Gå til innhold

Norsk med fransk aksent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i Norge i mange år uten å ha blitt kvitt med den horribelt fransk aksenten jeg har. Jeg er ikke fransk, men er fransktalende med en annen bakgrunn. Jeg syns jeg høres ganske stygg ut når jeg åpner munnen. Jeg har gjort alt jeg kunne for å få en nøytral aksent uten hell. Nå har jeg gitt opp og akseptert at sånn jeg er og sånn er det bare. Så dere nordmenn, hva syns dere om utlendinger som snakker norsk med et tydelig aksent preget av morsmålet sitt (tysk, russisk, arabisk, osv.). Får inntrykk av at folk ser ned på meg eller tror at jeg er ikke godt integrert og at jeg ikke har lært meg ordentlig norsk. 

Anonymkode: 202bf...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det går an å forstå hva du sier så er det det samme for meg. Forstår at det er vanskelig. Men du må jo regne med spørsmål om hvor du er fra da.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kan være sjarmerende :)

Anonymkode: d039c...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at det å snakke fransk med tydelig norsk aksent fort blir en god del verre.

Du kan jo trøste deg med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Det går greit å snakke med deg ansikt til ansikt, men jeg hater å snakke med deg på telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av foreldrene mine er tysk, og selv etter et langt liv i Norge er det litt vanskelig å få hundre prosent "dreis" på det. Ingenting du trenger å bry deg om, så lenge du gjør deg forstått så er det jo det som teller. Jeg jobbet forresten tidligere sammen med en franskmann som ikke var helt stødig i språket til tross for mange år i Norge, men har aldri opplevd at noen så ned på ham, vi måtte bare konsentrere oss litt ekstra når han snakket, spesielt hvis han ble ivrig og snakket fort.

Endret av Chaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det virker som om noen ikke bryr seg om fremmed aksent, ihvertfall blant de som svarte i denne tråden. Men ut ifra min opplevelse har jeg møtt mange som virket litt irritert spesielt når det hender at jeg må gjenta ting jeg har sagt førdi de forsto ikke helt hva jeg mente eller enkelte ord jeg uttaler feil. Dette skjer som sagt fra tid til annen men det er ikke hverdagen min for å si det sånn. 

Ts

Anonymkode: 202bf...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Guile skrev:

Det går greit å snakke med deg ansikt til ansikt, men jeg hater å snakke med deg på telefonen. 

Hahaha jeg forstår deg, har også vansker med å forstå nordmenn som snakker eget dialekt. F.eks naboen min, jeg skjønner ingenting av det han sier....Jeg bare nikker og prøver å være grei og sier "ja ja sånn ja".

Anonymkode: 202bf...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Nei, det blir ikke det samme. Når jeg snakker med utlendinger med tydelig aksent ansikt til ansikt, så er det lettere å forstå. Da har man kroppsspråket også, du kan gjøre bevegelser og peking for å gjøre det tydelig hva du mener, og det er lett å spørre om det er noe en ikke forstår. 

På telefonen er det mer oppstykket med at man snakker annenhver gang. Jeg ser deg ikke og kan ikke avbryte før det er "min tur". I tillegg kan linjen være dårlig slik at jeg ikke hører alt som blir sagt.

Fransk aksent er kanskje ikke det verste, men en del afrikanere og asiater er helt umulig. Det kommer jo såklart helt an på personen i begge ender av samtalen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...