AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Saken er at min mor har borett på livstid i bolig min søster eier (lang historie). Avtalen er at hun har borett i hoveddelen/hovedleiligheten i dette huset. Søsteren min ønsker imidlertid å flytte vår mor opp til en leilighetsdel av huset i 2.etasje(kårleilighet), og eventuelt leie ut resten av huset. For 3 år siden ble mamma kastet ut av soverommet sitt i 2.etasje, og fikk fra da kun bruke 1.etasje (og måtte gjøre om et rom til soverom der). Dette var ikke i henhold til avtalen om at hun skulle disponere hoveddelen av huset. Søsteren min begrunnet det med manglende vedlikehold, og mente at hun måtte leie ut måte kårleiligheten og resten av 2.etasje siden der hastet med å få inn penger. Hun har ennå ikke leid ut noe av 2.etasje, etter 3 år.... Tidligere i vinter har søsteren min mange ganger oppfordret mamma til å flytte, eventuelt til å si fra seg boretten til hoveddelen av huset og flytte til kårleiligheten i 2.etasje. Hun fortalte mamma at om hun ikke ville gå med på å flytte opp, ville de(hun og mannen) måtte vurdere boretten totalt sett og kanskje finne andre "løsninger." Mamma underskrev til slutt en avtale om redusert borett; at hun skal flytte til kårleiligheten i oktober. I avtalen står også at alle eiendeler hun ikke får plass til der, tilfaller min søster (det er ikke mulig å få plass til alt i den lille leiligheten, og innboet er også arven til meg og min lillebror). Hun angrer veldig, og vil ikke flytte opp i 2.etasje. Det jeg lurer på er om en avtale undertegnet under press som her, at hun nærmest ble truet med utkastelse om hun ikke skrev under, er gyldig? Søsteren min hadde med seg avtalen i papir, og de skrev under uten noen vitner. Hva kan gjøres her? Både jeg og lillebroren min ønsker for øvrig å kjøpe boligen, men søsteren vår vil ikke selge. Anonymkode: d257d...3bb
Gjest Springfjær Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Hyggelig søster du har..... har dessverre ikke kompetanse til å svare på det du spør om. Men hvordan reagerer familien på måten moren din blir behandlet på?
puppi Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 Du får lese i avtaleloven, fra §28 og utover.. Nå er heldigvis ikke det at man angrer, god nok grunn til å kunne gå fra en avtale. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 13 minutter siden, Springfjær skrev: Hyggelig søster du har..... har dessverre ikke kompetanse til å svare på det du spør om. Men hvordan reagerer familien på måten moren din blir behandlet på? Ingen av oss tre andre søsken som har særlig kontakt med henne. Hun behandler mamma som søppel, og jeg har sagt til henne hva jeg mener om det. Lillebroren min hater henne, storebroren min er for konfliktsky til å blande seg direkte. Anonymkode: d257d...3bb
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 13 minutter siden, puppi skrev: Du får lese i avtaleloven, fra §28 og utover.. Nå er heldigvis ikke det at man angrer, god nok grunn til å kunne gå fra en avtale. Så du mener avtalen er gyldig? Anonymkode: d257d...3bb
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #7 Skrevet 17. juli 2018 Jeg vil ikke tro det er veldig vanskelig å få erklært denne kontrakten ugyldig. Anonymkode: 89876...970 3
Måbarefåsiat... Skrevet 17. juli 2018 #8 Skrevet 17. juli 2018 Var den opprinnelige avtalen tinglyst? (Jeg vet ikke så mye om dette, men har forstått at det er viktig) Forøvrig er søstra di en dritt og arven til deg og broren inn skal vel ikke på noen måte tilfalle henne. Kontakt advokat. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #9 Skrevet 17. juli 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er at min mor har borett på livstid i bolig min søster eier (lang historie). Avtalen er at hun har borett i hoveddelen/hovedleiligheten i dette huset. Søsteren min ønsker imidlertid å flytte vår mor opp til en leilighetsdel av huset i 2.etasje(kårleilighet), og eventuelt leie ut resten av huset. For 3 år siden ble mamma kastet ut av soverommet sitt i 2.etasje, og fikk fra da kun bruke 1.etasje (og måtte gjøre om et rom til soverom der). Dette var ikke i henhold til avtalen om at hun skulle disponere hoveddelen av huset. Søsteren min begrunnet det med manglende vedlikehold, og mente at hun måtte leie ut måte kårleiligheten og resten av 2.etasje siden der hastet med å få inn penger. Hun har ennå ikke leid ut noe av 2.etasje, etter 3 år.... Tidligere i vinter har søsteren min mange ganger oppfordret mamma til å flytte, eventuelt til å si fra seg boretten til hoveddelen av huset og flytte til kårleiligheten i 2.etasje. Hun fortalte mamma at om hun ikke ville gå med på å flytte opp, ville de(hun og mannen) måtte vurdere boretten totalt sett og kanskje finne andre "løsninger." Mamma underskrev til slutt en avtale om redusert borett; at hun skal flytte til kårleiligheten i oktober. I avtalen står også at alle eiendeler hun ikke får plass til der, tilfaller min søster (det er ikke mulig å få plass til alt i den lille leiligheten, og innboet er også arven til meg og min lillebror). Hun angrer veldig, og vil ikke flytte opp i 2.etasje. Det jeg lurer på er om en avtale undertegnet under press som her, at hun nærmest ble truet med utkastelse om hun ikke skrev under, er gyldig? Søsteren min hadde med seg avtalen i papir, og de skrev under uten noen vitner. Hva kan gjøres her? Både jeg og lillebroren min ønsker for øvrig å kjøpe boligen, men søsteren vår vil ikke selge. Anonymkode: d257d...3bb Det er ingen vitner, så det blir bare ord mot ord, dessverre. Dere kunne kontaktet konfliktrådet, men mulig det bare gjør vondt verre. Virker jo som om søsteren din virkelig vil ha mor ut av synet sitt, men så lenge moren din eier deler av huset på papir og økonomisk, så ville jeg heller som moren stått på mine rettigheter og sett hva jeg kunne gjort. Eventuelt kjøpt ut datteren min av bo-avtalen, for hun virker ikke særlig hyggelig Anonymkode: eb7fe...fca
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #10 Skrevet 17. juli 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mamma underskrev til slutt en avtale om redusert borett; at hun skal flytte til kårleiligheten i oktober. I avtalen står også at alle eiendeler hun ikke får plass til der, tilfaller min søster (det er ikke mulig å få plass til alt i den lille leiligheten, og innboet er også arven til meg og min lillebror). Hva kan gjøres her? Både jeg og lillebroren min ønsker for øvrig å kjøpe boligen, men søsteren vår vil ikke selge. Anonymkode: d257d...3bb At hun angrer er ikke grunn god nok til å erklære avtalen ugyldig, men det er en detalj som kan gjøre en forskjell. Sitter din mor i uskiftet bo? I så fall kan hun ikke avtale å forringe boets verdi ved å gi bort eller selge verdier, og avtalen er ugyldig. Anonymkode: 6df2d...7f6
exictence Skrevet 17. juli 2018 #11 Skrevet 17. juli 2018 Høres ut som en vanskelig søster. Ville tro at kontrakten kan ugyldiggjøres i denne saken.
Gjest Springfjær Skrevet 17. juli 2018 #12 Skrevet 17. juli 2018 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av oss tre andre søsken som har særlig kontakt med henne. Hun behandler mamma som søppel, og jeg har sagt til henne hva jeg mener om det. Lillebroren min hater henne, storebroren min er for konfliktsky til å blande seg direkte. Anonymkode: d257d...3bb Forståelig. Tror dere burde kontakte advokat. Endret 17. juli 2018 av Springfjær Skrivefeil
Carrot Skrevet 17. juli 2018 #13 Skrevet 17. juli 2018 Dersom din mor kan synliggjøre at hun skrev under fordi søsteren din presset henne så er ikke avtalen gyldig, dog er det vanskelig å bevise noe slikt. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt saken til en advokat. Gi søsteren din beskjed om at dere ikke aksepterer hennes behandling av moren din på og se hva hun sier.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #14 Skrevet 17. juli 2018 Jeg tviler på at avtalen i det hele tatt er gyldig. Ikke var det vitner og ikke er den tinglyst. Kontakt advokat. Anonymkode: 209ec...978 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #15 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, Måbarefåsiat... skrev: Var den opprinnelige avtalen tinglyst? (Jeg vet ikke så mye om dette, men har forstått at det er viktig) Forøvrig er søstra di en dritt og arven til deg og broren inn skal vel ikke på noen måte tilfalle henne. Kontakt advokat. Ingen av avtalene er blitt tinglyst. Men at mamma skulle ha livslang borett i hoveddelen av huset var en forutsetning for salget (søsteren min kjøpte det til redusert pris fordi mamma skulle ha borett). Anonymkode: d257d...3bb
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #16 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen vitner, så det blir bare ord mot ord, dessverre. Dere kunne kontaktet konfliktrådet, men mulig det bare gjør vondt verre. Virker jo som om søsteren din virkelig vil ha mor ut av synet sitt, men så lenge moren din eier deler av huset på papir og økonomisk, så ville jeg heller som moren stått på mine rettigheter og sett hva jeg kunne gjort. Eventuelt kjøpt ut datteren min av bo-avtalen, for hun virker ikke særlig hyggelig Anonymkode: eb7fe...fca Moren vår eier ikke noe av huset, men har livslang borett i hoveddelen av huset - var en forutsetning for salget, søsteren min kjøpte det til redusert pris pga det. Anonymkode: d257d...3bb
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #17 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på at avtalen i det hele tatt er gyldig. Ikke var det vitner og ikke er den tinglyst. Kontakt advokat. Anonymkode: 209ec...978 Avtaler må ikke ha vitner eller være tinglyst for å være gyldige. Men avtaler inngått under enkelte forskjellige former for press er ikke gyldige. Dette står det en del om i avtalelovens kapittel 3. Problemet blir å bevise at avtalen er inngått under press som faller inn under kap. 3 ... En annen ting er at om huset er solgt høres det ikke ut som TS' mor sitter i uskiftet bo, og da står hun fritt til å gi bort møbler etc. som hun vil. De blir ikke arv som TS og TS' søsken har rettigheter til før etter at hun er død. Anonymkode: 877ee...773 1
Apis Skrevet 17. juli 2018 #18 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du mener avtalen er gyldig? Anonymkode: d257d...3bb Nei, har du en pistol mot hodet når du skriver under en avtale så er den ikke gyldig
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #19 Skrevet 17. juli 2018 40 minutter siden, Apis skrev: Nei, har du en pistol mot hodet når du skriver under en avtale så er den ikke gyldig Trussel om vold eller skade var det ikke, men redsel for å stå uten bosted om hun ikke undertegnet. Anonymkode: d257d...3bb
Carrot Skrevet 17. juli 2018 #20 Skrevet 17. juli 2018 Så boretten til din mor er ikke nedskrevet noe sted eller tinglyst? Da har hun ikke borett - en slik hevd må tinglyses. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå