Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Da bør du nok lese litt og lære litt om hva du egentlig ikke har noe forhold til. Det er i og for seg greit det, men ikke vær så arrogant at du ikke vet hva det handler om.

Jeg "feirer" heller ikke, men er ydmyk og full av respekt for de som har gitt meg muligheten til å få leve det livet jeg lever i dag, med like muligheter for alle. (ideelt sett...)

:ler: Skal du bestemme at jeg skal lese om kvinnedagen?? Eh.. nei. Jeg var ikke arrogant, men sa bare at jeg har ikke forhold til denne dagen :wink: Men du trenger ikke bli spydig av den grunn... :o

Gjest Valhalla
Skrevet

Her er et eksempel fra gårsdagen som man kunne brukt dagen til å vise solidaritet (huff fælt ord) med.

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=stor...s/pakistan_rape

MULTAN, Pakistan - Thousands of women rallied in eastern Pakistan on Monday to demand justice and protection for a woman who said she was gang-raped at the direction of a village council, after a court ordered the release of her alleged attackers.

Gjest Valhalla
Skrevet

Og mer.

http://sg.news.yahoo.com/050307/3/3r2zh.html

Around 500 Kuwaiti activists, mostly women, have demonstrated outside parliament to demand female suffrage amidst tensions in the Gulf Arab state over a government drive to grant women political rights.

"Women's rights now," chanted the crowd, which included women dressed in abayas, or traditional long black cloaks. Some of the demonstrators at Monday's protest wore veils over their faces.

Gjest Litjmæ
Skrevet
Likestilling skal komme naturlig nå. Vi skal ikke lenger trenge å stå på barrikadene' date=' og kreve en slags forskjellsbehandlig for å gjøre opp for alt det vonde vi har opplevd. Jeg vil ikke ha kjønnskvotering på arbeidsplassen, for det skal være mine kunnskaper og evner som gjør at jeg får jobben der. [/quote']

skal komme naturlig? Jovisst bør det være sånn, men er det sånn i realiteten? Nei dessverre - og det er grunnen til at en dag med ekstra fokus ikke er en dum idé. Det er lang vei igjen å gå før vi kan snakke om reell likestilling.

Hvis mennene er misunnelige så må de da gjerne anskaffe seg en egen dag - jeg har ikke sett noe som hindrer dem.

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg vil ikke ha kjønnskvotering på arbeidsplassen' date=' for det skal være mine kunnskaper og evner som gjør at jeg får jobben der.[/quote']

Realiteten er som regel at det er nettverket ditt som skaffer deg jobben.

Gjest Anonymous
Skrevet

-som heller ikke er hva Vigfa her poengterer vel å merke. At realiteten fungerer iht dine henvisninger kan vel så være.

Stikkordet her er alikevel, 'kjønnskvotering'.

Gjest TomKrus
Skrevet

Og hvilket nettverk tror du mannlige ledere i 50-årene har? Kjønnskvotering har fungert på denne måten i alle år. Ser ikke hva da som er det gale med en kvotering den motsatt vei, til vi har kommet til en form for likevekt.

Man kvoterer ikke inn tullinger. Kvotering skal fungere som et middel for å tenke "outside the box" og finne like gode kvinnelige kandidater som mannlige. Det førstnevnte tar som regel litt lenger tid da mange er vant med å gjennkjenne mannlige gode egenskaper for den aktuelle stillingen lettere enn kvinnlige.

Gjest Anonymous
Skrevet

-er i bunn og grunn det samme som du selv sier her;

-hvor hun også vektlegger at en kvotering ikke skal være kjønnsmessig, men som utgangspunkt i hvem som er best egnet for 'jobben'

Og det er bra. Replyet ditt dog,

-skulle kunne tolkes som om det da ikke skulle være nødvendig å poengtere den kjønnsmessige delen av debatten, da det alikevel er 'nettverket' ditt som gjør om du får jobben eller ikke. Og det kan som sagt vel så være, bare man da ikke mener at det ikke er viktig og god argumentasjon hun selv viser til ved å si som hun gjør,

For selv om det nå er nettverket i mange tilfeller som gjør om du får jobben eller ei, så har det frem til idag ubetvilsommt vært til menns fordel - å være mann, til tross for ditt pent tegnede bilde av;

Gjest TomKrus
Skrevet
For selv om det nå er nettverket i mange tilfeller som gjør om du får jobben eller ei' date=' så har det frem til idag ubetvilsommt vært til menns fordel -[/quote']

Ehh, ja, det er jo det jeg sier.

Skrevet

Og blir en kvinne invitert inn i gutteklubben Grei og havner i en lederstilling, så kan du banne på at hun er lavere lønnet enn de fleste mannfolka på samme nivå.

Likestilling sa du? :wink:

Gjest TomKrus
Skrevet

Og blir en kvinne invitert inn i gutteklubben Grei og havner i en lederstilling, så kan du banne på at hun er lavere lønnet enn de fleste mannfolka på samme nivå.

Likestilling sa du? :wink:

Det er vel en påstand du tar ut av løse lufta. Ellers er det ikke meninga at man skal opprettholde slike klubber. De fører ikke nødvendigvis med seg noe godt annet enn for deres medlemmer.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det er vel en påstand du tar ut av løse lufta.

Eeh? All statistikk viser jo det motsatte...

Se f.eks: SSB

Kvinner tjente i 2003 i gjennomsnitt 84 prosent av det menn gjorde, dette var samme andel som i 1997, så utviklingen går ikke akkurat i rakettfart.

Skrevet
Det er vel en påstand du tar ut av løse lufta. Ellers er det ikke meninga at man skal opprettholde slike klubber. De fører ikke nødvendigvis med seg noe godt annet enn for deres medlemmer.

Gutteklubben Grei er et uttrykk for det mannlige nettverket. Beklager at det ikke kom ordentlig frem.

Når det gjelder lønnsforskjeller så finnes det et utall statistikker som bekrefter det. NHO-statistikken levner ihvertfall liten tvil.

Gjest TomKrus
Skrevet

Eeh? All statistikk viser jo det motsatte...

At en kvinne som er med i gutteklubben Grei får mindre lønn enn resten av gutta i klubben?

Gjest Anonymous
Skrevet

:ler: Jamenn! Det er jo strååålende, TomKrus :-)

Ble bare en smule bekymret en liten stund der, men som jeg nå ser var til ingen grunn :-) Det er flott!

Gjest TomKrus
Skrevet

Gutteklubben Grei er et uttrykk for det mannlige nettverket. Beklager at det ikke kom ordentlig frem.

Jeg er klar over det, og jeg mener det er en løs påstand du kommer med når du sier at en kvinne som får delta i et slikt nettverk fortsatt vil få lavere lønn enn resten.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Kvinner hadde det bedre i 95, enn nå i 05.

Spör ikke etter kilde bla bla bla. Jeg leste det i en svensk avis. Og ja jeg tror det stemmer BRA!

Gjest TomKrus
Skrevet

Du må ikke gå så kjapt i svingene, og lese det som står der, ve du. Og ikke fyll hullene du ser med forutinntattheter ;)

Skrevet

Her er statistikken Tom.

NHO.

Kikk f.eks. på side 27 så ser du at kvinner statistisk aldri ligger over menn i lønn i sammenlignbare stillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...