Gå til innhold

Lønn: 550 000. Lån: 2,4


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, så er jeg i den situasjon at jeg blir skilt og må se meg om etter bolig for meg og barna.

Jeg tjener 550 000, og treromsleiligheter her jeg bor koster ca 3,8. Jeg har 1,4 mill i EK og vil altså behøve 2,4 i lån. 

Vil det gå greit? Jeg lever nokså fornuftig. Men likevel.

Anonymkode: 394b8...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du vil få så mye lån. Men du kan jo være heldig, noen banker er rimelig velvillige med langtidskunder.

Anonymkode: b5cb1...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du vil få så mye lån. Men du kan jo være heldig, noen banker er rimelig velvillige med langtidskunder.

Anonymkode: b5cb1...648

Jeg er nokså sikker på at min far vil være villig til å stå som medlåntaker. Men jeg må fortsatt betjene hele lånet selv.

Anonymkode: 394b8...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lån på 2,3 og betaler 11000 i avdrag. Du vil jo ikke komme under dette hvis du leier heller...

Anonymkode: 90d8c...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke du vil få så mye lån. Men du kan jo være heldig, noen banker er rimelig velvillige med langtidskunder.

Anonymkode: b5cb1...648

Hva baserer du dette på? Synsing? Synes du det er et godt grunnlag å uttale deg på, Til folk som behøver kompetente råd? 

Siv Jensens låneforskrift sier at grensen skal være 5 ganger inntekten. I tillegg har de en kvote for dispensasjon fra denne regelen, men for Ts blir dette 2,75 mill. De vil muligens trekke litt fra, pga forsørgeransvar/forpliktelser. Hun har egenkapital som tilsvarer 36% av boligverdi, så sikkerheten er god.

Dette bør gå helt fint, men bind renten for deler av lånet og be om lengre nedbetalingstid om det blir tøft i starten (bare sikt mot at den er nedbetalt før du er pensjonist). 

Anonymkode: e2041...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har lån på 2,3 og betaler 11000 i avdrag. Du vil jo ikke komme under dette hvis du leier heller...

Anonymkode: 90d8c...cd1

Det er nettopp det. Jeg har utbetalt 30 000, og tenker jeg bør klare det. Jeg slipper utgifter på bil og husforsikring som jeg har i dag. Og jeg kan leve svært sparsommelig i kosten de ukene jeg er alene. Men samtidig har jeg jo ikke lyst til være blakk.

Anonymkode: 394b8...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør gå helt fint, men bind renten for deler av lånet og be om lengre nedbetalingstid om det blir tøft i starten (bare sikt mot at den er nedbetalt før du er pensjonist). 

Anonymkode: e2041...3c0

Det med å beregne nedbetaling før hun er pensjonist allerede nå mens hun har forsørgeransvar og er alene ville jeg ikke tenkt så mye på. Når barna er store og flytter ut vil inntekten være verdt mye mer i forhold til lånet enn den er i dag og da vil hun ha mindre utgifter. Det som er viktig nå er å ha rom i økonomien til en skikkelig renteøkning. 

Anonymkode: d0d03...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på. Om du er en attraktiv kunde for banken får du spesialbehandling og kanskje mer enn du burde hatt i lån. Er du en helt vanlig person som jobber i en helt vanlig jobb så strekker de seg ikke noe.

I DNBs lånekalkulator står det at man får rundt 1,5 mill med din inntekt forutsatt at barna er små. Dess større de er, dess mindre får du som regel. Kalkulatoren er ofte strengere enn rådgiverne i banken da.

De store bankene er mindre fleksible enn de små bankene. Både jeg og ei jeg kjenner fikk ca 3 mill hver (med selvskyldnerkausjon faktisk) i en liten bank. Hos de større bankene fikk jeg enten nei eller under 2 millioner, da søkte jeg med realkausjon. Jeg tjener det samme som deg, men har ikke barn. 

Så ja, du kan få lån, men det kan hende du må jobbe litt for det. Forskjellene er store. 

PS! Den ene tingen absolutt alle regnet inn i budsjettet mitt var bil. Jeg har ikke førerkort, men de regner uansett med at jeg skaffer meg både det og bil før lånet er betalt tilbake. Så det tror jeg ikke du slipper unna. 

Anonymkode: 96903...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det med å beregne nedbetaling før hun er pensjonist allerede nå mens hun har forsørgeransvar og er alene ville jeg ikke tenkt så mye på. Når barna er store og flytter ut vil inntekten være verdt mye mer i forhold til lånet enn den er i dag og da vil hun ha mindre utgifter. Det som er viktig nå er å ha rom i økonomien til en skikkelig renteøkning. 

Anonymkode: d0d03...bb3

Hvor stor renteøkning bør man ta høyde for?

Anonymkode: 394b8...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor renteøkning bør man ta høyde for?

Anonymkode: 394b8...a66

5% rente. Økningen avhenger av hva du har i dag, så umulig å svare på. Men 5% rente er det banken min regnet med da jg fikk lån i våres.

Anonymkode: 92e10...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worst case snakker vi altså om 13 000 i låneutgifter i måneden. Da har jeg 17 000 igjen til øvrige utgifter. Leilighetene her i nærheten har typisk 4 000 i fellesutgifter. Jobben dekker telefon, Internett. 13 000 til mat, klær, forsikringer, kollektivkostnader. Barna vil være hos far halve tiden, og jeg er villig til å leve sparsommelig den andre halve. Jeg ser jo at det ikke blir fett, men kanskje mulig. Når jeg først går fra barnas far, etter år i elendighet, i håp om å komme ovenpå igjen, ønsker jeg meg veldig at barna skal ha et eget barnerom hos meg.

Anonymkode: 394b8...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva baserer du dette på? Synsing? Synes du det er et godt grunnlag å uttale deg på, Til folk som behøver kompetente råd? 

Siv Jensens låneforskrift sier at grensen skal være 5 ganger inntekten. I tillegg har de en kvote for dispensasjon fra denne regelen, men for Ts blir dette 2,75 mill. De vil muligens trekke litt fra, pga forsørgeransvar/forpliktelser. Hun har egenkapital som tilsvarer 36% av boligverdi, så sikkerheten er god.

Dette bør gå helt fint, men bind renten for deler av lånet og be om lengre nedbetalingstid om det blir tøft i starten (bare sikt mot at den er nedbetalt før du er pensjonist). 

Anonymkode: e2041...3c0

Jeg baserer det på at jeg har samme inntekt, samme egenkapital og jeg har barn og jeg sjekket lån i flere banker for to år siden. DnB sa jeg kunne låne 1,7, Nordea 1,8 og Sp1 sa 2 mill.

Selv mente jeg å kunne betjene mer enn det, og det mener jeg fortsatt. 

Anonymkode: b5cb1...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det med å beregne nedbetaling før hun er pensjonist allerede nå mens hun har forsørgeransvar og er alene ville jeg ikke tenkt så mye på. Når barna er store og flytter ut vil inntekten være verdt mye mer i forhold til lånet enn den er i dag og da vil hun ha mindre utgifter. Det som er viktig nå er å ha rom i økonomien til en skikkelig renteøkning. 

Anonymkode: d0d03...bb3

Enig i at nåtiden viktigst, men lånet er ikke så stort at hun ikke kan klare noe som helst avdrag. Øker renten, kan hun redusere nedbetalingstid, men det vil være idioti å droppe avdrag nå som renten er lav. 

Pensjonisttilværelsen bør man planlegge mens man faktisk kan.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg baserer det på at jeg har samme inntekt, samme egenkapital og jeg har barn og jeg sjekket lån i flere banker for to år siden. DnB sa jeg kunne låne 1,7, Nordea 1,8 og Sp1 sa 2 mill.

Selv mente jeg å kunne betjene mer enn det, og det mener jeg fortsatt. 

Anonymkode: b5cb1...648

Her ville jeg utfordret bankene. Gikk fu i dialog eller brukte du bare kalkulatoren deres?

Det er lenge siden de opererte med 3 ganger inntekt. En venninne i lik sit fikk en ramme på 5-gangen nylig, tross to små barn (hadde og mindre egenkap). 

Anonymkode: e2041...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Enig i at nåtiden viktigst, men lånet er ikke så stort at hun ikke kan klare noe som helst avdrag. Øker renten, kan hun redusere nedbetalingstid, men det vil være idioti å droppe avdrag nå som renten er lav. 

Pensjonisttilværelsen bør man planlegge mens man faktisk kan.

Her ville jeg utfordret bankene. Gikk fu i dialog eller brukte du bare kalkulatoren deres?

Det er lenge siden de opererte med 3 ganger inntekt. En venninne i lik sit fikk en ramme på 5-gangen nylig, tross to små barn (hadde og mindre egenkap). 

Anonymkode: e2041...3c0

*øke nedbetalingstid skulle det stå

Anonymkode: e2041...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

5% rente. Økningen avhenger av hva du har i dag, så umulig å svare på. Men 5% rente er det banken min regnet med da jg fikk lån i våres.

Anonymkode: 92e10...1af

Det er vanlig å regne med 5% margin når man har flytende rente, men man kan binde renten og redusere denne risikoen betydelig 

Anonymkode: e2041...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her ville jeg utfordret bankene. Gikk fu i dialog eller brukte du bare kalkulatoren deres?

Det er lenge siden de opererte med 3 ganger inntekt. En venninne i lik sit fikk en ramme på 5-gangen nylig, tross to små barn (hadde og mindre egenkap). 

Anonymkode: e2041...3c0

Jeg snakket med DnB på telefon, Nordea på mail og Sp1 i lokalet deres. Jeg endte (tilfeldigvis) opp med å flytte til en annen by med lavere boligpriser i stedet og trengte nesten ikke lån. Nå har vi bodd her i snart to år og nylig var jeg for å forhøre meg om lån for å kjøpe noe større her, og svaret var fortsatt at jeg kan låne 2 mill. Da virket de som de strakk seg så langt som overhodet mulig. 

Anonymkode: b5cb1...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å svare på. Om du er en attraktiv kunde for banken får du spesialbehandling og kanskje mer enn du burde hatt i lån. Er du en helt vanlig person som jobber i en helt vanlig jobb så strekker de seg ikke noe.

I DNBs lånekalkulator står det at man får rundt 1,5 mill med din inntekt forutsatt at barna er små. Dess større de er, dess mindre får du som regel. Kalkulatoren er ofte strengere enn rådgiverne i banken da.

De store bankene er mindre fleksible enn de små bankene. Både jeg og ei jeg kjenner fikk ca 3 mill hver (med selvskyldnerkausjon faktisk) i en liten bank. Hos de større bankene fikk jeg enten nei eller under 2 millioner, da søkte jeg med realkausjon. Jeg tjener det samme som deg, men har ikke barn. 

Så ja, du kan få lån, men det kan hende du må jobbe litt for det. Forskjellene er store. 

PS! Den ene tingen absolutt alle regnet inn i budsjettet mitt var bil. Jeg har ikke førerkort, men de regner uansett med at jeg skaffer meg både det og bil før lånet er betalt tilbake. Så det tror jeg ikke du slipper unna. 

Anonymkode: 96903...432

Dette er helt korrekt. Det smarteste du kan gjøre er i grunn å finne en lokalbank, gjerne "bygdebank", med filial hvor du har mulighet til å møte saksbehandleren personlig.

De små bankene er langt mer fleksibel grunnet kortere tjenestevei og større behov for å tiltrekke seg nye kunder. De har også , etter min mening, ganske ofte en mer erfaren/forståelsesfull førstelinje kundeservice. Dette varierer jo litt, men jeg ser i min jobb stadig vekk at småbankene fikser det som DNB/Nordea/Sp1/Spv/Danske bank mv. ikke får til/ønsker å gjennomføre.

Personlig oppmøte er smart av to årsaker: 1. Et godt inntrykk er viktig for å få folk til å strekke seg den lille ekstra "millimeteren" og 2. Du kan sitte der mens behandleren går gjennom informasjonen din og dermed også vite at alt blir lagt inn / tatt med korrekt.

Samle sammen alle nødvendige papirer, scan dem (hvis nødvendig) slik du kan sende digitalt og begynn ringe rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så er jeg i den situasjon at jeg blir skilt og må se meg om etter bolig for meg og barna.

Jeg tjener 550 000, og treromsleiligheter her jeg bor koster ca 3,8. Jeg har 1,4 mill i EK og vil altså behøve 2,4 i lån. 

Vil det gå greit? Jeg lever nokså fornuftig. Men likevel.

Anonymkode: 394b8...a66

Nesten fire millioner for en treromsleilighet? Hva med å leie, eller i hvert fall kjøpe et helt annet sted?

Anonymkode: aa5b9...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 450k i lønn og har lån på 2,4. Har medlåntaker men betjener selv. Det går fint, jeg må selvfølgelig tenke på hva jeg bruker penger på og feriepenger og desemberlønna spares for å spe på litt når det trengs utover i året men jeg lever ikke fattig. Litt usikker om det ville vært like lett med barn, men jeg prioriterer mye klær og mat. Hadde kanskje prioritert annerledes i din situasjon.

Anonymkode: 91624...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten fire millioner for en treromsleilighet? Hva med å leie, eller i hvert fall kjøpe et helt annet sted?

Anonymkode: aa5b9...fad

Jeg ønsker ikke å leie, fordi jeg har hørt skrekkhistorier om familier som må flytte mange ganger fordi utleier sier opp kontrakten. Jeg trenger forutsigbarheten for barna. Og for min egen del drømmer jeg utrolig om et sted som bare er mitt :)

Prisen er høy, for dette er i Oslo. I blant dukker det opp leiligheter som er billigere, men det er som regel oppussingsobjekter. Jeg er ikke fleksibel mht område, fordi barnas far beholder huset, og jeg vil at barna skal ha kort vei til begge hjem fra skolen. 

Anonymkode: 394b8...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...