Gå til innhold

Bordplassering - hvordan gjorde du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal straks gifte oss, og det eneste vi egentlig har igjen å ordne er bordplasering.

Vi skal ha ca 70 gjester i et stort lokale (er plass til ca 120 gjester), så det er mye plass. Men jeg utsetter og utsetter denne delen av planleggingen, for det er så vanskelig - både hvordan vi skal plassere bordene, og hvordan vi skal plassere nærmeste familie..

Han har skilte foreldre, med nye partnere som begge har tatt med seg barn inn i forholdet (han har derfor 5 stesøsken), samt en halvsøster. Mine foreldre er sammen. Jeg har en bror. 

Jeg har derfor to dilemmaer:

1. Hva slags bordarrangement skal vi ha? Hestesko, E-formasjon, et langbord og flere mindre bord? (Det blir en del mingling og gåring fram og tilbake til baren og maten, så det kan ikke være for trangt).
2. Hvordan plasserer man familien? Jeg tenker å ha min familie på min side, og hans familie på hans side (alle er ganske mange!). For min side er det greit og enkelt, men for hans er det vanskelig. Mor og far med ny partner, samt stesøsken fra begge disse. Hvordan plasseres alle disse uten at noen føler seg utenfor og nedprioritert? Mor og far er ikke uvenner, men snakker vel ikke så bra sammen heller.. Venner og annen familie er heller ikke så vanskelig, her skal vi blande litt med de som kjenner hverandre og ikke, slik at alle har noen kjente i nærheten og noen å snakke med.

Hvordan løste dere dette? Jeg vil gjerne at alle skal føle seg velkomne, men noen må jo sitte lenger unna enn andre..Hovedsaklig tror jeg det er hvordan vi skal plassere bordene som er det største hinderet.. 

 

Takkr for alle forslag og erfaringer! :)

Anonymkode: d4faf...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mye annet tips annet enn at bordplassering viser seg ofte å ta myeeeee lengre tid enn man har forventet, så jeg anbefaler at du bare bestemmer deg for noe og kommer i gang for å rekke det (avhengig av hvor "snart" dere skal gifte dere)

Anonymkode: d8dc0...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så mye annet tips annet enn at bordplassering viser seg ofte å ta myeeeee lengre tid enn man har forventet, så jeg anbefaler at du bare bestemmer deg for noe og kommer i gang for å rekke det (avhengig av hvor "snart" dere skal gifte dere)

Anonymkode: d8dc0...6e3

Jeg har en del uker på meg, så det skal nok gå bra :)

Og jeg er jo igang - ber jo om råd og greier :)

Anonymkode: d4faf...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bordplasseringen var relativt enkel, vi hadde rett over 90 gjester. Totalt sett brukte jeg kanskje en ettermiddag på plasseringen, det som det gikk tid til var å få laget en mal så jeg så det for meg.

Vi satt på bord sammen med mine foreldre, hans foreldre m/følger og forlovere. Vi satt på rundt bord, og var totalt 10 stykker. Med klokken ble bordplasseringen som følger: Brudgom, brud, brudens far, brudens mor, brudgommens far, brudgommens fars kone, brudgommens forlover, brudens forlover, brudgommens mors samboer, brudgommens mor. 

Sånn ellers hadde vi runde bord med plass til 6. Alle satt med noen de kjente, så langt det gikk prøvde jeg å samle de ulike familiene (for eksempel satt mannens tre tanter med sine menn på ett bord) og gjengene. Jeg tenker at selv om det sikkert er en fin tank at folk skal bli kjent, er det minst like hyggelig å snakke med noen som du kjenner, men ikke har sett på lenge. Noen ganger måtte jeg vike fra dette, både fordi «gjengene» var for store, vi visste om konflikter mellom personer som det ville vært naturlig å plassere sammen, eller det ble færre enn 5 personer ved bordet ved å slavisk følge tankegangen om at folk som kjenner hverandre skal sitte sammen. Det var disse tilfellene som tok tid, men likevel ikke så mye tid at det gjorde noe.

Lokalet var svært, og til daglig er den en kantine med plass til 3-400 mennesker. Ved å spre det litt ut ved å bruke små bord, og være smart med bruken av lokalet ellers, virket det ikke for stort. 

Anonymkode: 05a45...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et lite lokale ville jeg nok gått for mindre bord. Hva med at dere sitter på bord med forlovere og foreldre med følge? 7-8 bord med omtrent ti på hvert er sikkert fint hvis dere har plass. Så fordeler dere bare resten av familien utover slik det faller seg naturlig

Anonymkode: 96ab9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som brudens mor ble plassert mellom eks og hans kjæreste. Ikke noe jeg jublet over, men som jeg sa til bruden. Gjør det du ønsker. Uansett hvordan så var det brudeparets dag og jeg skulle da overhode ikke ha noe innvirkning på plassering. Voksne folk vet å oppføre seg. Forhåpentligvis. 

Anonymkode: b4625...c61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ikke ha langbord, men små bord med plass til åtte stykker rundt hvert. Hos oss sitter par sammen, alle sitter ved samme bord som noen de kjenner, men samtidig er det flere ved samme bord som man ikke kjenner. I tillegg har vi tenkt litt på hva folk har av interesser, engasjement, jobb osv slik at de aller fleste sitter ved et bord hvor det er minst en person som har felles interesser. Heldigvis gikk dette greit, så nå er det bare å satse på at folk snakker sammen og koser seg i bryllupet om et par uker. Tror vi brukte rundt to timer på å organisere bordplassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i runde bord, da føler jeg ofte det er lettere å snakke med alle rundt bordet.

Meg og kjæresten har tenkt å sitte med forloverne våres og deres kjærester. Så prøver vi å samle litt samme aldersgruppe på hvert bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her plasserte vi mannens foreldre slik:

mor-ny mann-ny kone-far ved siden av hverandre slik. Det var fordi mor og far ikke var så gode venner, men nye parnere hadde en helt alright tone :) 

Anonymkode: 75bfc...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis dere på hovedbordet skal sitte på rekke så ville jeg satt det sånn her dersom forloverene deres ikke har partnere: brudens forlover, brudgommens forlover, brudens mor, brudens far, brud, brudgom, brudgoms mor, stefar, brudgoms stemor og far. Da har dere like mange på hver side. Søsken i alle former kan sitte nærme, men ikke på samme bord. 

Vi kommer til å havne i noenlunde samme situasjon, men der går ikke foreldrene til min samboer sammen. Samboer er litt usikker på hvem han ønsker som forlover, men mest sannsynlig velger han samboeren til min forlover. Så jeg er litt usikker på om vi tar hans far og stemor, mine foreldre, meg, han, hans mor og stefar, våre forlovere. 

Anonymkode: b26a8...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle de familie-kombinasjonene som finnes nå for tiden kan bordplassering være en prøvelse, men hvis alle er sånn nogenlunde på talefot er man langt på vei.  Jeg ville nok uansett snakket med de det gjaldt, sagt hva jeg tenkte og begrunnet valget, og så hørt om de hadde noen innvendinger.  Ditt bryllup, du bestemmer, -men det er jo fint hvis ingen av de nærmeste føler seg krenket eller såret da :) 

Anonymkode: e0a55...de0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp arrangert konfirmasjon med 60 og har bare ett tips: 

Lag bordmodeller av papir. I skalert størrelse. Bordene vi hadde i lokalet var 75X120 cm. Jeg klippet ut papirbiter i str 7,5x12 cm. En bit for hvert bord, så det ble skala 1:10. Så skrev jeg alle navnene på gult stivt papir, og klippet ut alle navnene. Så katte jeg en bit tack-it på baksiden av hver navnelapp. 

Så satte jeg bare navnelappene på "bordene" av papir. Kjempelett å få oversikt på den måten, og veldig lett å flytte "hoder" hvis det var noe som ikke passet. 

Sparte meg for mye tid og plunder. Da jeg skulle dekke bord var det bare å sette ut bordkortene til slutt. 

Anonymkode: f6776...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde bord er fint når man har slike selskap, alle ser alle og det er god plass rundt tallerken. Har erfart at 8 stk per slike bord er veldig fint. Gjerne mikse kjente og ukjente for hverandre. Å ha litt like aldersgrupper sammen er fint. Ha hvert fall et par eller to som kjenner hverandre rundt hvert bord. 

Anonymkode: bc750...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville aldri tatt hestesko, i hvert fall. Jeg ønsker at noen sitter overfor meg på bordet, så jeg har flest mulig å skravle med. 

Anonymkode: bdd1d...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann til mølla gjaldt for oss. Lite bryllup.

 

Ellers anbefaler jeg dette; 

9c2aee21058b6daf89ee58d1c602c7bd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...