Gå til innhold

Ned i fettprosent uten å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til hva slags kosthold/ diett jeg kan følge for å gå ned i fettprosent uten å trene. Jeg er 158 og 52 kg. To barn, etter siste barnet este hoftene og låra ut, og jeg har fått fettpung på magen. I og med at vekten er ok skjønner jeg at det er fettprosenten som må til pers. Har verken tid eller overskudd til å trene for øyeblikket. 

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg tror man må trene for å gå ned i fettprosent. Man kan spise mindre for å gå ned i vekta, men uten trening vil hele kroppen reduseres (inkl. muskler). Men hvis du har ikke overskudd av energi til å trene, vil det si at du allerede "trener" kroppen ved å gjøre diverse husarbeid og leke med barna..? Enhver bevegelse betyr noe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det trening men leker mye med barna, går turer med hunden, tidvis fysisk krevende jobb. Har lest om ketose hvor kroppen forbrenner eget kroppsfett, noen som vet om dette fungerer?

 

Ts

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å innta færre kalorier enn du forbrenner vil du bla gå ned i fettprosent. Du vil miste mer muskler når du ikke trener enn om du hadde trent, det er ikke værre enn det.

Det er ingen diett som fjerner mer fett enn muskler, det er kroppen din som selv velger hvor den vil slanke. Vil også nevne at om du går i kalorunderskudd vil du merke det på energien og du vil få mindre overskudd i hverdagen, om du allerede sliter med lite energi burde du ta det veldig forsiktig så ikke du kjører deg helt i kjelleren.

Anonymkode: f27b6...2b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå ned i fettprosent uten å trene, men bør passe på å ha et høyt inntak av proteiner slik at du mister minst mulig muskelmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, drue skrev:

Du kan gå ned i fettprosent uten å trene, men bør passe på å ha et høyt inntak av proteiner slik at du mister minst mulig muskelmasse. 

Har du noe forslag til hvordan jeg burde spise for å få det til?

 

Ts

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva man ønsker så er kosthold alfa omega. Veldig vanskelig å gi råd når du ikke forteller hvordan kostholdet ditt ser ut per d.d.

Men en enkel huskeregel er å sørge for at alle måltidene er balanserte og inneholder riktig sammensetning av proteiner, karbohydrater og fett. 

Kroppen trenger fett så å kutte det helt ut er bare dumt. Fokuser heller på velge sunne fettkilder som feks. Nøtter, avokado, olivenolje. 

Fokuser også på magre fettkilder som kylling, svin og hvit fisk. 

Fettrike proteinkilder er helt greit det også, men da kutter du heller ned på mengden tilsatt fett evt dropp den helt. Sauser og dressinger inneholder ofte mye fett så dropp det også om du kan. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren med barna! Sjekk ut funkygine, hun bruker barna som vekt når hun trener innimellom. Hvis du allikevel ligger på gulvet med barna kan du be dem sette seg på.fanget og du kan ta glute bridge. Ta barna på ryggen og ta knebøy osv. 

Også er det viktig med riktig kosthold og energiunderskudd. 

Anonymkode: 29666...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fult mulig. Fyll magen med grønt og frukt, så kan du spise mer med mindre kalorier, i tillegg får du i deg mange godsaker for kroppen.  Lag mat fra bunn og spis minst mulig ferdigprodukter og minst mulig kjøtt, det får hele familien nytte av. Som tidligere nevnt, spis sunt fett. Hold deg unna dietter, det er kun kortvarig, og sjansen for å gå mer opp etterpå er stor. 

Proteiner får man som regel nok av gjennom en sunn og variert kost. Gj. Snitt får de fleste faktisk i seg for mye proteiner. 

Drikk mye vann, det hjelper garantert 😊 

Får du i deg de vitaminene og mineralene samt mengde mat kroppen trenger vil du også ha mer energi, og forbrenner mer. Vinn vinn. 

Anonymkode: 02469...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose diett (høyfett, moderat protein, lav karbo) sammen med periodisk fasting. Da setter du fettforbrenningen i høygir. 

Når du spier ketose spiser du mye grønnsaker (det er der du får karbohydratene), med protein gjerne med høyt fettinnhold som egg, nakkekoteletter, kjøttdeig, kyllingvinger osv, stekt i smør eller olivenolje med kanskje en fet saus til. Det er kjempemange gode oppskrifter på nettet (dietdoctor.com eller ruled.me) 

Hele poenget med dette er at du skal senke blodsukkeret som igjen gir lavere produksjon av insulin. Insulin hemmer fettforbrenningen (blir også kalt for et fettlagringshormon) så når du spiser en mat som har ferre enn 20g karbohydrater om dagen så havner du i ketose. Det er en naturlig prosess i kroppen som skjer når kroppen innser at den ikke kan bruke sukker som energi og da starter å produsere ketoner i stedet. Ketoner gjør at kroppen enkelt kan hente ut den nødvendige energien fra fett (enten fra maten eller fra fettlagrene) Det er en helt naturlig prosess i kroppen og har gjort at mennesker kan leve uten 3 måltider om dagen. ( de gjorde jo ikke det før) Når du er i ketose (at kroppen bruker fett som energi) vil du merke at du ikke er like sulten lenger siden du ikke opplever fall i blodsukkeret lenger. Det er da også lettere å gå lengere mellom hvert måltid.

Det er derfor ideelt å parre et ketogent kosthold med periodisk faste. Periodisk faste er at du faster mesteparten av døgnet også har du et vindu på kanskje 8 timer hvor du spiser alle kaloriene dine for den dagen. Dermed har du fastet i 16 timer. Mange har dette vinduet f.eks fra kl 12-20. Denne forlengede fasten (du faster jo alltid når du sover, så det blir bare en forlengelse av den) gjør at du kan komme dypere inn i ketosen og fettforbrenningen uten at du opplever at du blir sliten eller sulten. 

Jeg har opplevd stor suksess med dette. Gikk ned 7 kg uten at jeg følte at jeg gjorde noe drastisk. Spiste MASSE god mat (finnes blant annet masse digge keto vennlige desserter og snacks :P så du går ikke glipp av noe). Trening har jeg begynt med nå for å bygge muskler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Celaeno skrev:

Uansett hva man ønsker så er kosthold alfa omega. Veldig vanskelig å gi råd når du ikke forteller hvordan kostholdet ditt ser ut per d.d.

Men en enkel huskeregel er å sørge for at alle måltidene er balanserte og inneholder riktig sammensetning av proteiner, karbohydrater og fett. 

Kroppen trenger fett så å kutte det helt ut er bare dumt. Fokuser heller på velge sunne fettkilder som feks. Nøtter, avokado, olivenolje. 

Fokuser også på magre fettkilder som kylling, svin og hvit fisk. 

Fettrike proteinkilder er helt greit det også, men da kutter du heller ned på mengden tilsatt fett evt dropp den helt. Sauser og dressinger inneholder ofte mye fett så dropp det også om du kan. 

 

 

 

Normal dag:

Frokost 0600- omelett, kokt egg eller brødskive

0900- yoghurt, nøtter, proteinbar

1200- veldig sjeldent tid for lunsj, men blir gjerne ferdige løsninger fra butikken, f eks kyllinglår m salat eller potetstappe

Middag 16.00 Fisk eller kylling med tilbehør. Blir oppblåst av ris så har ofte kun brokkoli/ blomkål blanding eller blomkålris vedsiden av. Liker ikke potet.

18.00 Gjerne litt frukt o.l sammen med barna.

 

Spiser ikke noe mer da, men blir kanskje et glass vin et par dager i uka 

 

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mlifjeld skrev:

Ketose diett (høyfett, moderat protein, lav karbo) sammen med periodisk fasting. Da setter du fettforbrenningen i høygir. 

Når du spier ketose spiser du mye grønnsaker (det er der du får karbohydratene), med protein gjerne med høyt fettinnhold som egg, nakkekoteletter, kjøttdeig, kyllingvinger osv, stekt i smør eller olivenolje med kanskje en fet saus til. Det er kjempemange gode oppskrifter på nettet (dietdoctor.com eller ruled.me) 

Hele poenget med dette er at du skal senke blodsukkeret som igjen gir lavere produksjon av insulin. Insulin hemmer fettforbrenningen (blir også kalt for et fettlagringshormon) så når du spiser en mat som har ferre enn 20g karbohydrater om dagen så havner du i ketose. Det er en naturlig prosess i kroppen som skjer når kroppen innser at den ikke kan bruke sukker som energi og da starter å produsere ketoner i stedet. Ketoner gjør at kroppen enkelt kan hente ut den nødvendige energien fra fett (enten fra maten eller fra fettlagrene) Det er en helt naturlig prosess i kroppen og har gjort at mennesker kan leve uten 3 måltider om dagen. ( de gjorde jo ikke det før) Når du er i ketose (at kroppen bruker fett som energi) vil du merke at du ikke er like sulten lenger siden du ikke opplever fall i blodsukkeret lenger. Det er da også lettere å gå lengere mellom hvert måltid.

Det er derfor ideelt å parre et ketogent kosthold med periodisk faste. Periodisk faste er at du faster mesteparten av døgnet også har du et vindu på kanskje 8 timer hvor du spiser alle kaloriene dine for den dagen. Dermed har du fastet i 16 timer. Mange har dette vinduet f.eks fra kl 12-20. Denne forlengede fasten (du faster jo alltid når du sover, så det blir bare en forlengelse av den) gjør at du kan komme dypere inn i ketosen og fettforbrenningen uten at du opplever at du blir sliten eller sulten. 

Jeg har opplevd stor suksess med dette. Gikk ned 7 kg uten at jeg følte at jeg gjorde noe drastisk. Spiste MASSE god mat (finnes blant annet masse digge keto vennlige desserter og snacks :P så du går ikke glipp av noe). Trening har jeg begynt med nå for å bygge muskler. 

 

Syns dette høres veldig spennende ut. Har du noen bøker o.l du anbefaler å lese før man setter igang?

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns dette høres veldig spennende ut. Har du noen bøker o.l du anbefaler å lese før man setter igang?

Anonymkode: 3bb9b...f0d

www.ruled.me har mye info om hvordan du kan starte med en ketogen livstil. Er på engelsk da. 

Jeg syntes det var lettere med YouTube. Her har jeg fulgt dr.eric Berg som er spesialist på vektnedgang. Han har mange gode videoer om våre keto og intermitten fasting. 

En annen YouTube som har velinformerte og grundige videoer er Thomas delaurier..

Du kan sikkert finne mange gode bøker om det er det du ønsker. Er enormt med info der ute om både keto og intermitten fasting.

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Normal dag:

Frokost 0600- omelett, kokt egg eller brødskive

0900- yoghurt, nøtter, proteinbar

1200- veldig sjeldent tid for lunsj, men blir gjerne ferdige løsninger fra butikken, f eks kyllinglår m salat eller potetstappe

Middag 16.00 Fisk eller kylling med tilbehør. Blir oppblåst av ris så har ofte kun brokkoli/ blomkål blanding eller blomkålris vedsiden av. Liker ikke potet.

18.00 Gjerne litt frukt o.l sammen med barna.

 

Spiser ikke noe mer da, men blir kanskje et glass vin et par dager i uka 

 

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Spis mer til frokost så slipper du mellommåltid kl 9. Havregrøt er kjemperaskt og godt! Eller to skiver med ost og skinke og/eller egg. 

Sørg for å alltid spise en god lunsj og ikke vær avhengig av å måtte kjøpe raske løsninger. Det er der man ofte feiler. Smør heller en matpakke med feks 2 skiver med ost og skinke og egg. 

Middagen er ok, men hvis du vil ha variasjon til karbkilde er alle rotgrønnsaker et godt alternativ. De fleste blir alltid oppblåst av mye karbs, har du prøvd å spise mindre ris istedenfor å kutte den helt ut?

Prøvd å ha proteiner til kvelds også. 150-200g mager vaniljekesam med en spiseskje peanøttsmør og en frukt er godt 😊

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som de indre magemusklene dine har blitt slappe, noe som er helt vanlig etter å ha bli tøyd under svangerskapet. 

Anonymkode: 7ba60...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres mer ut som de indre magemusklene dine har blitt slappe, noe som er helt vanlig etter å ha bli tøyd under svangerskapet. 

Anonymkode: 7ba60...1a5

Kan man gjøre noe med dette da? Siste barnet kom for 1,5 år siden så da er det vel liten sjans for at det skal gå seg til selv..

 

Ts

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man gjøre noe med dette da? Siste barnet kom for 1,5 år siden så da er det vel liten sjans for at det skal gå seg til selv..

 

Ts

Anonymkode: 3bb9b...f0d

Trene kjerne. De øvre magemusklene trekker seg til siden, men de indre strekkes. Google trening av indre magemuskler, så får du masse tips. Trening kan du gjøre 20 minutter på kvelden når du ser på tv :)

Anonymkode: 7ba60...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...