Gå til innhold

Gi blod med psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på inntakssamtale i blodbanken idag, og fikk spørsmål om kronisk sykdom. Jeg sa nei siden jeg ikke har en somatisk sykdom, og tenkte at jeg ikke ville oppgi min psykiske lidelse. Følte ikke det var så relevant, i tillegg til at jeg ikke ville utbrodere sensitiv informasjon til en person jeg ikke kjenner. Det går jo ikke utover de som skal motta blodet at jeg er psykisk syk, så jeg så ikke poeng i å fortelle det. Det eneste er at tappingen av blod kan gå utover meg som allerede er kronisk utmattet, men jeg vil virkelig gi blod så det får gå fint.

Dere med psykiske lidelser, har dere oppgitt disse om dere tidligere har gitt blod?

Anonymkode: c4378...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan du nesten ikke spørre inne på en forum. Du må fysisk gå til blodbanken og forklare hvilken type psykisk sykdom du har. Hvis du går på tabletter, er det mindre sjanse for å få lov til å gi. Dette er selfølgelig avhengig av hvilke tabletter, og dette må du også ta med folk som kan dette. 

Du skal IKKE gi blod hvis dette gjør deg utmattet. Jeg mener også det er strenge regler når det gjelder personer med kroniske sykdommer. 

Du må være 100% ærlige når de spør deg spørsmål og ikke holde noe igjen. Hvis du nekter å gi fra deg informasjon, bør du også ikke gi blod. Dette er ikke for å være vanskelig, men mer for folks sikkerhet og helse. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Oddy skrev:

Dette kan du nesten ikke spørre inne på en forum. Du må fysisk gå til blodbanken og forklare hvilken type psykisk sykdom du har. Hvis du går på tabletter, er det mindre sjanse for å få lov til å gi. Dette er selfølgelig avhengig av hvilke tabletter, og dette må du også ta med folk som kan dette. 

Du skal IKKE gi blod hvis dette gjør deg utmattet. Jeg mener også det er strenge regler når det gjelder personer med kroniske sykdommer. 

Du må være 100% ærlige når de spør deg spørsmål og ikke holde noe igjen. Hvis du nekter å gi fra deg informasjon, bør du også ikke gi blod. Dette er ikke for å være vanskelig, men mer for folks sikkerhet og helse. 

Jeg går ikke på medisiner, da hadde jeg selvsagt nevnt det. Jeg sa at jeg hadde søvnvansker og var mye trøtt, og gikk på sporadiske medisiner pga dette. Det gikk fint. 

Anonymkode: c4378...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på inntakssamtale i blodbanken idag, og fikk spørsmål om kronisk sykdom. Jeg sa nei siden jeg ikke har en somatisk sykdom, og tenkte at jeg ikke ville oppgi min psykiske lidelse. Følte ikke det var så relevant, i tillegg til at jeg ikke ville utbrodere sensitiv informasjon til en person jeg ikke kjenner. Det går jo ikke utover de som skal motta blodet at jeg er psykisk syk, så jeg så ikke poeng i å fortelle det. Det eneste er at tappingen av blod kan gå utover meg som allerede er kronisk utmattet, men jeg vil virkelig gi blod så det får gå fint.

Dere med psykiske lidelser, har dere oppgitt disse om dere tidligere har gitt blod?

Anonymkode: c4378...1a0

Spørsmålet og tankengangen din er nokså oppsiktvekkende og skremmende. 

Hva du synes er relevant å oppgi av sykdommer er ikke din private sak når du skal gi blod, heller ikke tilbakeholdelse av relevant og viktig informasjon er noe du kan gjøre, skal du gi blod. 

For å svare deg enkelt personer med psykiske lidelser skal ikke gi blod av hensyn til mottakerne av blod. Og det er ikke din private sak når du skal gi blod at du har en lidelse -les (p)sykdom - som medfører at du ikke forstår konsekvensene av å holde tilbake viktig og relevant informasjon. 

Tråden her er av en slik karakter at jeg virkelig forstår personer som ikke ønsker å motta blod. Enten får du informere om alt som feiler deg, ellers så får du avstå fra å gi blod. Blir det oppdaget at du har tilbakeholdt informasjon vil blodbanken måtte spore opp alle som har mottatt ditt blod og følge disse opp ekstra i tillegb til at du, ts, får virkelig en smekk over fingrene. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke på medisiner, da hadde jeg selvsagt nevnt det. Jeg sa at jeg hadde søvnvansker og var mye trøtt, og gikk på sporadiske medisiner pga dette. Det gikk fint. 

Anonymkode: c4378...1a0

Det er langt fra helt fint. Jeg håper og ber om at denne tråden ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: e9a0f...c43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin jeg går på er godkjent av blodbanken så da gir jeg blod. Helt åpen om min lidelse, dette fordi min lidelse har ingenting med noe som kan forverres ved blodgivning (bipolar)

Anonymkode: 0d293...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt fra helt fint. Jeg håper og ber om at denne tråden ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: e9a0f...c43

Hvorfor er du så bastant? Hvis blodbanken har sagt det er greit så er det da greit, mtp på sporadisk medisiner. 

At hun er kronisk utslitt er selvfølgelig ikke bra, men det er ikke sånn at mennesker med psykiske lidelser blir avfeid på blodbanken. Psykiske lidelser er en stor sekk med mye forskjellig. 

Anonymkode: 08b30...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisin jeg går på er godkjent av blodbanken så da gir jeg blod. Helt åpen om min lidelse, dette fordi min lidelse har ingenting med noe som kan forverres ved blodgivning (bipolar)

Anonymkode: 0d293...b11

Først sier du at du ikke går på medisiner og så sier du at du går på medisiner? 

image.png.efb68abaa698eeff7890f946fba8b3b8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Oddy skrev:

Først sier du at du ikke går på medisiner og så sier du at du går på medisiner? 

image.png.efb68abaa698eeff7890f946fba8b3b8.png

Jeg går ikke på medisiner for den psykiske lidelsen. Nei, jeg er ikke bipolar.

jeg tar noe medisiner for søvn, og dette oppga jeg.

Anonymkode: c4378...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Oddy skrev:

Først sier du at du ikke går på medisiner og så sier du at du går på medisiner? 

image.png.efb68abaa698eeff7890f946fba8b3b8.png

Jeg er ikke ts😉

Anonymkode: 0d293...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts😉

Anonymkode: 0d293...b11

Åja herlighet, beklager haha. Ble stressa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke på medisiner for den psykiske lidelsen. Nei, jeg er ikke bipolar.

jeg tar noe medisiner for søvn, og dette oppga jeg.

Anonymkode: c4378...1a0

Da skal det vel være i orden tenker jeg. Så lenger du er åpen om alt og de sier det er greit er det vel bare å kjøre på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet og tankengangen din er nokså oppsiktvekkende og skremmende. 

Hva du synes er relevant å oppgi av sykdommer er ikke din private sak når du skal gi blod, heller ikke tilbakeholdelse av relevant og viktig informasjon er noe du kan gjøre, skal du gi blod. 

For å svare deg enkelt personer med psykiske lidelser skal ikke gi blod av hensyn til mottakerne av blod. Og det er ikke din private sak når du skal gi blod at du har en lidelse -les (p)sykdom - som medfører at du ikke forstår konsekvensene av å holde tilbake viktig og relevant informasjon. 

Tråden her er av en slik karakter at jeg virkelig forstår personer som ikke ønsker å motta blod. Enten får du informere om alt som feiler deg, ellers så får du avstå fra å gi blod. Blir det oppdaget at du har tilbakeholdt informasjon vil blodbanken måtte spore opp alle som har mottatt ditt blod og følge disse opp ekstra i tillegb til at du, ts, får virkelig en smekk over fingrene. 

Det er langt fra helt fint. Jeg håper og ber om at denne tråden ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: e9a0f...c43

Vel, da får jeg ringe inn når jeg får innkalling å høre om jeg kan med tanke på min psykiske helse. Ikke verre enn det. Var ikke sikker på om det var relevant, og så ikke poenget med å oppgi unødvendig informasjon. 

Anonymkode: c4378...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts😉

Anonymkode: 0d293...b11

Og går ikke på litum.Går på en medisin som er godkjent av blodbanken. Har gitt blod i over 30 år, opphold når jeg prøvde ut medisiner, når vi fant den som virker best på meg ringte jeg blodbanken og fortalte hvilken, der de ser at den er helt grei å gi blod på. Har vært sympotmfri i 15 år.  Så på medisin er jeg pr i dag frisk som en fisk😉 

Anonymkode: 0d293...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisin jeg går på er godkjent av blodbanken så da gir jeg blod. Helt åpen om min lidelse, dette fordi min lidelse har ingenting med noe som kan forverres ved blodgivning (bipolar)

Anonymkode: 0d293...b11

Hvilken medisin går du på? Har angivelig samme sykdom og vil også gi blod, men er redd for at det ikke er mulig mtp medisinen jeg går på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ting du skal ta med blodbanken, ikke ett forum. Om du ikke kan være ærlig med blodbanken, ikke gi blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aell skrev:

Hvilken medisin går du på? Har angivelig samme sykdom og vil også gi blod, men er redd for at det ikke er mulig mtp medisinen jeg går på. 

Hva som fungerer på hvem er veldig individuelt. Så vil ikke gi råd ang medisiner. Ringer du blodbanken, så svarer de. Litt info i linken vedlagt.

https://tidsskriftet.no/2016/05/klinisk-oversikt/legemiddelbruk-hos-blodgivere

Anonymkode: 0d293...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet og tankengangen din er nokså oppsiktvekkende og skremmende. 

Hva du synes er relevant å oppgi av sykdommer er ikke din private sak når du skal gi blod, heller ikke tilbakeholdelse av relevant og viktig informasjon er noe du kan gjøre, skal du gi blod. 

For å svare deg enkelt personer med psykiske lidelser skal ikke gi blod av hensyn til mottakerne av blod. Og det er ikke din private sak når du skal gi blod at du har en lidelse -les (p)sykdom - som medfører at du ikke forstår konsekvensene av å holde tilbake viktig og relevant informasjon. 

Tråden her er av en slik karakter at jeg virkelig forstår personer som ikke ønsker å motta blod. Enten får du informere om alt som feiler deg, ellers så får du avstå fra å gi blod. Blir det oppdaget at du har tilbakeholdt informasjon vil blodbanken måtte spore opp alle som har mottatt ditt blod og følge disse opp ekstra i tillegb til at du, ts, får virkelig en smekk over fingrene. 

Det er langt fra helt fint. Jeg håper og ber om at denne tråden ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: e9a0f...c43

Vet ikke helt hva jeg skal si om dette. Hvorfor skulle de spore meg opp og gi meg smekk på fingrene? Hvordan skal det i det heletatt påvirke blodmottakeren at jeg er traumatisert? (Har en kompleks traumelidelse).  

 

Anonymkode: c4378...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet og tankengangen din er nokså oppsiktvekkende og skremmende. 

Hva du synes er relevant å oppgi av sykdommer er ikke din private sak når du skal gi blod, heller ikke tilbakeholdelse av relevant og viktig informasjon er noe du kan gjøre, skal du gi blod. 

For å svare deg enkelt personer med psykiske lidelser skal ikke gi blod av hensyn til mottakerne av blod. Og det er ikke din private sak når du skal gi blod at du har en lidelse -les (p)sykdom - som medfører at du ikke forstår konsekvensene av å holde tilbake viktig og relevant informasjon. 

Tråden her er av en slik karakter at jeg virkelig forstår personer som ikke ønsker å motta blod. Enten får du informere om alt som feiler deg, ellers så får du avstå fra å gi blod. Blir det oppdaget at du har tilbakeholdt informasjon vil blodbanken måtte spore opp alle som har mottatt ditt blod og følge disse opp ekstra i tillegb til at du, ts, får virkelig en smekk over fingrene. 

Det er langt fra helt fint. Jeg håper og ber om at denne tråden ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: e9a0f...c43

Dramatisk much?

Så lenge hun ike går på medisiner så lurer jeg litt på hvordan du tenker at deprsjon skal overføres gjennom blodet. 

Anonymkode: f0d7e...189

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blodbanken som skal avgjøre om sykdommen skal tas med i betraktningen ved blodgivning, ikke giveren. Skemmende at folk lyver, derfor det er best å si nei til blod med mindre det står om livet. 

Anonymkode: a3459...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blodbanken som skal avgjøre om sykdommen skal tas med i betraktningen ved blodgivning, ikke giveren. Skemmende at folk lyver, derfor det er best å si nei til blod med mindre det står om livet. 

Anonymkode: a3459...b99

Det er ikke noe verre enn at jeg tar det opp neste gang jeg skal inn dit. Jeg har ikke gitt blod enda, så ingen skade har skjedd. Ville bare forhøre meg her om det er relevant å nevne noe om psykisk lidelse når jeg ikke medisineres for det.

Ts

Anonymkode: c4378...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...