Gå til innhold

Dempe angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan dempe slik angst som kommer uten bekymringstanker og hovedsaklig fysiske symptomer. Fungerer så dårlig de dagene jeg har slik angst og pusteøvelser ser ikke ut til å hjelpe. Går til psykolog, men ikke fått noen tips som fungerer.

Anonymkode: d1dc6...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan angst er det snakk om da? Uten fysiske symptomer og tanker, bare frykt/redsel? Sosial angst?

Har aldri fått råd av psykologer, de har lite råd og veiledning iforhold til angst. Det eneste de anbefaler er eksponeringsterapi, altså at du utfordrer deg uavhengig av angsten eller ikke. Gå ut og kjenn på det. Har ikke hjulpet meg i stor grad, jeg er flink til å trosse følelsene som oftest, men tar meg flere timer for å "manne meg opp" til å gå i butikken f.eks når jeg kjenner på det.

Anonymkode: ccd0a...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan angst er det snakk om da? Uten fysiske symptomer og tanker, bare frykt/redsel? Sosial angst?

Har aldri fått råd av psykologer, de har lite råd og veiledning iforhold til angst. Det eneste de anbefaler er eksponeringsterapi, altså at du utfordrer deg uavhengig av angsten eller ikke. Gå ut og kjenn på det. Har ikke hjulpet meg i stor grad, jeg er flink til å trosse følelsene som oftest, men tar meg flere timer for å "manne meg opp" til å gå i butikken f.eks når jeg kjenner på det.

Anonymkode: ccd0a...73d

Det var kanskje dårlig formulert, men jeg mener hovedsaklig fysiske symptomer. Har ingen bekymringstanker etc som jeg jobber med når angsten kommer på bakgrunn av dette. Når angsten bare er fysisk derimot vet jeg ikke hvordan jeg skal jobbe med den. 

Anonymkode: d1dc6...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var kanskje dårlig formulert, men jeg mener hovedsaklig fysiske symptomer. Har ingen bekymringstanker etc som jeg jobber med når angsten kommer på bakgrunn av dette. Når angsten bare er fysisk derimot vet jeg ikke hvordan jeg skal jobbe med den. 

Anonymkode: d1dc6...fa1

Nei, det sliter jeg også med. Jeg har flere typer angst, og når jeg får fysiske symptomer er det panikkangsten, jeg klarer ikke regulere det, må bare komme meg bort fra situasjonen eventuelt. Psykologen min har sagt at det er viktig å huske på at, panikkanfall varer bare i maks noen minutter og at det ikke er farlig. 

Anonymkode: ccd0a...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be legen om å skrive ut betablokkere for deg..

Anonymkode: 3b0db...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke panikkangst og jeg har betablokkere men ingenting tar denne angsten. 😕

Anonymkode: d1dc6...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det sliter jeg også med. Jeg har flere typer angst, og når jeg får fysiske symptomer er det panikkangsten, jeg klarer ikke regulere det, må bare komme meg bort fra situasjonen eventuelt. Psykologen min har sagt at det er viktig å huske på at, panikkanfall varer bare i maks noen minutter og at det ikke er farlig. 

Anonymkode: ccd0a...73d

Atte hæ? Første panikkanfallet jeg hadde varte i en hel time. Absolutt jævligste jeg har vært med på...

Anonymkode: fd4c9...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg går selv på antidepressiva som hjelper en god del på min generelle angst. Jeg har i situasjoner som har vært veldig vanskelige tatt i bruk Stesolid. 

Anonymkode: 29ab5...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd mindfullness. 

Anonymkode: cc4da...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved panikkanfall : kjøl ned innsiden av vristen din i kaldt vann, sett bena i kaldt vann i en bøtte eller lignende, legg en kald! klut i nakken.. La hendene renne i kaldtvann fra springen 

Ves angst: Se rundt deg. Se om du ser noe som du klarer å se litt på. Se utover fra kroppen din og la blikket vandre frem og tilbake fra føttene dine og til et punkt du finner. Si til deg selv HELE TIDEN: dette får bra. Det er egentlig ingen fare nå. Det er ingen fare nå. Alt går bra. Alt går bra. Alt går bra. 

Stå på gulvet ned glatte sokker og «gå på ski» på stedet. Gli frem og tilbake  Armene i parallel bevegelser med bena (akkurat som skigåing) 

La øynene gå ROLIG fra en side til den andre. Og tilbake igjen. Repeter så lenge du klarer uten å bli svimmel. Sitt mens dette. 

👍👍👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det sliter jeg også med. Jeg har flere typer angst, og når jeg får fysiske symptomer er det panikkangsten, jeg klarer ikke regulere det, må bare komme meg bort fra situasjonen eventuelt. Psykologen min har sagt at det er viktig å huske på at, panikkanfall varer bare i maks noen minutter og at det ikke er farlig. 

Anonymkode: ccd0a...73d

For noen varer det bare noen minutter. Jeg hadde det konstant i 2 uker fra morgen til kveld + 3 uker ekstra der det var ganske av og på. Helt grusomt. Skal si jeg lå på knærne og ba til Gud for å si det mildt.

Anonymkode: d7433...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenta for deg selv: jeg er trygg - jeg er trygg.   Prøv å finne noe annet å konsentrere deg om, hvis det går.  Kna en brøddeig, strikk noe, vask gulvet, klipp gresset, skift på senga..

 

 

 

 

Anonymkode: 1736c...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...