Gå til innhold

Bryllup, men uten stor fest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg og min forlovede har begynt å planlegge vårt bryllup som sannsynligvis blir høsten 2019. Min forlovede er en noe sjenert type og hater å være midtpunktet. Han drikker mer eller mindre aldri alkohol, og ingen av oss er spesielt festmennesker. Kan telle på en hånd antall fester vi var på i fjor. Vi ønsker ikke bruke svimlende summer på et stort bryllup. Vi ønsker oss gjerne et intimt bryllup som ikke er stivt. Har vært i noen bryllup og vi er begge av den sorten som syns at det er utålelig kjedelig med alle disse talene, klirring i glasset og opp på stolen greiene. 

Vi har en familie og venner som gleder seg stort over vår forlovelse og håper på en feiring. Vi kunne gjerne tenkt oss utlandet, men det vil hindre noen av våre gamle besteforeldre, samtidig sliter jeg også litt med tanken på å sette folk i en posisjon med å betale mye penger for det som er en stor dag for oss, men det er jo ikke en så stor dag for alle andre.

 

Det vi nå leker med er følgende: enkel borgerlig seremoni, tre retters middag på en restaurant som også har lokale man kan være i noen timer utover kvelden. De har god mat og tenker 3-retters, med fri flyt av vin og øl til maten og til etter litt kaker/kaffe. Og så sitte noen timer og bare prate, drikke litt og ha det hyggelig. Men dette er ikke hjem kl 06.00 på morgenen festen. 

 

Er dette kjedelig eller innafor? Vi vil bare ha det lite stivt, uten at gjestene skal kjede seg. 

Gjerne kom med tanker eller tips og råd for hvordan man evnt kan gjøre det uformelt og fint. Vi blir ca 40-50 gjester. 

Takk.

 

Anonymkode: adc1c...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres hyggelig ut.

Samtidig vil jeg påstå at 40-50 mennesker til middag ER en stor (og ganske dyr) feiring - det sier mye om hvor vanvittig bryllup (og kanskje særlig forventningene til hva det skal være) har tatt av de siste årene hvis dette er en liten og intim feiring...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha nesten et slikt bryllup i februar. Bare nærmeste familie, blir rundt 30 gjester. Sermoni på rådhuset og så middag på restaurant. 3 retter. Kake og kaffe etterpå. Klarer endelig å slappe av med tanke på bryllupet da jeg vet at nå blir det en feiring som vi er komfortable med og ikke bare jag etter å gjøre alle andre fornøyde. Er jo tross alt VÅRT bryllup😊

Anonymkode: 39e9a...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et helt vanlig bryllup? Jeg har ikke vært i noen der det har vært full fest til kl 6, for å si det sånn. Det er deres bryllup, og dere må få feire sånn som dere selv har lyst. 

Anonymkode: 019c8...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et veldig koselig bryllup, men også et ganske normalt stort ett. Ikke glem at det kan bli veldig dyrt å ha middag og drikke på restaurant.

Vi planlegger bryllup neste høst hvor vi skal ha buffet (billigere enn 3-retters),  tre vin-serveringer, to bonger, ett glass champagne for 70 personer.

Totalt blir dette 35 000kr for maten, og 50 000kr for alkoholen. Altså 85 000kr tilsammen bare for mat og drikke. Hadde vi hatt fri flyt hadde bryllupet blitt betraktelig dyrere. Verdt å ta med i betraktningen. Dersom dere leier lokale, leier inn servitører, fikser pynt selv osv blir det nok mye billigere.

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Takk for gode svar. Vi har har talt over gjestelisten og funnet at vi er 38 stk, og da har vi med nærmeste familie (jeg har mange søsken), og tre nære vennepar. Skulle vi hatt hele familien og venner er vi oppi 110 stk, så syns vi har kuttet pent ned. Maten kommer på 19.000 kr, og alkohol har jeg ikke fått noe ca pris på, men tenker å budsjettere ca 15.000. Familien baker kaker og ordner det. Har også en nær venninne som er frisør og ønsker å ordne meg på håret, en som ordner negler etc. Jeg er interessert i å ha en fin dag, men har ikke lyst å ruinere meg for denne dagen. 

 

Men takk for deres synspunkt:)

TS. 

Anonymkode: adc1c...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...