Gå til innhold

Hvilke krav stilles til styre i sameie og borettslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke regler skal styret følge for alt fra møter til fatte vedtak, til opplysningsplikt og ikke minst til å følge opp fattede vedtak?

Feks hvor lang tid er det rimelig å forvente at styret bruker på å følge opp vedtak fattet på årsmøter med merking og skilting av nye oppdaterte ordensregler og røykeforbudskilting pluss merking av alarmvaktskilter, montere opp overvåking og generell utføring av mindre vaktmester jobber som å reparere lukkemekanismer og annet?

 

Anonymkode: 605ec...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stilles ikke andre krav enn at man blir valgt ved generalforsamling. 

Så er det noen krav det offentlige stiller, men ofte håndteres dette av en regnskapsfører eller forvaltningsbedrift. 

Hvis du er misfornøyd med styret stiller du til valg ved neste anledning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stan skrev:

Det stilles ikke andre krav enn at man blir valgt ved generalforsamling. 

Så er det noen krav det offentlige stiller, men ofte håndteres dette av en regnskapsfører eller forvaltningsbedrift. 

Hvis du er misfornøyd med styret stiller du til valg ved neste anledning. 

Det kan jeg nok ikke.

Hvor lan tid er det rimelig at styret bruker på å få opo merking og skilting samt utfører vedlikehold?

Anonymkode: 605ec...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting kan ta tid da det innhentes tilbud på jobbene. Ikke alltid firmaene heller har ledig før det har gått en stund. Det er ingen frist. Bestilling av skilt kan og ta tid. Overvåking må man ha tillatelse, det må søkes. Det kan ta tid. Så du får bare smøre deg med tålmodighet. Ting tar tid. Hilsen ex styremedlem i borettslag i nesten 15 år. 

Anonymkode: 2d7f3...918

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg nok ikke.

Hvor lan tid er det rimelig at styret bruker på å få opo merking og skilting samt utfører vedlikehold?

Anonymkode: 605ec...51d

Det er ikke noe fast svar eller frist på slikt. Men etter et par måneder er det jo helt innenfor å påminne om det. 

Når det gjelder vaktmester oppgaver er det ikke nødvendigvis styret sin oppgave. Det varierer. Men her går det an å mase litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre styret på en OK måte hvor langt de er kommet på den aktuelle saken. Evt be om referat fra styremøter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske mange krav til drift av et sameie. Rimelig tid for slikt du nevner er jo rimelig tid, altså de må kontakte håndverkere, bestille skilt osv, og husk det gjøres på fritiden, og nå er det ferietid. Så sånt tar ofte lang tid. Hvis du er ivrig på noe, kan du tilby deg å hjelpe/ta på deg noen av oppgavene? Det meste står her: Håndbok for styremedlemmer i boligselskaper

Anonymkode: 007d5...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, stan skrev:

Det er ikke noe fast svar eller frist på slikt. Men etter et par måneder er det jo helt innenfor å påminne om det. 

Når det gjelder vaktmester oppgaver er det ikke nødvendigvis styret sin oppgave. Det varierer. Men her går det an å mase litt. 

Det er ikke populært og mase på et styre. La de jobbe i fred. Tenk hvis alle beboerne skulle holde på sånn. Kan tenke meg at noen av de er i jobb i tillegg og da sier det seg selv at flesteparten av tingene må gjøres på kveld. Nå er det ferietid også. Her har styret ferie fram til august. Noen av prosjektene går sin gang. Masing er en uting. 

Anonymkode: 2d7f3...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke populært og mase på et styre. La de jobbe i fred. Tenk hvis alle beboerne skulle holde på sånn. Kan tenke meg at noen av de er i jobb i tillegg og da sier det seg selv at flesteparten av tingene må gjøres på kveld. Nå er det ferietid også. Her har styret ferie fram til august. Noen av prosjektene går sin gang. Masing er en uting. 

Anonymkode: 2d7f3...918

Når det går 6 mbd og opp til 2 år og ting fra styremøte 2 år tilbake ennå ikke er gjennomført må styre tåle å bli mast på.

Virker som om alt annet enn pengestrøm blir unnlatt prioritert.

Anonymkode: 605ec...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke populært og mase på et styre. La de jobbe i fred. Tenk hvis alle beboerne skulle holde på sånn. Kan tenke meg at noen av de er i jobb i tillegg og da sier det seg selv at flesteparten av tingene må gjøres på kveld. Nå er det ferietid også. Her har styret ferie fram til august. Noen av prosjektene går sin gang. Masing er en uting. 

Anonymkode: 2d7f3...918

Derfor anbefaler jeg bestandig folk som klager på styrer å bli med selv. Jeg har vært med i og er stadig med i styrer i borettslag eller sameie. 

Ting tar tid. Det er jo ofte ikke bare å få ting gjort, det skal også gjøres så rimelig som mulig, helst gratis. Vi som sitter i styret gjør det oftest gratis (noen steder er det honorar). Men da har vi mulighet til å få ordnet det vi selv mener er viktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...