil si at det brytes ned til det samme stoffer i kroppen, om det er egenskapene som et CNS-depressivt medikament eller hva som er ment med det. I tillegg har jeg en genfeil som går på metabolismen i leveren. Det er arvelig og ikke så vanlig. 1/100 tror jeg? Husker ikke. Slik jeg har forstått det (har så vidt fått info, akkurat blitt oppdaget hos min mor som tok den pga mitt søskenbarn som har det så derfor tok jeg også) så kan det utspille seg på ulik måte. Hos noen ved at visse medikamenter som opiater, benzo, metadon etc. brytes raskt eller saktere ned i leveren enn det som er normalt. Noen får ekstreme allergiske reaksjoner som min mor og alt av morfinpreparater. Hun blir skikkelig dårlig. Jeg blir bare litt slapp av opiat, også får jeg kløe over hele kroppen min. 

Så jeg lurer på hvor min toleranse kommer fra. Mye øvrig medikamentbruk (forskrevet av lege) eller denne genfeilen da. At jeg har høyere toleranse enn "andre" er det i hvert fall ikke tvil om. Kan ikke si noe om hvor mange mg jeg tåler uten å føle meg påvirket, men det er over det som er vanlig å skrive ut i alle fall. 

Anonymkode: 026b8...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener. Dessuten hvis man tar mye benzo ofte eller daglig så vil man utvikle gradvis høyere toleranse mot det. Jeg har selv veldig høy toleranse mot det, men jeg tar ikke valium ofte akkurat. Tar derimot en del andre medikamenter. En av de er "benzo-lignende" preparat. Vet ikke om det for eksempel vil si at det brytes ned til det samme stoffer i kroppen, om det er egenskapene som et CNS-depressivt medikament eller hva som er ment med det. I tillegg har jeg en genfeil som går på metabolismen i leveren. Det er arvelig og ikke så vanlig. 1/100 tror jeg? Husker ikke. Slik jeg har forstått det (har så vidt fått info, akkurat blitt oppdaget hos min mor som tok den pga mitt søskenbarn som har det så derfor tok jeg også) så kan det utspille seg på ulik måte. Hos noen ved at visse medikamenter som opiater, benzo, metadon etc. brytes raskt eller saktere ned i leveren enn det som er normalt. Noen får ekstreme allergiske reaksjoner som min mor og alt av morfinpreparater. Hun blir skikkelig dårlig. Jeg blir bare litt slapp av opiat, også får jeg kløe over hele kroppen min. 

Så jeg lurer på hvor min toleranse kommer fra. Mye øvrig medikamentbruk (forskrevet av lege) eller denne genfeilen da. At jeg har høyere toleranse enn "andre" er det i hvert fall ikke tvil om. Kan ikke si noe om hvor mange mg jeg tåler uten å føle meg påvirket, men det er over det som er vanlig å skrive ut i alle fall. 

Anonymkode: 026b8...551

Siterer meg selv nå for glemte av å skrive at jeg generelt sett har sett ut til å ha høy resistent på medikamenter generelt. Sånn med tanke på hvor mange ulike typer og kombinasjoner som har vært utprøvd på meg uten nevneverdig effekt. Fikk latterlig dårlig virkning av epidural under fødsel. Mange sånne små greier jeg har kommet på at kan ha vært årsaken til at jeg ikke har fått ønsket effekt. 

Anonymkode: 026b8...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...