Gjest TomKrus Skrevet 8. mars 2005 #61 Skrevet 8. mars 2005 Kanskje de ikke gjør en like god jobb som mennene' date=' eller har samme nytte for bedriften :-)[/quote'] Menn er nok villigere til å ofre familien til fordel for jobben, ja, så det er også en grunn til at menn har høyere lønn.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #62 Skrevet 8. mars 2005 Det er triste saker. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/08/425594.html
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #63 Skrevet 8. mars 2005 Guttelklubben Grei (GG) er hva man kaller nettverket til menn. Det at du innehar en høyere stilling betyr ikke at du er en del av dette nettverket. Tror det finnes flere ensom svaler av kvinner der ute som føler at de ikke får med seg alt av hva som skjer fordi mange beslutninger tas i fora der bare menn er til stede (alt fra sexturer til Thailand (faktisk, det skjer) og i saunaen (det også)). Gjennomsnittskvinnen i statistikken har ikke tilgang til et slikt nettverk, og vil dermed selvfølgelig ha en lavere lønn. Kvinnene som vil ha tilgang til nettverket (som var utgangspunktet til Krølle) har du ingen statistikk på. Tydligvis dreier denne kverulantbidiskusjonen seg på ulike syn på hva GG er for noe. Du har ihvertfall din egen definisjon! Tror nok den til Littjmæ er vanligst ja. Forutsatt at vi holder på din definisjon, har du noen statistikk som påviser at kvinner i dette nettverket er likestilt med menn lønnsmessig? Eller er det noe du bare tror?
Caramba Skrevet 8. mars 2005 #64 Skrevet 8. mars 2005 Kanskje de ikke gjør en like god jobb som mennene' date=' eller har samme nytte for bedriften :-)[/quote'] Men hvordan har det da seg at jenter alltid kommer best ut på karakterstatistikken på skole og universitet? leste i Aftenposten i helgen at jenter er de flinkeste på skolene, men tror de er dårligst fordi de har dårligere selvtillitt en menn. Så også en annen undersøkelse i Aftenposten, hvor kvinnelige ledere kom svært godt ut av det. De var populære og flinke, men tjente dårligere en mannlige kolleger i tilsvarende stillinger. Kvinner er ikke "dårligere" en menn, det tar bare tid å få kvinner inn i ledende stillinger. Jeg tror dette kommer til å endre seg gradvis, da yngre kvinner er mer innstillt på å bli ledere, og yngre menn er mer innstillt på å ta sin del av jobben på hjemmebane.
Gjest Litjmæ Skrevet 8. mars 2005 #65 Skrevet 8. mars 2005 Guttelklubben Grei (GG) er hva man kaller nettverket til menn. Det at du innehar en høyere stilling betyr ikke at du er en del av dette nettverket. Tror det finnes flere ensom svaler av kvinner der ute som føler at de ikke får med seg alt av hva som skjer fordi mange beslutninger tas i fora der bare menn er til stede (alt fra sexturer til Thailand (faktisk, det skjer) og i saunaen (det også)). Gjennomsnittskvinnen i statistikken har ikke tilgang til et slikt nettverk, og vil dermed selvfølgelig ha en lavere lønn. Kvinnene som vil ha tilgang til nettverket (som var utgangspunktet til Krølle) har du ingen statistikk på. Tydligvis dreier denne kverulantbidiskusjonen seg på ulike syn på hva GG er for noe. Som jeg sa tidligere Tom, uansett hva slags definisjoner og omskrivninger/kveruleringer du tyr til, så hjelper ikke dette på det faktum at kvinner tjener dårligere enn menn. Medlemskap i "GG" eller ikke - definisjoner og kveruleringer spiller ingen rolle. Det at en kvinne føler seg utenfor dersom mennene beslutter om ting på sextur til Thailand - det er en helt annen diskusjon - men det finnes ingen saklig grunn til hvorfor dette skulle ha innvirkning på lønna.
Gjest TomKrus Skrevet 8. mars 2005 #66 Skrevet 8. mars 2005 Du har ihvertfall din egen definisjon! Tror nok den til Littjmæ er vanligst ja. Det er jeg faktisk ikke sikker på, for det er via nettverket, enten mellom bedrifter eller på jobben, beslutninger tas, og det er det at kvinner avskåres fra dette nettverket, som er med til å bidra til en skjevhet. Å kalle en gjeng med folk som ikke nødvendigvis har kontakt med hverandre, men bare tilfeldigvis har samme stillingsbetegnelse, en klubb synes jeg blir rart. Forutsatt at vi holder på din definisjon, har du noen statistikk som påviser at kvinner i dette nettverket er likestilt med menn lønnsmessig? Eller er det noe du bare tror? Jeg nevnte bare at det var en løs påstand fra Krølltopp å hevde at kvinner fortsatt ville tjene mindre hvis de fikk tilgang til dette nettverket. Videre tror jeg ikke det er noen kvinner med i slike nettverk, men hvis kvinner får tilgang til et slikt nettverk sees de på som likeverdige, og jeg ser da ingen grunn til at de skal få mindre lønn. I så fall må det være fordi de er mindre griske enn mennene.
Gjest TomKrus Skrevet 8. mars 2005 #67 Skrevet 8. mars 2005 Som jeg sa tidligere Tom' date=' uansett hva slags definisjoner og omskrivninger/kveruleringer du tyr til, så hjelper ikke dette på det faktum at kvinner tjener dårligere enn menn. [/quote'] Nei, men et argument om at kvinnen tjener mindre enn en mann i dag, er ikke et argument for at kvinner vil tjene mindre hvis de får tilgang til det samme nettverket som menn (som er utganspunktet for din absurde uenighet i hva jeg vil fram til). Det sier jeg da heller ikke. Nå må du da vitterlig starte å bruke øynene dine og vettet ditt når du leser. Det hele er en forklaring på hvorfor menn har høyere lønn, og de beste stillingene.
Gjest Litjmæ Skrevet 8. mars 2005 #68 Skrevet 8. mars 2005 Det sier jeg da heller ikke. Nå må du da vitterlig starte å bruke øynene dine og vettet ditt når du leser. Dersom du leser det jeg har merket med fet stil i ditt sitat så kanskje du forstår... Dette er ikke en saklig grunn. Men du kverulerte kanskje bare her også?
Gjest TomKrus Skrevet 8. mars 2005 #69 Skrevet 8. mars 2005 Dersom du leser det jeg har merket med fet stil i ditt sitat så kanskje du forstår... Dette er ikke en saklig grunn. Men du kverulerte kanskje bare her også? Men herregud da, menneske. Utgangspunktet var påstanden til Krølle om at kvinner med tilgang til et slikt nettverk vil ha lavere lønn. Jeg nevnte at det var en løs påstand. Så kommer du med uinteressant informasjon om at kvinner generelt tjener mindre. Dette sier da ingenting om tilgang til et nettverk ikke vil føre til en utligning av slike forskjeller.
Gjest Valhalla Skrevet 8. mars 2005 #70 Skrevet 8. mars 2005 Jeg tror dette kommer til å endre seg gradvis, da yngre kvinner er mer innstillt på å bli ledere, og yngre menn er mer innstillt på å ta sin del av jobben på hjemmebane. Her er du inne på noe viktig, driven for å bli leder er større hos gutta.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #71 Skrevet 8. mars 2005 Her er du inne på noe viktig, driven for å bli leder er større hos gutta. men hvor henter du en slik kommentar utifra sitatet til Caramba her? Dersom disse 2 skulle stemme overens, så måtte det nødvendigvis bli; "Her er du inne på noe viktig, driven for å bli leder er større hos 'de yngre jentene'." -dersom du da faktisk har tatt utgangspunkt i; Jeg tror dette kommer til å endre seg gradvis, da yngre kvinner er mer innstillt på å bli ledere, og yngre menn er mer innstillt på å ta sin del av jobben på hjemmebane.
Gjest Valhalla Skrevet 8. mars 2005 #72 Skrevet 8. mars 2005 Nei, for med en slik kommentar antyder hun at driven hos de eldre kvinnene er mindre, altså de som eventuelt skulle vært leder i dag. Så noe kanskje til og med mye av forklaringen kan ligge hos kvinnene ikke hos mannen.
Gjest Chrizzy Skrevet 8. mars 2005 #73 Skrevet 8. mars 2005 Må bare si meg enig med TomKruse her, og Kafka, for dere er vel egentlig enige Det der med nettverket er jo et stikkord, for vi vet jo alle hva som skaffer oss jobber, nemlig bekjentskaper. Inger Ellen Nikolaysen (kandidaten) mener at en av grunnene til at hun stilte opp i dette programmet er at hun vil at Norge skal få flere kvinnelige toppledere
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #74 Skrevet 8. mars 2005 Nei' date=' for med en slik kommentar antyder hun at driven hos de eldre kvinnene er mindre, altså de som eventuelt skulle vært leder i dag. Så noe kanskje til og med mye av forklaringen kan ligge hos kvinnene ikke hos mannen.[/quote'] Aha, Valhalla! Dersom du tolker hennes kommentar på detta viset (§ ronja røverdatter) så kan man forstå ditt reply. Du har selvsagt rett i at dette kunne tolkes dithen, og jeg ser ikke bort ifra at det også kan være tilfelle. Skulle det, det - så er det iallefall godt, som det også kommer frem her - og som jeg også tror - at yngre kvinner som vokser opp i dag er 'sultne' på en måte som vil være med på å sikre de den rettigheten de lenge har hatt krav på, men vært unnlatt å få.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #75 Skrevet 8. mars 2005 Som ubetvilsommt kan være en god start på veien, til tross for min egen motvilje til respektive program :-) Debatter hvor hun er tilstede, er ofte svært interessante. Hun er tøff, og vet hva som må til for at kvinner skal få den samme respekt som menn i toppsiktet lenge har hatt. Bare det at hun sier seg enig med Hegnar i de fleste saker rundt dette, viser at hun er kvinnen for en slik jobb. Alikevel skal det sies, at det ikke burde legges press på kvinner for at alle skal være slik. På lik linje med at ikke alle menn ønsker slike posisjoner selv. Når man her snakker om stillinger hun viser til, så er dette i utgangspunktet en minoritetsgruppe i seg selv, med de 'ofre' man skulle måtte ta for å komme dit og videre beholde en slik posisjon. Men at hun er med på å markere noe på vegne av kvinner, det er det ingen tvil om.
Dødspingvinen Skrevet 8. mars 2005 #76 Skrevet 8. mars 2005 Syns det ser ut som om mye av diskusjonen nå trekker seg inn på SSB statistikker som peker på lønn etc, etc. Jeg skal ikke komme her og påstå at kvinner har like mye i lønn som mannfolkene, men jeg skal kommer her å påstå at det finnes en grunn til det. 1: Kvinner jobber mer deltid enn menn. Dette er fakta. Dermed blir det ikke like lett nettverksbygging på arbeidsplass og i hvertfall ikke samme lønn på slutten av måneden. 2: Færre kvinner er interessert i å ta på seg lederstillingene. En lederstilling innebærer store ofringer på mange sosiale plan. Arbeidstid på ofte rundt 60 timer i uka gir ikke mye tid til venner og familie. Kvinner har generelt ikke vært interessert i å ofre alle disse tingene. Om det er kvinnene eller mannfolkenes skyld, skal jeg ikke diskutere, men det er nå desverre sånn det er. Menn har kanskje hatt lettere for å ofre disse tingene. Hva vet jeg, men sånn er det nå i hvertfall. 3: I dagens samfunn er det desverre få kvinner som tar utdannelsen som må til for å være leder på toppsjiktet. En kan jo bare bruke ingeniørskolene som eksempel. Under ti prosent er kvinner blant studentmassen. de skal nå begynne å tilby jentene ekstre "jentestipend" for å gå på disse linjene. Kvinner har ofte vært veldig tradisjonstro når det gjelder utdannelsesvalg. Vi blir lærere, sykepleiere etc. Vi sier til oss selv og andre (det ligger fullt av tråder rundt dette inne på utdanningsforumet) om at vi vil ta en utdannelse, ikke etter hva som økonomisk vil lønne seg, men etter hva vi syns det er gøy å jobbe med. Jeg kan ikke sitte her og sutre over at jeg ikke har en lederstilling. Eller over at jeg jobber deltid. For dette er valg jeg har tatt selv. Så jeg tjener ett par tusen mindre enn mannen min. Fordi jeg har tatt en utdannelse som gjør at jeg ikke kommer inn i ett høytlønnet yrke. Føler jeg av den grunn at jeg ikke er likestilt? Nei. Jeg har akkurat samme mulighetene. Men jeg må faktisk benytte meg av dem.
Gjest trådsnella Skrevet 8. mars 2005 #77 Skrevet 8. mars 2005 Kjære Smila, Mannsdagen er 7.oktober. Feir den. Hvis du da er opptatt av likestilling, som jeg syns du bør være. Til alle dem som tviler på om vi trenger en kvinnedag: Se dere litt rundt. En kamp er ikke vunnet idet en ny lov vedtas. Det ligger grunnleggende diskriminerende strukturer i samfunnet som kanskje ikke er så grunnleggende som i f.eks. Istanbul(skrekk og gru), men som like fullt bør fjernes. Man skal ikke slå seg til ro med noe som er litt bedre eller passe bra, når kjønnsdiskriminering og skjevheter fremdeles rammer noen få, sterkt. Likestilling er ikke en kampsak bare i muslimske sharia-land, det er vår alles sak. Særlig går kvinners manglende rettigheter for kvinner sterkt utover barn, da kvinner ofte er den som tar seg av barna. (Særlig i land hvor de såkalt mer konservative kjønnsrollmønstrene spiller en viktig rolle i hverdagen.) Her i Norge har vi fortsatt en lang vei å gå. Likelønn og full barnehagedekning er nødvendig for at vi skal kunne si at vi har lykkes med likestilling. Samme hva enkelte måtte ønske å bruke livet sitt på: Det finnes ingen grunn til å si at likestillingen har kommet langt nok til at vi kan legge den på hylla. For de som er så ignorante og likegyldige at de synes det; ikke stå i veien for andre som vil kjempe den kampen uten dere! I et ideelt samfunn bør det ikke ha noen betydning om du er født mann eller kvinne. Dersom alle halvstuderte hjemmeværende husmødre slår seg til ro med situasjonen der den er nå, vil ikke fremtidens generasjon ha friheten til å gjøre hva de vil, eller være den de vil, på grunn av innbakte urettferdige strukturer i samfunnet og ikke minst ekle og gammeldagse forventninger knyttet til deres kjønn. Bli kvitt det sosialt innlærte kjønnsrollemønsteret, gi menn og kvinner like rettigheter og full frihet! For alles beste.
Gjest trådsnella Skrevet 8. mars 2005 #78 Skrevet 8. mars 2005 Kjære Smila, Mannsdagen er 7.oktober. Feir den. Hvis du da er opptatt av likestilling, som jeg syns du bør være. Til alle dem som tviler på om vi trenger en kvinnedag: Se dere litt rundt. En kamp er ikke vunnet idet en ny lov vedtas. Det ligger grunnleggende diskriminerende strukturer i samfunnet som kanskje ikke er så grunnleggende som i f.eks. Istanbul(skrekk og gru), men som like fullt bør fjernes. Man skal ikke slå seg til ro med noe som er litt bedre eller passe bra, når kjønnsdiskriminering og skjevheter fremdeles rammer noen få, sterkt. Likestilling er ikke en kampsak bare i muslimske sharia-land, det er vår alles sak. Særlig går kvinners manglende rettigheter for kvinner sterkt utover barn, da kvinner ofte er den som tar seg av barna. (Særlig i land hvor de såkalt mer konservative kjønnsrollmønstrene spiller en viktig rolle i hverdagen.) Her i Norge har vi fortsatt en lang vei å gå. Likelønn og full barnehagedekning er nødvendig for at vi skal kunne si at vi har lykkes med likestilling. Samme hva enkelte måtte ønske å bruke livet sitt på: Det finnes ingen grunn til å si at likestillingen har kommet langt nok til at vi kan legge den på hylla. For de som er så ignorante og likegyldige at de synes det; ikke stå i veien for andre som vil kjempe den kampen uten dere! I et ideelt samfunn bør det ikke ha noen betydning om du er født mann eller kvinne. Dersom alle halvstuderte hjemmeværende husmødre slår seg til ro med situasjonen der den er nå, vil ikke fremtidens generasjon ha friheten til å gjøre hva de vil, eller være den de vil, på grunn av innbakte urettferdige strukturer i samfunnet og ikke minst ekle og gammeldagse forventninger knyttet til deres kjønn. Bli kvitt det sosialt innlærte kjønnsrollemønsteret, gi menn og kvinner like rettigheter og full frihet! For alles beste.
Gjest Valhalla Skrevet 8. mars 2005 #79 Skrevet 8. mars 2005 Bli kvitt det sosialt innlærte kjønnsrollemønsteret, *grøsse* Den linjen får meg til å tenke på genus vitenskap og queer theory.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 8. mars 2005 #80 Skrevet 8. mars 2005 Ang. likelønn. Hvis likelønn skal utvikles like "raskt" som det har gjort nå, vil det ta omtrent 100 år før vi kan snakke om likelønn.(Jfr. Dagsrevyen i dag) I prinsippet har kvinner samme muligheter som menn, men så lenge menn er i flertall i alle maktbastioner, vil kvinner, uansett hvor dyktige de er, ofte stange i glasstaket. Menn rekrutterer menn, samarbeider med menn og snakker med menn. Kvinner snakker med kvinner, men siden maktballansen er så skjev som den er, tar det lang tid før vi finner at kvinner rekrutterer kvinner. Når vi er der, spiller antagelig ikke kjønn inn lenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå