Gå til innhold

Gått med brudd lenge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Under en treningsøkt for 6 måneder siden fikk jeg plutselig smerter i det ene beinet. Greide å gjennomføre, men var vondt etterpå. Prøvde ny treningsøkt dagen etter, og da ble smertene så ille at jeg ikke greide å fortsette. Haltet de påfølgende dagene, og legen mente at dette var noe muskulært. Fikk NSAIDs og gikk på krykker i ca. 2 uker. Ble litt bedre etter det, og greide å gå vanlig (med litt smerter i hvert steg), og greide å trene det meste bortsett fra løping. 

Legen anbefalte meg å prøve å gradvis gjenoppta normal aktivitet i påfølgende uker. Han trodde fortsatt det var noe muskulært. Jeg både gikk vanlig (i hverdagen) og trente med noe smerter, men aldri løping siden dette ga uutholdelige smerter. Ble gradvis litt bedre, men etter hvert føltes det ut som forbedringen "stagnerte", ble liksom aldri helt bra. Da var det gått rundt 4 måneder siden skaden oppsto. 

Da sa legen at jeg kunne prøve å utfordre musklene med en rolig løpeøkt, så jeg jogget rolig i 30 minutter, med en del smerter. Etter økta ble smertene mye verre, og det var ubehagelig/vondt å gå vanlig. Ble henvist til MR, fikk dette etter ca. 4 uker. MR viste et tretthetsbrudd i beinet. Legen ble overrasket, men han sa at han så for seg at det "sikkert ville gro". Han anbefalte å ta tilskudd av kalsium og vitamin D, og trene og være aktiv innenfor smertegrensen. Det har nå gått ca. 1 måned siden jeg fikk MR-svaret. 

Det vil si at jeg har gått med et brudd i ca. 6 måneder. Vanligvis skal jo et brudd avlastes de første ukene, og så gradvis opptrening. Men dette har jo ikke jeg fått. Nå kan jeg gjøre vanlig gange og trene (ikke løping) uten smerter. Kan kjenne noe ubehag innimellom, men ikke i nærheten av hvordan det var. Men siden jeg ikke lenger er i akuttstadiet og ikke har store smerter som jeg hadde da, er det vel ikke nødvendig å bruke krykker for å avlaste som om det var i akuttstadiet? Hvis dere skjønner hva jeg mener? 

Føler heller ikke tilstanden har bedret seg noe siden siste legebesøk rett etter MR-svaret. Legen mente også at det ikke var nødvendig å komme tilbake på ny legetime med mindre tilstanden forverret seg drastisk. Og det har den jo ikke gjort, den har "bare" ikke bedret seg. 

Noen som har vært i lignende situasjon eller har noen tips ellers? Føler meg litt hjelpesløs, og aner ikke hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. Aner ikke hva som er vanlig prosedyre når et tretthetsbrudd oppdages så sent. Er også livredd for at bruddet ikke skal tilheles og at jeg aldri blir bra og kan løpe igjen (driver med løping for student-laget på fritiden, som jeg gjerne vil gjøre igjen). 

Håper noen orket å lese innlegget og kan svare meg :)

Anonymkode: b15ca...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i foten sitter bruddet? 

Anonymkode: d9e39...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i foten sitter bruddet? 

Anonymkode: d9e39...058

Leggbeinet, ganske langt opp. MR viste også en "boine bruise" eller noe i bekkenet ved symfysen, som visstnok er et slags stadium før fraktur tror jeg? Har til tider ubehag i bekkenet også, men det er stressfrakturen som er aktuell her. 

Noen som har erfaring/vet noe? :)

Anonymkode: b15ca...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kreve henvisning til ortoped. 

Dette er langt over fagfeltet til en fastlege, han har allerede gjort flere feil.. burde henvist deg umiddelbart til mr da smertene ikke ga seg, og etter at bruddet var konstanter så burde han iallefall henvist deg videre. Bare det at han ba deg være i aktivitet inntil smertegrensen er et avvik. Med sånne brudd bør det være fullstendig avlastning, aktivitet kan forverre tilstanden. 

Anonymkode: 50cb1...a3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde kreve henvisning til ortoped. 

Dette er langt over fagfeltet til en fastlege, han har allerede gjort flere feil.. burde henvist deg umiddelbart til mr da smertene ikke ga seg, og etter at bruddet var konstanter så burde han iallefall henvist deg videre. Bare det at han ba deg være i aktivitet inntil smertegrensen er et avvik. Med sånne brudd bør det være fullstendig avlastning, aktivitet kan forverre tilstanden. 

Anonymkode: 50cb1...a3c

Ved tretthetsbrudd er det jo ikke vanlig med operasjon, men konservativ behandling. Hvis jeg hadde fått visst om bruddet med en gang etter skaden skjedde, ville jeg jo gått på krykker i 4-6 uker, og så hatt gradvis opptrening. Men poenget her er jo at jeg fikk MR-svaret ca. 5 måneder etter skaden, og på dette tidspunktet gikk jeg uten smerter, og kunne trene uten smerter (bortsett fra løping). Er det da nødvendig å gå på krykker i 4-6 uker, når jeg kan gå normalt uten smerter? Det virket ikke sånn på fastlegen, siden han rådet meg til å belaste inntil smertegrensen og trene meg opp gradvis, noe som er vanlig å gjøre i forløpet ved et tretthetsbrudd (når smertene tillater det). 

Hva skal en ortoped gjøre i dette tilfellet? Operere meg? Jeg er usikker på hva ortopeder egentlig gjør, annet enn å operere. 

Anonymkode: b15ca...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde kreve henvisning til ortoped. 

Dette er langt over fagfeltet til en fastlege, han har allerede gjort flere feil.. burde henvist deg umiddelbart til mr da smertene ikke ga seg, og etter at bruddet var konstanter så burde han iallefall henvist deg videre. Bare det at han ba deg være i aktivitet inntil smertegrensen er et avvik. Med sånne brudd bør det være fullstendig avlastning, aktivitet kan forverre tilstanden. 

Anonymkode: 50cb1...a3c

Glemte å skrive i forrige svar: 
Kan det være at han ikke henviste meg til tross for bruddet, siden jeg nå har mye mindre smerter enn jeg hadde de første ukene? Det kan jo tyde på at bruddet har tilhelet litt. Men det er vel ikke helt tilhelet siden jeg fortsatt har tidvise smerter og ubehag. 

Synes dette er vanskelig siden han ba meg om å være aktiv innen smertegrensen, og gradvis trene meg opp så jeg kan løpe igjen. Og at jeg kunne kontakte han igjen HVIS smertene ble mye verre. Smertene er jo ikke blitt verre, men som sagt har de stagnert de siste ukene/månedene. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre :( Føler ikke for å kontakte legen igjen, skjønner liksom ikke helt hva han skal gjøre ettersom han ga meg disse rådene for en måned siden. 

Anonymkode: b15ca...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...