Gå til innhold

Studenter: ditt disponible beløp? Rent forbruk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva har du på ditt disponible beløp etter at alle FK (faste kostnader) er betalt?

Inntekt:

8 K fra stipend

3 K fra jobb

= 11 K totalinntekt.

FK = strøm/bolig/busskort = 2,5 K.

Disp. beløp frem til neste stipend- og/eller lønn beløper seg til = 11-2,5 = 8,5 K til rent forbruk (disponibelt beløp).

Der? :)

 

 

Anonymkode: a7b17...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

inntekt er 8k fra lånekassen + litt ekstra fra ekstrajobb men det er som ringevikar så er veldig tilfeldig hva det blir (men som regel går alt det til sparing uansett)

betaler 3,5k for bolig
mellom 500-700 på bensin
litt over 200 på spotify og netflix
rundt 500 til diverse forsikringer men får også støtte fra foreldre der.

så rundt 3k til rent forbruk men dette inkluderer jo også mat da

Anonymkode: 402b0...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1900 til mat og forbruk når jeg hadde bare lån. Spedde på med penger fra jobb alle ferier om det ikke strakk til. Klarte meg slik i 5 år.

Ett år fikk jeg ekstrastipend og hadde da rundt 3900 til mat og forbruk ellers. 

Når jeg jobbet deltid ved siden av studiene hadde jeg stort sett 12000 (+/-) til rent forbruk hver måned da jeg tok mange ekstravakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Inn:

Ca 10 000 fra Lånekassen (fordeler storstipendet utover)

Ut:

Bolig + strøm: 4000

Busskort: 400

Mat: 3000

 

Så jeg har 2600 til forbruk utenom mat. Jeg prøver å spare litt av det på en bufferkonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

2,5 på bolig?

Anonymkode: c32b9...1e6

Jepp.

Eier, så felleskostnader bare.

Forstår virkelig ikke hvordan dere kan regelrett OVERLEVE bare på rundt 3 K til rent forbruk.

2 take-awaymiddager = 500-1000 kr. Hvordan greier dere å... leve livet, da; ikke bare overleve?

Anonymkode: a7b17...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Springfjær
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Eier, så felleskostnader bare.

Forstår virkelig ikke hvordan dere kan regelrett OVERLEVE bare på rundt 3 K til rent forbruk.

2 take-awaymiddager = 500-1000 kr. Hvordan greier dere å... leve livet, da; ikke bare overleve?

Anonymkode: a7b17...72c

Det handler om prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer i Trondheim! Har fullført 1 år av en bachelorgrad.

Inntekt:

10 698 kr i stipend (vanlig stipend + ekstra stipend pga nedsatt funksjonsevne)

 

Utgifter: 

Husleie og strøm: 4600 + 300 = 4900 kr

Telefonregning: 578 kr (er ferdig med swap avtalen i september, og da går jeg ned til 299 kr)

Mat: 1000-15000 kr (har ikke regnet ut hvor mye jeg bruker pr måned)

Buss kort: 460 kr

Spotify: 50 kr (studentpris)

Tv2 Sumo: 179 kr

Konserter: 200-400 kr 

 

 

 

Anonymkode: 52b29...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Eier, så felleskostnader bare.

Forstår virkelig ikke hvordan dere kan regelrett OVERLEVE bare på rundt 3 K til rent forbruk.

2 take-awaymiddager = 500-1000 kr. Hvordan greier dere å... leve livet, da; ikke bare overleve?

Anonymkode: a7b17...72c

lager mat selv :-) har også fint råd til å spise take away hvis jeg vil det men foretrekker for det meste å lage det selv

Anonymkode: 402b0...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Du har ikke ''fint'' råd til take-away med 3.000 kr. til mat i mnd?

Bare et restaurantbesøk ender fort opp på 500 kr.

6 restaurant-besøk, og du har ikke engang råd til nudler?

Anonymkode: a7b17...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Eier, så felleskostnader bare.

Forstår virkelig ikke hvordan dere kan regelrett OVERLEVE bare på rundt 3 K til rent forbruk.

2 take-awaymiddager = 500-1000 kr. Hvordan greier dere å... leve livet, da; ikke bare overleve?

Anonymkode: a7b17...72c

For 1000 kr har man nok og god mat for ca to uker hvis lager det selv... Så det går fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp.

Eier, så felleskostnader bare.

Forstår virkelig ikke hvordan dere kan regelrett OVERLEVE bare på rundt 3 K til rent forbruk.

2 take-awaymiddager = 500-1000 kr. Hvordan greier dere å... leve livet, da; ikke bare overleve?

Anonymkode: a7b17...72c

Mitt budsjett i måneden er på 2000 til mat, 600 til klær/sminke, og 400 til annet. Jeg er ikke student, men lever fortsatt som en. Som andre her sier så handler det om prioriteringer. Om man lager all maten selv så er det virkelig null problem å leve på 2000 i måneden på mat. Da spiser jeg noen billige middager, og så noen litt dyrere. Følger med på tilbud, kjøper kjøtt og fryser ned. Det blir et par middager med suppe eller med linser/kikerter, men det er også gode middager. Drikker lite vin - det går ganske en flaske i måneden, og den går ut av matbudsjettet mitt. Om jeg ønsker å f.eks. kjøpe sushi eller spise middag ute med venninner så må jeg spise litt flere billigere middager eller ta det ut av annet-posten.

Typiske venneaktiviteter for meg er Netflix/HBO og noe god mat, eller en fjelltur av noe slag. Vi spiser ikke ofte ute, og går veldig lite på kino. Det handler ene og alene om prioriteringer, og hva man er vant med. Jeg liker å leve slik, og har det veldig bra. Jeg overlever ikke - jeg lever. Dersom målet kun var å overleve kunne jeg ha klart å leve på langt mindre. Det å spise take-away er ikke ensbetydende med å leve (med unntak av sushi klarer jeg da også virkelig å lage akkurat like bra mat selv...).

 

Anonymkode: 4ef7e...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Du har ikke ''fint'' råd til take-away med 3.000 kr. til mat i mnd?

Bare et restaurantbesøk ender fort opp på 500 kr.

6 restaurant-besøk, og du har ikke engang råd til nudler?

Anonymkode: a7b17...72c

jo det har jeg. mener selvfølgelig ikke at jeg fint kan kjøpe takeaway til frokost lunch og middag, men det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde hatt råd heller. og å ta med råd til restaurantbesøk kan jeg oga gjøre men er selv ikke så glad i å gå på restaurant. lager heller middag selv! så for meg blir det uansett uaktuelt å gå på restaurant 6 ganger per mnd. men alle e rjo forskjellige :-)

Anonymkode: 402b0...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntekt: Stipend: 8000

Jobb:  ca. 3000 

Utgifter:

Bolig: 4500

Trening: 299

Diverse abonnement: 500

Har da igjen ca. 5700 som skal gå til mat, klær, moro og annet diverse. Synes jeg lever godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...