Gå til innhold

Hva gjør dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å sovne, slitt i flere år.

Var hos lege idag og fikk beskjed om at de siste 2 timene før jeg skal legge meg så skal jeg ikke gjøre noe som krever tankevirksomhet. Ikke lese, ikke TV, ikke musikk. Ikke trene eller spise heller. Skulle ikke legge meg før ett fast klokkeslett selv om jeg ble trøtt i løpet av disse 2 timene.

Hva skal jeg gjøre de siste 2 timene, stirre inn i veggen?

Anonymkode: fa796...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spurte du ikke om det ? 

Anonymkode: 35a4b...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger!

Håper det kommer masse supre tips!

Insomnia sucks!

Anonymkode: 975ed...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme lurer jeg på. Jeg skal gjennom ett søvnprogram med tiden (har en sykdom jeg må få kontroll på først) via psykisk helse i kommunen. Da er det krav om som du sier Ts og jeg klarer ikke se for meg hvordan det skal gå. 

Anonymkode: 31ccc...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ligget våken i flere timer. Jeg kan selvfølgelig ikke finne på noe annet fornuftig nå.

En dag rabler det totalt for meg pga dette problemet. 

Anonymkode: fa796...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om hvorfor du ikke får sove, da? Tankekjør som ikke gir seg? Feil tidspunkt å legge seg på? Andre problemer, f.eks depresjon eller angst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Døgnrytmen er snudd etter en lang periode som psykisk syk og nå har jeg en sykdom som er aktiv om natten. 

Anonymkode: 31ccc...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som funker for meg er medikamenter som slår meg ut... har ikke tatt noe i dag så da sitter jeg her fortsatt lys våken. 

Anonymkode: e66f1...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at god søvnhygiene kan løse problemet for mange, og det koster lite å forsøke å være streng der en periode når man uansett sliter med å få sove. Bare vær obs på at det kan være en søvnforstyrrelse eller annen lidelse (eller en kombinasjon av flere ting) hvor disse vanlige rådene hjelper lite. I så fall er det viktig å ikke gi opp håpet, for mange av dem kan man kurere, holde i sjakk, eller tilpasse seg- alt ettersom.

Søvnutredning hos spesialist er en god idé. Selv gikk jeg i over 25 år med udiagnostisert forsinket søvnfasesyndrom, og hver gang jeg forsøkte å ta det opp med vanlige leger fikk jeg svar som "drikk kamomillete så sovner du", eller "det finnes ingen søvnforstyrrelse som fungerer på den måten"... :P Det var en kjempelettelse å endelig få et navn på hva jeg slet med, slik at jeg kunne prøve alternativer som faktisk var relevante.

Det å ligge 2 timer uten å gjøre noe gjør bare vondt verre for min del, for jeg tenker mye dypere og mer intenst uten distraksjoner. Derfor passer jeg heller på at jeg skrur av lys i huset, bruker f.lux eller lignende på PC og mobil, samt demper lysstyrken på skjermer. Men forsøk uansett det legen har anbefalt dere først :)

https://i.imgur.com/tFkLpTj.jpg

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som har fungert for meg, er å se på en litt spennende serie som samtidig er så kjedelig at man detter ut av den og gjerne kan duppe av en time, men samtidig få med seg på poenget. Samme med film egentlig, bare pass på å sette lyden sånn at man ikke våkner opp igjen. 

Det er selvfølgelig netter som nå hvor ingenting fungerer, men kommer an på tilstanden min, da jeg sliter med angst. 

Jeg får også sove bedre og fortere på en god sofa enn i senga, til tross for at senga er veldig god. 

 

Har også sovna med telefonen i hånden når jeg har spilt hjernedøde spill :P hehe

Endret av QueenOfTheSidewalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ikke gjøre noe som krever tankevirksomhet. Ikke lese, ikke TV, ikke musikk. Ikke trene eller spise heller.

Wow, det er temmelig enkelt å si, men går det an?? Altså, jeg hadde kaaanskje klart den metoden om jeg drakk litt øl og vin hver kveld. Sjekk ut åge aleksandersen på nrk1 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kan gjøre noen av de tingene, hva med et bad hvis du har badekar? Massasje stol? Drikke te? 

Anonymkode: 35a4b...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Blir å drikke te og fly på do da..

Anonymkode: 31ccc...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar 10 mg tolvon, skrur på night shift på tlf, og leser på kg til jeg sovner😁. sov ca 3 t i snitt de siste 10 årene, nå sover jeg 6-7 t.

Anonymkode: cb2c9...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...