Gå til innhold

Ønsker ikke ta imot arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Ulven skrev:

Jeg har full forståelse for at pengene oppfattes som blodprøver, men som en over skriver så har du barn som kan nyte godt av disse pengene i fremtiden. Ingen vet hva livet bringer, og en slik sum kan være det som gir et verdig liv for deg eller dine barn hvis uhellet er ute eller sykdom rammer. 

I tillegg har du aspektet egenkapital og studielån. Dine barn vil kunne få egenkapital fra deg for å komme seg inn på boligmarkedet i stedetfor å leie i mange år. De kan studere prestisjetunge studier uten å sitte igjen med en million i studielån. 

Selv om du ikke ønsker å bruke pengene direkte, er det allikevel mye barna dine kan oppnå ved bruk av disse pengene, så tenk deg nøye om. 

Enig her. Og jeg har også full forståelse for at du  syns de er noen drittpenger å få. Det er ikke lett, spesielt ikke når det er snakk om millioner. Men doner bort noe, la ungene få nyte godt av pengene når de blir eldre, f.eks. Du har mange muligheter. Men selv om vi gir deg vink og råd her, blir det du som bestemmer over saken. Gjør det du føler for i hvert fall, men tenk littegrann på ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at ingenting noen sier vil overbevise deg om at det er greit å bruke disse pengene. Derfor støtter jeg forslaget om å sette pengene på en konto i en helt annen bank, inntil terapien er avsluttet og du har forsonet deg med dine traumer. Hvis ikke er jeg redd du kan angre på at du ga dem bort. Du er fortsatt i behandling, og det sies at man ikke skal ta store avgjørelser når man har psykiske lidelser. 

Det er så mye du kan behøve penger til senere. F.eks kan du bruke pengene på å betale Norges beste psykolog på traumer for å få best mulig behandling. Du kan betale en privat studass for å hjelpe deg å få A i alle fag. Hvis du går arbeidsledig, blir ufør, får syke barn eller blir syk selv og trenger privat behandling, så har du en god buffer i bakhånd. 

Det skjer ofte at slike traumer gjør livet dyrt. Man faller ut av skolen, sliter med å jobbe, mister jobben, får høye utgifter til behandling osv. Bare forsikring blir jo dyrere med det der i journalen din. Med pengene slipper du å bli dobbelt straffet, altså først straffet med selve handlingene, og så straffet økonomisk kun fordi du har opplevd dette.

Anonymkode: 600ee...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk voldsoffererstatning for noen år siden. Det var også blodpenger. Ingen sum kunne ta bort mine opplevelser, eller gjøre ting bra igjen. 

Jeg er likevel glad for at jeg tok imot i etterkant, selv om advokat måtte overtale meg. 

Jeg synes forslag om å ta imot og sette dem på konto i annen bank er godt. Akkurat nå er dette et sjokk for deg, og å handle når man er i ubalanse er aldri bra. Bedre å avvente, og la tiden modne avgjørelsen. Den eneste muligheten til det er å ta imot, og så "glemme" pengene en stund, til du er klar for å ta en veloverveid beslutning. 

Anonymkode: 1aa7d...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som syns det er LITT merkelig at ikke faren hennes (sønnen til den avdøde) arver pengene? Man har en arvelov her i landet som gjør at du kan ikke gjøre barna dine arveløs. 

 

Anonymkode: cbfbd...207

Alt av pliktarv er fordelt.

———

For øvrig føles det som at pengene kommer til meg FORDI jeg ble misbrukt. Hadde jeg ikke blitt misbrukt hadde jeg aldri fått pengene. Jeg leser alle svar og tar det inn, det er kjempenyttig! Jeg bare klarer ikke slippe tanken på at pengene kommer fordi jeg opplevde det jeg gjorde. Fordi farfar profitterte på det... og fordi det kanskje er en unnskyldning...?

Å sitte i et hus eller kjøre en bil som er betalt av DE pengene - jeg vet ikke. At jeg skal sitte godt økonomisk i det FORDI jeg ble misbrukt. Hadde jeg ikke opplevd det hadde jeg fortsatt med økonomien slik den er nå - hvilket også er helt ok, og romslig. 

Anonymkode: cffd9...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har delt en lignende problemstilling før, men da fra en helt annen vinkel...

Farfar har dødd. Og jeg har nå fått vite at jeg har arvet masse penger og verdier. Jeg vil ikke ha det, vil ikke ha med det å gjøre - kan man bare gi bort alt? Finnes det grenser på hvor mye jeg kan gi hvor?

Tips til hvilke organisasjoner som er verdt å donere MYE penger til?

Anonymkode: cffd9...8c5

Meg 😊🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine Sofie stiftelsen gjør en bra jobb. De hjelper barn og familier som er blitt utsatt for overgrep ol.

Ta kontakt med en advokat så får du hjelp til å gjøre det riktig. For det kan hende at du må skatte av pengene. 

Anonymkode: f0b3f...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt av pliktarv er fordelt.

———

For øvrig føles det som at pengene kommer til meg FORDI jeg ble misbrukt. Hadde jeg ikke blitt misbrukt hadde jeg aldri fått pengene. Jeg leser alle svar og tar det inn, det er kjempenyttig! Jeg bare klarer ikke slippe tanken på at pengene kommer fordi jeg opplevde det jeg gjorde. Fordi farfar profitterte på det... og fordi det kanskje er en unnskyldning...?

Å sitte i et hus eller kjøre en bil som er betalt av DE pengene - jeg vet ikke. At jeg skal sitte godt økonomisk i det FORDI jeg ble misbrukt. Hadde jeg ikke opplevd det hadde jeg fortsatt med økonomien slik den er nå - hvilket også er helt ok, og romslig. 

Anonymkode: cffd9...8c5

Nå poengterer jo de fleste her at dette er penger som også kan komme barna dine til gode. De vil kunne gi barna dine en formidabel start på livet i form av gjeldfri leilighet/hus. Studielån vil være uaktuelt. Ferie og opplevelser, etc etc. Det er uansett dumt å handle for fort nå. Om du putter dem i banken (gjerne en annen bank som noen her påpeker) så kan du ihvertfall tenke grundig gjennom hva du skal gjøre med pengene.

Anonymkode: f9aa5...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...