Gå til innhold

Tror dere jeg klarer å beholde huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå ifra samboeren min. Vi har to små barn sammen. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å beholde huset og gjøre overgangen så god som mulig for barna våre. 

Jeg antar huset vil få en takst på 5,8 mill. Vi leier ut kjelleretasjen for kr. 10.000,- i måneden (pluss strøm). Vi har et lån på 4 mill på huset.

Vi har ei hytte med antatt verdi på kr. 1,5 mill. Han vil nok beholde denne. Vi har ikke lån på hytta.

Jeg tjener 570.000,- i året. 

Jeg må altså kjøpe ut han på huset, og han kjøpe ut meg på hytta. Jeg kjøper ut han for 2,9 mill og han kjøper ut meg for 750.000,-.

jeg tenker da at lånet mitt blir kr. 2 mill + 2,9 mill - 750.000 = 4.250.000. Enige?

I følge NAVs bidragskalkulator må han betale meg kr 3900 i mnd i barnebidrag om fordelingen blir slik jeg antar. Hva jeg eventuelt måtte ha krav på ellers aner jeg foreløpig ikke.

Jeg har utbetalt ca. kr. 30.000 i mnd. I tillegg kommer altså husleieinntektene på kr. 10.000,-. Jeg får vel kanskje lavere skatt om jeg blir alene?

Jeg får boliglån med akademiker-rente på 1,99%.

Tror dere jeg har noen sjanse til å få lov av banken? Jeg er flink med penger. 

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det vel kun det over 4 mill som er verdi på huset? Det vil si halvpartenvav det tilfaller han.

Anonymkode: b84a8...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om han vil ha barna 50/50 og beholde huset?

Anonymkode: c9cf6...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om han vil ha barna 50/50 og beholde huset?

Anonymkode: c9cf6...b3f

I kampens hete har han sagt han vil ha dem annenhver helg. Han tar så lite ansvar og vil gjøre minst mulig av plikter annet enn å leke med ungene, så jeg regner ikke med han vil ha dem så mye. 

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om husleieinntektene regnes som sikker inntekt, så du har nesten 700.000 i året, er det fremdeles et stykke fra femganger'n (3.5 mill) til det du trenger å låne. Når du så i tillegg har barn, tviler jeg på at du får et lån på 4.25 mill, selv med barnebidrag fra far. Men det er jo bare å prøve.

Anonymkode: 01f61...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel kun det over 4 mill som er verdi på huset? Det vil si halvpartenvav det tilfaller han.

Anonymkode: b84a8...20a

Ja, det er 900.000kr som er hans del, også må jeg ta over hans del av lånet som er kr. 2 mill. Mulig jeg har formulert meg feil, men summen blir vel den samme?

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huset har ved salg en verdi på 5.8 mill, lånet er 4 mill, det dere da skal dele er overskuddet. 1.8 ÷2 =900000.

Trekker man fra hytte skal du da betale x 150tusen.

Men lån på 4 millioner er det ikke sikkert banken gir deg alene uansett.

Anonymkode: b84a8...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er 900.000kr som er hans del, også må jeg ta over hans del av lånet som er kr. 2 mill. Mulig jeg har formulert meg feil, men summen blir vel den samme?

Anonymkode: 0d0df...bea

Nok bare jeg som tolket feil😉

Anonymkode: b84a8...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Trekker man fra hytte skal du da betale x 150tusen.

 

Anonymkode: b84a8...20a

Hva mener du her?

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg dette, Ts:

Stt deg ned en kveld. Aller helst sammen med din beste venninne. Hun som er djevelens advokat og kjenner deg godt nok til å si «du, i den genseren seg du ut som en stueplante» heller enn å positivt bekrefte alle dine dårlige valg. Sammen skal dere diskutere hvorfor og for hvem du ønsker beholde huset.

Finn svaret på dette ene spørsmålet. Det er et viktig spørsmål. Fordi selvinnsikt er viktig. Dersom du lar deg selv «beholde for barna» kommer du til å dytte dem fremfor deg inn i andre dårlige valg. Vær bedre enn det. Det er også et valg. (Tips; barn driter i hus. De bryr seg om viktige ting. Som rosa veggmalerier og venner og skolekrets og strandkrabber).

 

Anonymkode: 60e57...d4f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her?

Anonymkode: 0d0df...bea

Er det x skal ha i kontanter ved brudd utifra opplysningene. Hans del er 900tusen på hus og 750tusen på hytta. Så blir jo da 150tusen som han skal ha i kontanter.

Anonymkode: b84a8...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå at det er snakk om 4 mill i lån?? Tviler på at du finner en bank som vil låne deg dette alene med en inntekt på 570 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg dette, Ts:

Stt deg ned en kveld. Aller helst sammen med din beste venninne. Hun som er djevelens advokat og kjenner deg godt nok til å si «du, i den genseren seg du ut som en stueplante» heller enn å positivt bekrefte alle dine dårlige valg. Sammen skal dere diskutere hvorfor og for hvem du ønsker beholde huset.

Finn svaret på dette ene spørsmålet. Det er et viktig spørsmål. Fordi selvinnsikt er viktig. Dersom du lar deg selv «beholde for barna» kommer du til å dytte dem fremfor deg inn i andre dårlige valg. Vær bedre enn det. Det er også et valg. (Tips; barn driter i hus. De bryr seg om viktige ting. Som rosa veggmalerier og venner og skolekrets og strandkrabber).

 

Anonymkode: 60e57...d4f

Skjønner hva du mener. Men med husleieinntektene så får jeg mindre i utgifter i måneden enn om jeg må kjøpe meg et nytt sted uten leieinntekter. 

Lånet vil gi meg ca 16.000 i utgifter i mnd over 30 år. Med husleie på kr. 10.000,- vil jeg måtte betale kr. 6000 selv. Da slipper jeg jo mye billigere unna enn om jeg må kjøpe noe nytt eller leie. 

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bank vil gi deg så mye i lån når du har barn. Har du andre lån? Studielån? Billån? Har du bil?

5x inntekt er kun når du ikke har barn, bil og andre lån. Sjekk hvilken som helst billånkalkulator så ser du at med en gang du klikker på «1 barn under 18 år» så reduseres lånebeløpet ca. 400.000.

Anbefaler deg å søke lån i for eksempel Storebrand eller sbank. Om du ikke kan låne det du vil så får du beskjed om dette på sekunder.

Anonymkode: 5b368...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke billån, men eier bil. 

Jeg betaler kr. 2000 på studielån i mnd, har fastrente. 

Skjønner at dette ser håpløst ut, men jeg synes det ser enda mer håpløst ut å kjøpe noe annet uten leieinntekter. 

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får ikke så mye i lån. Jeg har samme inntekt som deg, ingen barn og mindre studielån, og får fremdeles ikke dem summen i lån. 

Anonymkode: b8eeb...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke så mye i lån. Jeg har samme inntekt som deg, ingen barn og mindre studielån, og får fremdeles ikke dem summen i lån. 

Anonymkode: b8eeb...e38

Har du tatt husleieinntektene med i betraktningen? 

Anonymkode: 0d0df...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt husleieinntektene med i betraktningen? 

Anonymkode: 0d0df...bea

Slett ikke alle banker tar det med i beregningen, du må tåle flere måneder uten husleie hvis det står tomt eller folk ikke betaler. Du ber om 7x inntekt i lån, selv med låneinntekten er du på langt over 5x inntekt, og da har du barn og bil i tillegg noe som drar ned hvor mye du kan låne.

Anonymkode: b8eeb...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi søkte lån hos DnB for noen år siden trakk de fra 100 000 av inntekten vår pr barn før de beregnet hvor mye vi skulle få låne. Så da sitter du igjen med 370 000 i inntekt + 100 000 i leieinntekter (kun 10 mnd i året regnes med når det gjelder låneinntekt) og i underkant av 50 000 i bidrag. Så da er du oppe i 520 000 i inntekt. Ganget med 5 blir det 2,6 mill du kan få i lån. Og da har jeg vært snill og ikke trukket fra pga bil en gang.

Anonymkode: bf962...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...