Gå til innhold

Tips til en sunnere livsstil på matfronten


Cinzia

Anbefalte innlegg

Jeg har en tanke om å begynne en ny, litt sunnere livsstil over sommeren. Ikke det at vi er så usunne fra før egentlig, men vi har tre barn, og det blir mye brødmat, fiskeboller og spaghetti. Jeg kunne tenkt meg å gå ned et par kilo, og generelt spise litt sunnere, så hva er dine tips for å få til dette på matfronten? Det er helt vesentlig at det ikke innebærer mye komplisert matlaging som tar lang tid. Baker ukentlig brød og knekkebrød selv, men kan tenke meg et alternativ til brødmat til frokost, kvelds etc, samt sunne, gode middagsretter som også ungene spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er å først og fremst se på de enkle grepene du kan gjøre med de matvanene du allerede har, og som ikke egentlig krever en ekstra innsats. Dette fordi at disse er lett å følge uten å miste motivasjonen, og det er en stor sannsynlighet at disse små endringene er de som gjør det største utslaget. Så de første to tipsene jeg vil gi er:

Bruker du f.eks. mye smør og fløte i saus så kutt i mengdene. Bruker du stekefett i stekepanne så er det mye som egentlig ikke trenger fett i det hele tatt. Ting som vanligvis stekes på panne, kan ofte stekes i stekeovn på bakepapir eller i form uten ekstra fett. Fløte og sukker i kaffe og te kan man prøve å trappe ned på.

Videre så er det å se på produktene som kan erstattes 1-1. Det vil si, du kan velge fullkornpasta istedenfor vanlig pasta, lettere rømme, fet kjøttdeig kan erstattes med mager eller man kan bruke kyllingfilet i mye av kjøttdeigmaten. Det er lett fordi man da fortsatt kan spise det man er vant med, men en litt sunnere variant. Det er så enkelt som å velge det ene produktet fremfor det andre når man er på butikken og krever ingen annen innsats. Bare litt bevissthet.

Hvis dette da ikke gjør "nok", så er det heller å se på den større omvendingen ved å lære seg å lage nye matretter man liker og som er sunnere. Kutte ut unødvendig godteri og slikt. Men det krever jo som sagt mer disiplin og en ekstra innsats og det er viktig at det ikke tar fra en motivasjonen så man faller tilbake på dårlige vaner. Da er det å lage mat som metter, hvor man prøver å unngå å bruke hvitt hvetemel, poteter, hvit ris, mais, sukker osv, samt bruker magrere typer kjøtt og prøver å heller få frem smakene ved hjelp av krydder og grønnsaker. Står du med en haug ingredienser og tenker at du vil lage lasagne, så spør deg selv om de samme ingrediensene heller kan brukes til å lage noe tilsvarende som ikke trenger pastaplater og et tykt lag smeltet ost på toppen. Kanskje det heller kan lages en slags moussaka med grønnsaker, hvor det drysses litt revet ost på toppen etter det er servert på fatet.

Og sist men ikke minst, aldri la deg lure av at noe er "sunt". Sunt er et vagt begrep som lurer folk trill rundt. Alle ting er "sunne" på sin måte, men ofte usunne på andre måter. Selv om nøtter, olivenolje og honning er eksempler på ting som er "sunne" så kan man ikke spise det i uhemmede mengder. Det er fetende likevel.

Jeg har troen på at det å spise variert med grønnsaker, magrere kjøtt uten mettet fett, samt grove kornsorter er veien å gå for et sunt kosthold. 

Anonymkode: 6b755...087

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd smoothie? Da tenker jeg slike uten melk og fett. 

Kjøper meg gul fruktmix frossen på kiwi, frossen spinat, frossen brokkoli, fersk ingefær og eplejuice. Tar 1/4 del av frukt mix, 4-5 biter hver av brokkoli og spinat, en liten bit med ingefær og ca 3-4 dl vann m juice. Det gir ca 2 smoithie glass. Grei måltiderstatter når du ikke orker brød, frukt osv.

Anonymkode: b86a3...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være pessimistisk. Men smoothie er faktisk en av de "sunne" fellene jeg ville vært litt forsiktig med, ihvertfall hvis det er snakk om vekt. For selv om man får i seg veldig mye sunt av fra frukt og andre ingredienser, så er dette likevel raske karbohydrater i flytende form som ikke metter veldig godt, eller veldig lenge. Det blir litt som å drikke brus. Måltider bør etter min mening være mest mulig i fast form. 🙂

Anonymkode: 6b755...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at brød, og grove kornprodukter generelt, inneholder en hel del gode næringsstoffer som vi trenger. Likevel er det beste for et sunt kosthold selvsagt variasjon. Jeg lager smoothies, spiser havregryn med melk, yoghurt, bananpannekaker, egg i alle slags former, en del nøtter, frukt og bær, ulike salater, og innimellom middagsrester. Som variasjon til middager er jeg glad i linser, bønner og kikerter, både som proteinkilde i vegetarmåltider, og som tilbehør til kjøtt og fisk. Jeg bruker mange typer grønnsaker, og prøver gjerne noe nytt, og så spiser jeg flere ulike typer kjøtt og fisk. Det er også fint å utforske ulike typer krydder, jeg har et ganske velfylt skap med ulike typer (fortrinnsvis rene krydder, og ikke blandinger). Mulighetene er mange, bruk gjerne oppskrifter som inspirasjon for å lage mer variert mat.

Jeg har stor tro på å lage det aller meste av mat selv, da har man kontroll på hva man putter i, og kan bruke gode råvarer. Mange matretter kan man tilsette litt mer grønnsaker i eller ved siden av, erstatte noe av det fine melet med grovt, kanskje redusere mengden sukker og salt, og så videre. Bruk frukt og grønnsaker i flere måltider, ha for eksempel tomat, agurk, paprika, salatblader og avokado på brødskiva. 

Jeg synes det er viktig å tenke at et sunt kosthold er et kosthold som gir deg de næringsstoffene du trenger, holder deg stabilt på en sunn vekt, og gjør deg mett, fornøyd og opplagt. Smak er selvsagt en viktig del av dette. Det gir rom for både seterrømme, noen biter sjokolade, siktet hvetemel, og det meste annet. Husk at fett er viktig for kroppens funksjoner, gir god metthetsfølelse, bidrar til mer stabilt blodsukker og langvarig energi, og gir god smak til maten. Samtidig er det mer kaloririkt per gram enn karbohydrat og protein.

Kort oppsummert har jeg tro på å lage mat selv, lage varierte måltider, og spise mer grønnsaker. Mat skal både være en kilde til næring og smake godt. Og til slutt, gjør det enkelt for dere selv. Som du sier har dere barn, så ikke legg opp til at du må bruke lang tid på kjøkkenet hver dag. Husk også at barn ofte liker mye mer enn det man tror.

Anonymkode: 1a475...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...