Gå til innhold

SFO til høsten for 8 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger noen råd her nå føler jeg. Gutten min blir 8 snart, og jeg har i utgangspunktet planlagt et år til med sfo, men samtidig lurer jeg på om det egentlig er nødvendig da det er veldig dyrt. Hvis han ikke går på sfo, må han vente 2,5 time til jeg er hjemme fra jobb, de dagene jeg har tidligvakt. Jeg er 100% alenemor med 100% stilling. Jobber turnus, så når jeg har senvakter har jeg barnevakt selvfølgelig. Hva tenker dere? Er en 8 åring for liten til å gå hjem fra skolen og vente hjemme til jeg kommer? Sitter litt langt inne og si opp sfo, men som sagt hadde det hjulpet meg mye økonomisk da jeg må betale barnevakt i tillegg. 

Anonymkode: 2bfd8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kjenner din gutt best og det er bare du som vet om han er moden nok. 

Du må i hvertfall ha regel om at han ringer deg når han kommer hjem, så du har kontroll. Min gutt må ringe når han går fra skolen, så jeg vet han er på vei. Vi har veldig trygg skolevei, men han blir fort distrahert av en flue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra barn til barn. Hva med å bruke sommeren litt for å se om han klarer kortere perioder hjemme alene og hør hva han selv ønsker. 

Min var på Sfo til jul i 4 klasse og det var lenge(var kun 4 andre 4klassinger på Sfo) , men barnet trengte en del lenger tid på å venne seg til å være hjemme alene en mange andre barn. 

Anonymkode: 1c5d4...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte at jeg må gjerne gi han noen mnd for å prøve og se om det fungerer. Han har tlf og han er en rolig og grei gutt, så jeg stoler på han sånn sett. Heldigvis er det og kort vei til og fra skolen, ca 3 min å gå, og det er midt i et byggefelt, så slipper å bekymre meg for skolevei osv. Jeg får bare prøve litt nå fremover med å gå ut en tur en halv times tid til og begynne med. Fortsetter så klart hvis jeg merker at han føler seg utrygg. Tusen takk for svar dere :)

Anonymkode: 2bfd8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra barn til barn, og også fra skole til skole faktisk. Har ei jente som begynner i femte nå og ser fram til å slippe sfo-regningene selv. Men hun går på en sentrumsskole der sfo er den muligheten de har til å være sammen etter skoletid, hvis det ikke skal bli masse avtaler, kjøring og henting. Hun hadde helt klart mestret å være alene hjemme de to siste årene, men pga det sosiale valgte jeg å beholde plassen. Siste året gikk hun tre dager i uka (veldig kjekt i vinterferien, høstferien også, så hun ikke måtte være en hel uke hjemme på dagtid eller jeg måtte til og organisere igjen).

Anonymkode: 46dab...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig, vårt barn trenger SFO så vi har hatt det. Men merket at mange av vennene sluttet, spesielt de med eldre søsken, noe som selvsagt gjorde at vår synes det var litt kjedeligere. Men vi går ned til 50%, er det et alternativ for dere da?

Anonymkode: 42da9...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt er straks 7 og slutter på SFO nå. Han blir ikke fullt så lenge alene hjemme, men det hadde nok gått fint det også. Hadde halv plass den siste tiden før sommerferien og var alene hjemme i opp til en time da, og det gikk uten problemer.

Her slutter minst halvparten på SFO nå etter 1. klasse. Nabolaget er fullt av barn å leke med og vi kjenner alle naboene hvorav flere er hjemmeværende, så han vil stort sett alltid ha noen å leke med og noen voksne å gå til om det skulle være noe. Så selvsagt kommer det litt an på omstendighetene som flere nevner.

Anonymkode: c8dba...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg trenger noen råd her nå føler jeg. Gutten min blir 8 snart, og jeg har i utgangspunktet planlagt et år til med sfo, men samtidig lurer jeg på om det egentlig er nødvendig da det er veldig dyrt. Hvis han ikke går på sfo, må han vente 2,5 time til jeg er hjemme fra jobb, de dagene jeg har tidligvakt. Jeg er 100% alenemor med 100% stilling. Jobber turnus, så når jeg har senvakter har jeg barnevakt selvfølgelig. Hva tenker dere? Er en 8 åring for liten til å gå hjem fra skolen og vente hjemme til jeg kommer? Sitter litt langt inne og si opp sfo, men som sagt hadde det hjulpet meg mye økonomisk da jeg må betale barnevakt i tillegg. 

Anonymkode: 2bfd8...0c8

Det kommer jo ann på barnet ditt det. Er han klar for det? Har han øvet på å være alene hjemme mens du er på butikken før? For eksempel? Har han gått alene til og fra skolen før? Min datter er 6 år, og hun har gått til og fra skolen alene siden hun begynte i 1.klasse. Nå skal hun opp i andre, og hun skal være hjemme alene 1 times tid, før jeg kommer hjem fra jobb. Hun klarer å være hjemme alene 1 time, og hun vet reglene jeg har for henne når det gjelder å være hjemme alene. Hun hadde ikke fått lov til det, om hun ikke respekterer reglene og ikke viser ansvar.  Vi bor på bygda. Trygt og godt her, men man kan aldri vite uansett hvor man bor. Så jeg er streng med regler etc. Men hun har øvet på å være hjemme alene hele første klasse, og føler seg nå klar for å prøve å være hjemme alene rett etter skolen, 1 times tid.

Ikke kast han ut i det, om han ikke føler seg klar. Ta det gradvis :) Føler barnet ditt seg klar, så hvorfor ikke! :) Ikke hør på alle andre, gjør opp din egen mening. Det er bare du og barnet som vet om barnet er klar for dette. SFO er svindyrt, så skjønner godt du ønsker å droppe den. Du kan jo droppe dagene på SFO i starten? For eksempel 2 dager i uken med SFO, og etter hvert droppe den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 8 og sluttet på SFO nå i mars. Vi ble tvunget til det da vi har flyttet på landet og han er avhengig av skolebuss som kun følger skoletidene og ikke SFO-tidene. Det har gått veldig bra. Han har egen mobil så han kan ringe oss hvis det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt hadde hjulpet så det skal jeg se om det går an. Er bare litt surt og betale full sfo og så er det jo ikke behov de dagene jeg jobber sent/ evt har fri en dag i uken før jobb helg. Han/vi kjenner mange som bor her i byggefeltet, så om det er krise vet han at det er kort vei til noen og. 

Anonymkode: 2bfd8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min skal opp i tredje, han sluttet på SFO til jul. Tirsdagene er han hjemme 12.30 og jeg 15.30, ellers er han kortere alene hjemme. Det går helt fint, vi har klare regler om at han sender melding når han er hjemme, og spør om lov til å gå noe sted eller få besøk. Han har vokst veldig på ansvaret ☺️Om du føler han klarer det, og han selv er motivert så hadde jeg sagt opp SFO og spart de pengene ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle dere snille mennesker som har tatt dere tid til og svare, setter veldig stor pris på det.:) Som flere her sier, så må jeg begynne litt og litt til jeg er sikker på at han føler seg trygg på det. Ikke noe kjekt og være på jobb heller når tankene er hjemme. Heldigvis bor vi i et trygt nabolag med mange hus rundt på alle kanter. Han er vant til å gå til og fra skolen. Det er mange barn som går sammen.

Anonymkode: 2bfd8...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min snart 8 åring vil også slutte,men vi skal begynne med at han er alene noen dager når skolen starter opp igjen.Går det bra sier vi opp plassen,betaler 3100kr i mnd så skal bli godt å slippe å betale det.

Anonymkode: e3645...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten vurdere selv hvor moden ditt barn er. 

Anonymkode: da519...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår kunne vært hjemme fra skolestart, men valgt sfo på grunn av det sosiale 

Anonymkode: 4e688...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med halv plass? Og vil du klare feriene uten?

Anonymkode: 0031e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...