Gå til innhold

Hunden spiste kyllingbein...krise?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hunden, en liten rase på kun 3,5 kg, fikk tak i en bit av et kyllingbein nå, som noen hadde kastet i søpla.

Er usikker på om det kun var sene/knokkel, eller bein fra et kyllinglår...

Har hørt at hunder ikke tåler kyllingbein.

Stemmer dette, og er det alvorlig når det først har skjedd at han har spist det?

Hvilke symptomer må jeg se etter, og evt når må jeg kontakte veterinær?

vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går som regel veldig bra.

Faren er at beinene kan sette seg på tvers og stoppe opp hele systemet.

Se etter om hunden brekker seg, hovner opp i magen eller har trøbbel med å få føden inn eller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noe av faren er jo også at disse beinene er veldig skarpe. Hold et øye med den generelle tilstanden til hunden, og kontakt veterinær om du ser noe unormalt. Det går som oftest greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, skal holde øye med han.

Om det verste skjer, så kan han vel opereres? Han er forsikret, heldigvis.

Er ganske bekymret siden han er så liten (faren er vel større da for at benet setter seg fast i systemet...?)

Men er usikker på om det var brusk, eller ben han fikk i seg. Klarte ta fra han resten, men det var kun en skinnbit. (Måtte dra fram sofaen og det hele, for han stakk dit med "godsakene", og var rasende da jeg røvet dem fra han igjen..)

vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har hunden kastet opp skum/slim tre ganger på morgenen. Men han virker opplagt, og ikke slapp. Er klar i øynene osv.

Er oppkast et tegn på at jeg må til veterinær med han og at det haster eller kan jeg se det an?

vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest i.i. vega

Men han både spiser, hadde normal avføring nå, og leker og er like aktiv som vanlig...

Det er flere timer siden han kastet opp, det var tidlig i dag.

Almentilstanden virker fin.

Bør jeg likevel ringe veterinær? (vet de vil si jeg skal komme - men eieren har bedt meg vente og se det an...)

Dersom noe har satt seg fast i tarmen, ville han ikke da vist tegn på smerter, og ikke vært så aktiv som han er?

vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kyllingbein er alvorlig pga. faren for at det skal sette seg fast i mage/tarm systemet. Hunden trenger en sjekk av veterinæren for å være sikker på at ikke noe har satt seg fast. Hunden kan være i fin form en god stund selv om noe sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En teskje med vanlig matsalt på tungen skal visst hjelpe for å få dyret til å kaste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være farlig å få hunden til å brekke seg, da beinet kan sette seg fast på veien opp. Det er også sannsynlig at beinet er i tarmene, og da kommer det vel ikke opp i det hele tatt.

Jeg ville ihvertfall ringt veterinæren! Og egentlig reist dit også. Bedre med en gang for mye, enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis benet var stekt er det farlig for ham, ja! At han kaster opp kan være et tegn på at han har svelget noe som er for stort (men det kan også være noe annet han har spist og ikke tålt). Jeg ville absolutt dratt til veterinæren, særlig siden han er så liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke han fikk i seg bein, siden det ikke manglet bein på de to kyllinglårene som var kastet i bosset (telte dem i sted...).

Men han har klart å få med seg en større kjøttbit/skinnfille, (kyllingen var ikke "spist ren" av den som hadde kastet det i søpla) - og når han ble "stresset" bort fra gjemmestedet under sofaen, så slukte han et for stort stykke (derfor oppkast..?)

Han er i fin form. Eieren vil vente og se det an, så hva gjør jeg, annet enn å vente?

Veterinærvakta har åpent døgnet rundt her i Oslo, vil jeg tro, dersom han skulle bli dårlig.

vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke manglet bein er det null problem! Håper han er i fin form nå. Og du også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hvis det ikke manglet bein er det null problem! Håper han er i fin form nå. Og du også :wink:

Joda, både jeg og hunden er i kjempefin form. Han har vært leken i hele dag, og jeg har fått i meg to glass rødvin nå... pga kvinnedagen selvsagt. (rødvin med garvesyre, så tør ikke flere glass, våkne opp med hodepine i morn, nei takk...)

vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...