Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei hva er diagnose? hva er forskjellen diagnose og Legea arklæring? kan noen offentlige steder som skole osv nekte din diagnose eller legearklæring ? eller dem har plikt å respektere hva som står i diagnosen ?

Endret av panda01
Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet

Nav fornekter da diagnoser stadig vekk har jeg lest. 

Og ikke forvent voldsomt gehør og forståelse om du har angst eller depresjonslidelser. 

Men jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Kan du være litt mer spesifikk?

Gjest making.a.mess
Skrevet

Spør du om spesiell tilpasning på skole eller plass på tilrettelagt eller spesialskole kan du få avslag på bakgrunn av at de ikke syntes problemene dine er store nok. 

Skrevet
6 minutter siden, making.a.mess said:

Nav fornekter da diagnoser stadig vekk har jeg lest. 

Og ikke forvent voldsomt gehør og forståelse om du har angst eller depresjonslidelser. 

Men jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Kan du være litt mer spesifikk?

lurt på om offentlige steder som nav,skole osv kan fornekter diagnosen 

Skrevet (endret)
16 minutter siden, making.a.mess said:

Spør du om spesiell tilpasning på skole eller plass på tilrettelagt eller spesialskole kan du få avslag på bakgrunn av at de ikke syntes problemene dine er store nok. 

ja spesiell tilpasning på skolen,osv 

Endret av panda01
Gjest making.a.mess
Skrevet

Nav kan si at diagnosen din ikke kvalifiserer til div ytelser. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med nav, men reglene er strenge. 

Skolesystemet sier de skal tilpasse men er også opptatt av å spare penger og ressurser. Mange som får avslag på søknader om tilpasninger fordi problemene ansees som ikke store nok. Nå hørtes jeg negativ ut her. Prøver å svare realistisk. Du må prøve og får du ikke hjelpen du skal så skaff erklæring fra privat spesialist og prøv igjen. Husk å alltid begrunn søknaden din godt. En diagnose sier ikke alt om hvordan du fungerer. Det er lavt og høytfungerende mennesker med samme diagnose. 

Gjest making.a.mess
Skrevet

Kan du ikke si hva det gjelder så får du bedre svar. 

Skrevet
5 hours ago, making.a.mess said:

Nav kan si at diagnosen din ikke kvalifiserer til div ytelser. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med nav, men reglene er strenge. 

Skolesystemet sier de skal tilpasse men er også opptatt av å spare penger og ressurser. Mange som får avslag på søknader om tilpasninger fordi problemene ansees som ikke store nok. Nå hørtes jeg negativ ut her. Prøver å svare realistisk. Du må prøve og får du ikke hjelpen du skal så skaff erklæring fra privat spesialist og prøv igjen. Husk å alltid begrunn søknaden din godt. En diagnose sier ikke alt om hvordan du fungerer. Det er lavt og høytfungerende mennesker med samme diagnose. 

Hvorfor private spesialist?

Skrevet (endret)

Kvordan kan dem synes at problemene er ikke store nok? dem er jo ikkje psykologer

Endret av panda01
Skrevet (endret)

Kan du ikke si hva det gjelder så får du bedre svar. 

det gjelder skole tilpasning grunnen psykisk, Psykologen mener at hun skal skrive lege arklæring til skolen sa e lurt på om skolen kan fornekt eller ikkje, har dem plikt å følge hva psykologen mener eller ikkje?

Endret av panda01
Gjest making.a.mess
Skrevet
18 minutter siden, panda01 skrev:

Hvorfor private spesialist?

Må vel ikke være privat, men det gir mer tyngde med spesislist. Virker ikke som fastlegeerklæringer veier så tungt hvertfall. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
12 minutter siden, panda01 skrev:

det gjelder skole tilpasning grunnen psykisk, Psykologen mener at hun skal skrive lege arklæring til skolen sa e lurt på om skolen kan fornekt eller ikkje, har dem plikt å følge hva psykologen mener eller ikkje?

Nei, de har ikke plikt til det. De BØR ta hensyn til det, men de MÅ vel ikke. Tror jeg. Kommer ann på hva dette krever dem av ekstra ressurser og om de kan gjøre unntak fra feks regelen om max 10% fravær i vgs. Det er litt forskjell på skoler og kommuner i hvor mye de gjør for å tiltettelegge, og det finnes retningslinjer i lovverket de må forholde seg til. Du får ikke vite svarene på dette før du har søkt. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
23 minutter siden, panda01 skrev:

Kvordan kan dem synes at problemene er ikke store nok? dem er jo ikkje psykologer

Vet ikke hvordan de bedømmer, men vet om flere som har fått avslag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...