Gå til innhold

Syklister på bilveien ..


AnonymBruker

Syklister på bilveien ..  

89 stemmer

  1. 1. Er du lei av syklistene på bilveien?

    • Ja
      42
    • Nei
      27
    • Både ja og nei, noen av dem tar jo hensyn!
      20


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er bilist, syklist og fotgjenger. Bare i dag har jeg vært alle tre. Jeg prøver å oppføre meg slik at det er uproblematisk å møte meg selv. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig å kjøre rolig på fortauet?? 😂

Er selv syklist, jeg kjører aldri på veien med bilene, kan jo bli most hvis noe skulle skje. Dessuten vet jeg hvor irriterende syklister er, så hvorfor provosere unødvendig når man like gjerne kan bruke fortauet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet 35 kilometer i dag, mest på sykkelvei, men det finnes dessverre ikke overalt. Bilister burde vært pålagt et visst antall timer på sykkel hvert år, det ville gjort dem til bedre sjåfører. 

Anonymkode: 7d6c7...74c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å sykle langs veien, med unntak av motorvei og andre veier som er merket med forbudt for sykkel. "Bilveien" er også sykkelveien mange steder. 

Anonymkode: 7d6c7...74c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 99% av tilfelle så ser jeg at syklister konsekvent holder seg på veien, selv om det er fine brede sykkelveier, og gjerne i oppoverbakke når tullingene sykler i gangfart. Slikt viser tydelig ingen tegn til å ta hensyn til bilkøene bak.

Min erfaring er at syklister stort sett er egoister i trafikken.

Anonymkode: 16ab0...740

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke gjort noe, hadde de bare klart å holde seg i veiskulderen og se seg for før de skal krysse veien. 

Hatt flere tilfeller hvor jeg må bråbremse for å ikke få en syklist i siden på bilen når jeg kjører forbi, og de ikke evner å se seg til siden før de skal krysse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du motorveien? De andre veiene er ment for alle, ikke bare bilister. 

Anonymkode: da3f9...ac7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

i 99% av tilfelle så ser jeg at syklister konsekvent holder seg på veien, selv om det er fine brede sykkelveier

Takk for den flotte "statistikken" din! Har alltid lurt på disse talla. 🤪

Anonymkode: cc21b...4e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

i 99% av tilfelle så ser jeg at syklister konsekvent holder seg på veien, selv om det er fine brede sykkelveier, og gjerne i oppoverbakke når tullingene sykler i gangfart. Slikt viser tydelig ingen tegn til å ta hensyn til bilkøene bak.

Min erfaring er at syklister stort sett er egoister i trafikken.

Anonymkode: 16ab0...740

Det som for deg ser ut som en fin sykkelsti er ikke nødvendigvis det. Her jeg bor sykler jeg et par hundre meter i veien fordi sykkelstien er lite oversiktlig; mye vegetasjon som gjør at jeg ikke ser godt nok rundt neste sving. Det er også en del dype hull/riller i veien, men ikke sikkert at det synes fra bilveien. 

Anonymkode: 19c8d...d78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor har vi brede, fine gang og sykkelstier med ny asfalt. Jeg fatter ikke hvorfor de syklistene som uansett bare tasser avgårde kan sykle der så lenge det ikke er fult av folk. Jeg forstår at de som faktisk sykler fort må sykle i veien, men "Nils 56" som kjøpte kondomdrakt sist uke og som nesten rygger på sykkelen kan fint sykle der. 

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å dele veien. Men til alle syklister: Hver så snill og IKKE sykle med musikk på ørene! Da hører dere ikke bilene. Og er det virkelig så vanskelig å slippe bilister forbi? Når man har en lang hale av bilister bak seg og sykler forbi det tredje buss stoppet.... Da koker det over for meg også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest er syklister som sykler i veien, når det finnes en bred og fin gang- og sykkelvei de heller burde brukt.

Anonymkode: 641c4...c06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister har problemer med  fortau, sykkelveier og bilveier. Problemet er at farten deres avviker fra farten til de andre trafikantene, og det er litt farlig. Syklister bør bremse helt ned til nesten gangfart når de passerer gående på gang og sykkelvei.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Jeg er syklist, og skjønner heller ikke hvorfor noen MÅ sykle på bilveien. Vi har nettopp fått en kjempefin, tofelts-sykkelvei på deler av strekningen til jobb. Ingen humper, helt oversiktlig, rett og fin vei - og likevel ser jeg syklistene på veibanen i stedet. Det er nesten ikke folk på sykkelveien en gang, så hvorfor ikke bruke den?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så teit når jeg ser nyhetssaker hvor syklister er drept på bilveien. Når det går en gang og sykkelveg rett ved siden av. Hadde han kjørt der ville han blitt gammel. Det er uansvarlig både for seg selv og andre å sykle i bilveien. Når det er et helt trygt alternativ ved siden av. 

Anonymkode: 02e2e...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.7.2018 den 20.25, Peaches skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å kjøre rolig på fortauet?? 😂

Er selv syklist, jeg kjører aldri på veien med bilene, kan jo bli most hvis noe skulle skje. Dessuten vet jeg hvor irriterende syklister er, så hvorfor provosere unødvendig når man like gjerne kan bruke fortauet?

Syklister skal ikke oppholde seg på fortau. De kan oppholde seg på gang- og sykkelvei om de holder gangfart ved passering av fotgjengere. Sykkelens mest naturlige plass er derfor i veibanen, noe som skaper helt andre problemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WCKD skrev:

Syklister skal ikke oppholde seg på fortau. De kan oppholde seg på gang- og sykkelvei om de holder gangfart ved passering av fotgjengere. Sykkelens mest naturlige plass er derfor i veibanen, noe som skaper helt andre problemer.

Hvem sier de ikke skal oppholde seg på fortau? Hva med folk som ikke har lappen, det ee ikke trygt at de kjører i veien. Samme med unge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på racingsykkel tar jeg veldig hensyn til i veibanen, for de har ingen reelle alternativer. Deres treningsarena (og konkurransearena) er veibanen. I tillegg tar jeg veldig hensyn på steder det ikke er gang- og sykkelvei. 

Men folk på terrengsykkel kan se å dra den hengeræva si langt inn på gang- og sykkelveien der det finnes. Maken til lavpanna nedsnødde idioter skal du lete lenge etter. Du kjører en terrengsykkel. Det står i navnet på sykkeltypen hvor du skal trene! 

Jeg er selv aktiv terrengsyklist og alle steder jeg sykler som ikke er på sti eller grusvei er rene transportetapper hvor jeg helt fint kan oppholde meg på gang- og sykkelvei i et roligere tempo. Det gir til og med bedre trening hvis jeg får et ujevnt tempo pga biler i innkjørsler etc, fordi man med terrengsykkel aldri holder samme tempo over tid.

Anonymkode: 3ed8b...a8f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...