Gå til innhold

Snart 5 uker sammen, og jeg savner sånn egentid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart inne i vår 5 ferieuke sammen som familie. Barna er 1 år og 4. Ingen av vennene til eldstejenta er hjemme. Barnehagen er stengt. Eldste kjeder seg! Jeg føler mwg kvalt, og barna kjeder seg. Vi har reist mye og hatt det gøy, men nå begynner min tålmodighet og fantasi å ta slutt. 

Sommeren er koselig, men også tøff med små barn! Noen med lignende frustrasjon som må ut? 

Anonymkode: 70919...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send henne ut da vel :) En fireåring klarer å finne på litt selv altså.  

Anonymkode: b5cd3...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Er det mulig å sende barna til besteforeldrene for litt avlastning? Og barna må da kunne finne på litt hjemme selv. Helt vanlige ting som dere gjør i helgene.

Anonymkode: fb873...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare sunt å la barnet kjede seg litt? Da lærer de å leke alene og blir mer selvstendige. La henne lære det 👍

Anonymkode: 1dae2...1c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da bare sunt å la barnet kjede seg litt? Da lærer de å leke alene og blir mer selvstendige. La henne lære det 👍

Anonymkode: 1dae2...1c9

Jeg prøver, men da maser hun så mye at det er til å bli gal av. Hun leker kjempebra med venner og liker ikke å leke alene.. 

Anonymkode: 70919...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnehagen stengt i fem uker?

Jeg tar sjelden mer enn tre sammenhengende uker om sommeren hvis vi ikke har spesielle reiseplaner. Barna er 3 og 4 og typiske rutinedyr, som barn ofte er. Mange uker hjemme blir i meste laget. Tar heller en kortere sommerferie og fri i høstferien, en litt lang jul og påske etc.

Så ja, jeg skjønner godt at du begynner å få nok sommerferie. Selv om man er aldri så glad i familietid, så kan det bli tett og intenst.

Anonymkode: 047a1...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er barnehagen stengt i fem uker?

Jeg tar sjelden mer enn tre sammenhengende uker om sommeren hvis vi ikke har spesielle reiseplaner. Barna er 3 og 4 og typiske rutinedyr, som barn ofte er. Mange uker hjemme blir i meste laget. Tar heller en kortere sommerferie og fri i høstferien, en litt lang jul og påske etc.

Så ja, jeg skjønner godt at du begynner å få nok sommerferie. Selv om man er aldri så glad i familietid, så kan det bli tett og intenst.

Anonymkode: 047a1...002

Nei, barnehagen er stengt i to uker, men det er midt i fellesferien da det er dyrest å reise. Så da ble det 5 uker i år.. 

Anonymkode: 70919...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver, men da maser hun så mye at det er til å bli gal av. Hun leker kjempebra med venner og liker ikke å leke alene.. 

Anonymkode: 70919...942

Her er det også slik, men jeg setter litt hardt mot hardt. Hun har leker som hun kan leke med, og beskjed om at de kan hun fint bruke alene. Vi som foreldre har andre ting å gjøre. Verden kretser ikke bare rundt barna, og det har de godt av å lære! Ei på 4 år bør lære å kunne leke alene uten å mase. Her praktiserte vi litt belønning som et fruktmåltid eller vafler hvis hun klarte å leke alene og slutte å mase/henge på oss voksne hele tiden. 

Anonymkode: 32fc8...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er hjemme alle sammen kan dere vel dele dere opp litt, at du drar på shopping/joggetur/kino en tur og så kan partneren din gjøre det samme neste dag? Vi har gjort det flere ganger i ferien og det var bare koselig for alle parter 😊

Anonymkode: 20574...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det også slik, men jeg setter litt hardt mot hardt. Hun har leker som hun kan leke med, og beskjed om at de kan hun fint bruke alene. Vi som foreldre har andre ting å gjøre. Verden kretser ikke bare rundt barna, og det har de godt av å lære! Ei på 4 år bør lære å kunne leke alene uten å mase. Her praktiserte vi litt belønning som et fruktmåltid eller vafler hvis hun klarte å leke alene og slutte å mase/henge på oss voksne hele tiden. 

Anonymkode: 32fc8...10b

Belønning for det?? Oh my..

Anonymkode: 08f90...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent samme alder på mine to. Skjønner at du er sliten etter fem uker. Vi skal ha fire uker totalt. For oss er det spesielt travelt med 1,5-åringen fordi han trenger tilsyn hele tiden - han er høyt og lavt og ekstremt nysgjerrig og eventyrlysten. Kan ikke huske at eldste var så krevende! 4-åringen er mer selvstendig, men prater i ett sett (slik 4-åringer ofte gjør) og har også behov for mye oppmerksomhet. Vi har hatt et tett program i 1,5 uker. Da har dagene gått relativt fort, men de neste to ukene skal vi være hjemme og "slappe av". Er forberedt på at dagene går tregere da. Heldigvis har vi svigerforeldre og annen familie i nærheten. De passer ikke barna alene, men det hjelper å dra på besøk slik at vi kan fordele ansvaret på flere. Da kan jeg slappe av med en kaffekopp mens farmor passer minsten. 4-åringen kan leke med fetteren. Det blir nok også noen turer til lekeland og lekeplassen i nærheten, de treffer alltid noen å leke med der. Har også vært litt frempå og tatt kontakt med foreldrene til ene lekekameraten i barnehagen. De skal treffes en av dagene :) 

Anonymkode: f65cb...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver, men da maser hun så mye at det er til å bli gal av. Hun leker kjempebra med venner og liker ikke å leke alene.. 

Anonymkode: 70919...942

Når de her i huset klager over at de kjeder seg, så sier jeg at da får de sette seg og stirre i veggen. Eller finne noe å leke med. Å mase på oss voksne hjelper ikke, og jeg blir sint om de ikke slutter.

Anonymkode: b5cd3...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når de her i huset klager over at de kjeder seg, så sier jeg at da får de sette seg og stirre i veggen. Eller finne noe å leke med. Å mase på oss voksne hjelper ikke, og jeg blir sint om de ikke slutter.

Anonymkode: b5cd3...8fc

Jeg sier at hvis de bare går og kjeder seg/krangler, kan de heller hjelpe meg med det jeg holder på med. Da blir treåringen med, mens seksåringen blir borte😄.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Hactar skrev:

Jeg sier at hvis de bare går og kjeder seg/krangler, kan de heller hjelpe meg med det jeg holder på med. Da blir treåringen med, mens seksåringen blir borte😄.

Hehe, hadde jeg visst at alle ungene forsvant rundt meg da skulle jeg brukt samme trikset ;) Jeg vil nemlig ha litt tid alene innimellom, ved å be de leke selv. Hadde ikke hjulpet særlig da om de heller ville "hjelpe" meg med husarbeid. 

Anonymkode: b5cd3...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...