Gå til innhold

Norsk med fransk aksent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i Norge i mange år uten å ha blitt kvitt med den horribelt fransk aksenten jeg har. Jeg er ikke fransk, men er fransktalende med en annen bakgrunn. Jeg syns jeg høres ganske stygg ut når jeg åpner munnen. Jeg har gjort alt jeg kunne for å få en nøytral aksent uten hell. Nå har jeg gitt opp og akseptert at sånn jeg er og sånn er det bare. Så dere nordmenn, hva syns dere om utlendinger som snakker norsk med et tydelig aksent preget av morsmålet sitt (tysk, russisk, arabisk, osv.). Får inntrykk av at folk ser ned på meg eller tror at jeg er ikke godt integrert og at jeg ikke har lært meg ordentlig norsk. 

 

Anonymkode: 7ece7...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en bekjent (franskmann) som har bodd her i mange år. Han snakker perfekt norsk med en svak fransk aksent.

Jeg synes det er både sjarmerende og sexy. :)

Anonymkode: a6c88...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde da ikke gjøre noe. Veit ikke hvor mange av oss som kan engelsk, men prater det med norsk aksent. Fransk er jo veldig pent språk, så de som rynker på nesen av det, må jo bare være misunnelige;)

Anonymkode: 57f83...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Når du bor i et fremmed land og snakker et fremmedspråk er aksenten din en del av deg og din identitet. Det er vanlig å stresse mye med hvordan man høres ut, men det er langt, langt viktigere å utvikle ordforådet særdeles bra og formidle tankene sine med kloke setninger. Hvordan du høres ut er ikke på langt nær så viktig som hvor elegant du klarer å utrykke deg. Så la aksent være aksent, det bare forteller noe om hvem du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en person ikke er godt integrert dessverre. 

Anonymkode: ac89a...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres ut som en person ikke er godt integrert dessverre. 

Anonymkode: ac89a...58c

Er du helt dum? Aksent forsvinner ikke bare når man lærer språk senere i livet. 

Anonymkode: 77248...2c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok. Så lenge ordene blir uttalt så det er forståelig, bidrar det til din personlige stil. 👍🏻

Anonymkode: 878b1...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk dialekt supert. Som Pascal, eller?

Anonymkode: 99603...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke noe om det :) Og vet det er vanskelig å snakke et annet språk 100% klokkerent.

Kan en del arabisk, men jeg er perfeksjonist, så jeg MÅ snakke slik de gjør. Og det er ikke lett haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i Norge i mange år uten å ha blitt kvitt med den horribelt fransk aksenten jeg har. Jeg er ikke fransk, men er fransktalende med en annen bakgrunn. Jeg syns jeg høres ganske stygg ut når jeg åpner munnen. Jeg har gjort alt jeg kunne for å få en nøytral aksent uten hell. Nå har jeg gitt opp og akseptert at sånn jeg er og sånn er det bare. Så dere nordmenn, hva syns dere om utlendinger som snakker norsk med et tydelig aksent preget av morsmålet sitt (tysk, russisk, arabisk, osv.). Får inntrykk av at folk ser ned på meg eller tror at jeg er ikke godt integrert og at jeg ikke har lært meg ordentlig norsk. 

 

Anonymkode: 7ece7...0f8

Jeg er i samme situasjon som deg, men omvendt. Bor i Frankrike og snakker fransk med "norsk aksent". 

Jeg får hele tiden høre "åååå du har en liten aksent, du! Hvor kommer du fra?". 

Det er som oftest godt ment, men det oppleves som en påminnelse om hvor annerledes jeg er fra alle andre her. Jeg er utlending først, deretter kollega/medborger/bekjent. 

Slik har jeg riktig nok hatt det hele livet, da jeg vokste opp i Norge med utenlandsk mor fra et "fattig" land, og ble selv stemplet som utlending allerede på barneskolen. Selv om min far er norsk, jeg er født og oppvokst i Norge, snakker Stavangersk og er bleik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det plager deg, og går inn på selvfølelsen, ta tak i det. Om du ikke vil snakke med talepedagog, sjekk om det er god hkelp på youtube. Høres sikkert rart ut, men det meste er å lære der i første omgang. Og jeg er overbevist om at du kommer nærmere den lyden du ønsker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt normalt, gjør ingenting.

Men om jeg hadde visst at du faktisk var norsk, så hadde jeg synes det var litt rart. Regner med at du har bodd i et fransktalende land veldig lenge, ev som barn?

Anonymkode: 41168...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt dum? Aksent forsvinner ikke bare når man lærer språk senere i livet. 

Anonymkode: 77248...2c0

Nei jeg er ærlig. Det barnslige svaret ditt kan du spare meg for. Ts spurte etter ærlige meninger og jeg kom med mitt svar!

Anonymkode: ac89a...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...