AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #81 Skrevet 25. juli 2018 37 minutter siden, Prinsessemammatil2 skrev: Planen vår har hele tiden vært å prøve det ut, vi tar jo uansett ikke noe valg før etter prøveperioden og kan velge der bort når som helst, om vi ser at det da er best. Jeg er bare nysgjerrig på andres erfaringer, siden jeg ikke har så mye erfaring med det selv. Og jeg synes det er skummelt fordi jeg ikke har denne erfaringen. Jeg vet at mange, som deg føler medisinene har reddet livet deres. Og jeg vil ikke ta fra barnet mitt retten til et godt liv. MEN medisiner skal og bør ikke være eneste og det første tiltaket man setter inn. Hun har tross alt blitt fanget opp tidlig og har allerede i et år hadd ekstra oppfølging i bhg, som hjelper henne mye! 😊 Ikke alle tåler at jeg spør her ser jeg, men 😊 Du er trådstarter, eller? Bare siden det nå står under nick og tidligere var anonymbruker...fb8. Vel, enten du er trådstarter eller ikke: Det er bra dere skal prøve det ut. Min erfaring er i hvert fall som over. Jeg brukte Concerta, fikk med det et overskudd og en kontroll jeg ikke har hatt før - en kontroll og et overskudd som tillot meg å jobbe inn rutiner, vaner og holdninger som hadde sklidd totalt ut såpass godt at jeg nå ikke er like avhengig av Concerta lenger. Jeg går uten det meste av tiden, men i perioder begynner jeg igjen (i samråd med lege, altså). Aldri brukt for mye og aldri hatt noe særlig til plager av det. Jeg er for all del enig i at det er helt bra å prøve andre ting bare man ikke lukker døren for medisiner i samme slengen. For meg hjalp dessverre ingen av de gode rådene, kostholdsendringene, tiltakene i skolen og denslags tilstrekkelig til å få det under kontroll. Ingenting er selvfølgelig bedre enn at ditt barn kan få kontroll på dette uten. Men om det ikke går, da er det fint å prøve medisinene. Jeg tør ikke tenke på hvordan livet mitt hadde vært uten i dag, om jeg da i det hele tatt hadde hatt et. Alle er forskjellige, og ingen av oss vet sikkert hvordan ditt barn vil få det. Det kan være helt annerledes enn meg, men det kan også ha mye til felles med meg. Noen trenger overhodet ikke medisin, andre (som meg) trenger det virkelig. Jeg burde, sett i ettertid, selvfølgelig ha begynt mye tidligere, for da hadde jeg nok både fortsatt i skolen, hatt venner fra skoletiden og hatt en langt bedre ungdomstid. Men i dag har jeg en god utdannelse, jobb, en herlig partner og et stort nettverk, og det tilskriver jeg i stor grad Concerta. Så får vi håpe ditt barn får det samme, være seg med eller uten medisiner som hjelp på veien Anonymkode: 9eb1d...cea 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #82 Skrevet 14. februar 2019 Ser at dette er en "gammel" tråd, men spør allikevel her isteden for å lage en ny tråd. Min sønn på 8 år begynte på medisinutprøving før jul og fikk god virkning av ritalin (men taklet dårlig når medisinen gikk ut av systemet i starten). I januar bestemte vi oss for å prøve ut concerta fordi vi ønsket å se om det kunne hjelpe med litt jevnere virkning enn ritalin. Han har stort sett hatt god effekt av det, men jeg merker det kan variere litt fra dag til dag. Vi er fremdeles i utprøvingsfasen og justerte dosen opp for to uker siden. Noen dager merker jeg ingen effekt i det hele tatt, og jeg begynner å tvile på at de har noen virkning. Andre dager er virkningen god og han har konsentrasjon som jeg aldri har sett maken til hos ham før. I tillegg har han også dager som kan det være en mellomting mellom dette. Med dette så lurer jeg på om det er normalt at det kan være slik? Vil det jevne seg ut etter hvert som kroppen blir vant med de nye medisinene? Anonymkode: 4fed0...934
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #83 Skrevet 14. februar 2019 Dere er heldige som har fått diagnosen på barnet så tidlig. Her fikk vi diagnose sent, selv om vi var tidlig ute med å søke utredning hos BUP, og min sønn har måtte tålt mye mobbing opp gjennom årene. (Ikke uvanlig for barn med dårlig impulskontroll!). Jeg hadde vært mer bekymret for det enn for medisinen! Nå går min sønn på medisiner, og er blitt mye roligere. Mye tryggere på seg selv også. Ikke så redd for å si og gjøre ting for impulsivt, så det føles dumt, og andre ler. Skoleresultater er også mye bedre. Anonymkode: 8d44e...c13 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #84 Skrevet 14. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere er heldige som har fått diagnosen på barnet så tidlig. Her fikk vi diagnose sent, selv om vi var tidlig ute med å søke utredning hos BUP, og min sønn har måtte tålt mye mobbing opp gjennom årene. (Ikke uvanlig for barn med dårlig impulskontroll!). Jeg hadde vært mer bekymret for det enn for medisinen! Nå går min sønn på medisiner, og er blitt mye roligere. Mye tryggere på seg selv også. Ikke så redd for å si og gjøre ting for impulsivt, så det føles dumt, og andre ler. Skoleresultater er også mye bedre. Anonymkode: 8d44e...c13 Min største bekymring er nettopp mobbing. Siden jeg var liten har jeg forbundet ADHD med mobbing. Jeg vet selvfølgelig at ikke alle med ADHD blir mobbet, men det var da den erfaringen jeg gjorde meg som barn. Vi begynner allerede å merke litt at hun er redd for å skille seg ut, at andre skal kalle henne dum osv... Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #85 Skrevet 15. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Min største bekymring er nettopp mobbing. Siden jeg var liten har jeg forbundet ADHD med mobbing. Jeg vet selvfølgelig at ikke alle med ADHD blir mobbet, men det var da den erfaringen jeg gjorde meg som barn. Vi begynner allerede å merke litt at hun er redd for å skille seg ut, at andre skal kalle henne dum osv... Anonymkode: d5c5f...fb8 min mann fikk diagnosen på barneskolen. men ingen medisiner. hele skolegangen ble ødelagt. startet med rus (amfetamin selvsagt, vanlig selvmedisinering for de med adhd). Var det eneste som gjorde at han kunne fungere noenlunde normalt og få ro i hodet. (amfetamin fungerer motsatt hos de med adhd. det roer ned istedetfor å stimulere hjernen). han ble diagnosert på nytt da han var 29. halve livet hans ble ødelagt pga adhd, med medisiner hadde han kunnet nyttiggjøre seg skolegang. nå bruker han elvanse, en medisin med få bivirkninger og best effekt. han har mye mer indre ro og er mye mer strukturert når han går på medisiner. tar han medisinpause blir han fort veldig aggressiv og mister fort kontroll over følelseslivet. Gi datteren din sjanse til å få ro og kontroll. ritalin er det eldste preparatet og de fleste jeg har møtt som har diagnosen sier det er den dårligste medisinen med mest bivirkninger og dårligst effekt. Elvanse og attentin er de to beste medisinene på markedet nå. Jeg hadde flere på samme klassetrinn både på barne og ungdomsskolen med udiagnosert adhd (eller foreldre som nektet medisinering). ei døde av overdose da hun var 15år. en annen strøk i alle fag, greide ikke følge med og ødela klassemiljøet helt. Siste ble rusmisbruker. Noen ganger må man ty til medisin for å kunne ha et normalt liv. klem fra meg som vanligvis er veldig kritisk til medisiner generelt. men som ser hvordan livet til mannen min har endret seg etter medisinering. Anonymkode: 719e1...a1d
Gjest Dacini Skrevet 15. februar 2019 #86 Skrevet 15. februar 2019 På 16.7.2018 den 22.01, AnonymBruker skrev: -kortet ned i sitering-. Jeg vil på det varmeste anbefale å prøve ut medisiner. Funker ikke den første, funker kanskje en av de andre. Får hun mye bivirkninger av én, får hun kanskje mindre av en av de andre. Gi det en sjanse - det er faktisk bare å bytte/slutte om virkning/bivirkning ikke er adekvat. Lytt til informasjonen fra BUP. Still spørsmål til du er sikker på at du har all informasjonen du trenger for å ta en informert avgjørelse. Ja, de fleste medisinene er amfetaminderivat. Ja, de kan misbrukes. Ja, de har høy gateverdi. Nei, de er ikke dop. Nei, ungene dopes ikke ned og blir sløve - de får et normalisert funksjonsnivå. Herregud, vesla har hatt 3-6 uhell i trusa ukentlig det siste året - siden vi økte dosen for et par uker siden har hun ikke hatt ett eneste! Dop dem ned, sier nå jeg - det gir dem et langt bedre liv ❤ Anonymkode: 66910...49b jeg ville heller kalt det å dope dem opp, når medisinen gir en så god virkning 😊 -dacini-
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #87 Skrevet 15. februar 2019 4 minutter siden, Dacini skrev: jeg ville heller kalt det å dope dem opp, når medisinen gir en så god virkning 😊 -dacini- Du har gjerne et poeng 😉 Sentralstimulerende er gull verdt som supplement til oppdragelse og tilrettelegging 😊 Anonymkode: 66910...49b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå